Przejdź do komentarzyKomu przeszkadza WOŚP?
Tekst 8 z 11 ze zbioru: Posłaniec pana B.
Autor
Gatunekpublicystyka i reportaż
Formaartykuł / esej
Data dodania2014-01-18
Poprawność językowa
Poziom literacki
Wyświetleń3809

Dzień dobry Szefie. Już w nowym roku jesteśmy, co? Tak tak, wiem, że nie wszyscy na Ziemi mej mają ten sam kalendarz, ale u mnie był niedawno Nowy Rok. Więc dla mych tuziemców jest nowy. 


A właśnie... właściwie to dzisiaj chciałem tylko  o jednym powiedzieć. Takim, co zawsze na początku roku jest od ponad dwudziestu lat w kraju mym tuziemczym organizowane. To taka orkiestra... nie, nie mówię o jakichś cymbalistach czy innych grajkach. Chociaż oni też wtedy grają. To taka Wielka Orkiestra. Jak blisko świąt, to i Świąteczna. A jak świąteczna, to myśli ona i o takich dzieciach, co ciężko są chore, a ostatnio i o naszych wszystkich rodzicielach, co już bardzo podupadli na zdrowiu. No więc, chodzi w tej Orkiestrze o to, aby im pomóc, sprzęt leczniczy czy insze pomocne rzeczy im zakupywać. Więc taki Owsiak, co tę Orkiestrę kiedyś wymyślił, rok w rok to robi i przeprowadza zbiórkę pieniężną w zamian za serduszko. Takie czerwone, serdeczne. I mnóstwo ludzi od lat jako wolontariusze, zwłaszcza młodzi i bardzo młodzi, to zbierają do puszek te pieniążki, a moi tuziemcy tłumnie i z ochotą je dają. Taka integracja, dobre serce, raz w roku się objawia. Bo każdy ma własne dzieci albo w bliskiej rodzinie, to samo jest z tymi już w leciech starszymi, i każdy może potrzebować takiego wsparcia w leczeniu. No więc dają, wspierają.


I co w tym dziwnego? Ależ nic, Szefie, to jak najbardziej normalne, bez żadnych dziwności. Dziwne tylko jest, właściwie to bardzo niesmaczne, a nawet bym gorzej to nazwał... tylko żeby Szef zaraz mnie za słownictwo moje... No więc, co roku było pięknie, dobrze. Ale już w ubiegłym roku zaczęły się próby  oczerniania i zohydzania tej Orkiestry. W tym zaś to już kampania takiej nienawiści na całego się rozwinęła, wyraźnie zorganizowana. Kto taki nienawistnik jest? Szefie, niech tylko Szef nie spadnie ze stolca... to są ci, którzy to niby w Szefa... przecież nie dokończyłem! Ale fakt jest faktem, zacząłem, to muszę jednak dokończyć. Delikatniej powiem więc, że to ci, którzy uważają się za... ekhm, jakby to powiedzieć, a Szefa nie urazić... No uważają się niby za głęboko wierzących w Szefa. Tak tak, wiem, że to bardziej na pokaz, co by tych parafialnych głosy w wyborach dostać. Ale się na Szefa ciągle powołują. To mam dalej mówić, czy przestać?!


No. Szef zawsze wtedy nerwowy jakiś się robi. Pax, pax! Już mówię. Pierwsza to zaatakowała ta sławetna Pawłowicz Krystyna, co już Szefowi o niej  nieraz sprawozdawałem. Tak, ta sama co flagę Europejskiej Unii szmatą nazwała. Teraz zaś granie Orkiestry okrzyknęła satanizmem. Żeby tylko. Zacytuję Szefowi jej wypowiedź, dobrze? Cytuję tę Pawłowicz: 

`Jeśli nie chcecie Państwo, aby wasze pieniądze szły na tarzanie się w błocie, na festiwal nienawiści względem Kościoła i katolików, na tą demoralizację, to nie wspierajcie WOŚP. Miejmy odwagę odmówić Owsiakowi!`


Zaraz, ja za jej nienawiść i oczernianie nie odpowiadam, to nie moja niby służka!


Dla drugiego przykładu... dobrze, już ostatniego prawie, to taki z JueSeJ krzykacz telewizyjny, niejaki Kolonko, co Maxiem się nazwał. Ten też pojechał, bo porównał Orkiestrę do... do ZOMO. Nie za bardzo wiem, co miał na myśli. Czy on chciał powiedzieć, że te młode dziewczynki i chłopcy, co zbierają do puszek, to pewnie zmuszają moich tuziemców do datków, a kto nie chce dać, to biją pałkami i oblewają wodą na mrozie?


To nie wyjątki, Szefie. Gdyby tak było, to by były wyjątkami tylko. Ale, jak mówiłem, to zorganizowana akcja. Wszystkie takie skrajnie prawicowe media próbowały co tylko można, wylewać. Znaczy na Owsiaka i Orkiestrę. Że niby Owsiak zagarnia część pieniędzy  dla siebie, że niby ma willę, chociaż łatwo sprawdzić po adresie, że mieszka zwyczajnie w mieszkaniu w blokowisku. Że niby aż pięćdziesiąt procent ze zbiórki Owsiak wydaje na pracowników, co przygotowują i obsługują Orkiestrę. Taki prawicowy portal Fronda o tym pisał. Kto go prowadzi? Tylko niech Szef spokojnie... no taki Terlikowski, co też już Szef słyszał o nim. Ten superultrareligijny, co niby Szefa w swoim sercu....


Mogę już dalej? Jak Szef będzie mi ciągle przerywał, to później znów nie zdążę, a Szef powie, że więcej czasu nie ma. Ale temu Terlikowskiemu zaraz na szczęście kłamstwo wykazali, bo ze sprawozdania nadzorczego z Ministerstwa Finansów podali kwoty za poprzednią Orkiestrę. I wykazali czarno na białym... tak, tak, to powiedzenie, że znaczy konkretnie.  No więc, z ministerstwa wykazali że ta poprzednia Orkiestra, i poprzednie też, jest bardzo dobrze i skrupulatnie rozliczona. Że na organizację ze zbiórki poszło tylko osiem procent. Reszta, znaczy dziewięćdziesiąt dwa procent, została przeznaczona na zakup tego serduszkowego medycznego sprzętu. I że to bardzo dobre wskaźniki przy zbiórkach.


Ale oni i tak dalej oczerniają. Liczą pewnie na to, że kłamstwo sto razy powtórzone... zna to Szef? To nie będę tłumaczył. Przykro mówić, Szefie... no znów muszę. W tej zbiorowej akcji biorą udział też ci funkcjonariusze ziemscy Two... znaczy ci się mieniący tak. Widzi Szef, delikatny jestem. No więc ci funkcjonariusze, zwłaszcza wyżsi, w purpurach. Ale i o takich katechetach słyszałem, co dzieciom próbowali przed dniem Orkiestry wciskać... znaczy próbowali wmawiać, że `Owsiak bierze sobie pięć procent`. To cytat! Że niby kradnie. I wszyscy tak samo - pięć procent. Co mam sądzić, Szefie? No właśnie. Na szczęście nic im to nie dało, dzieci nie dały się zwariować, a sami katecheci, co stracili u swoich uczniów , to stracili. I wcale po tym nie płaczę.


No i jak mam Szefowi skomentować to wszystko? Tak na mój posłańczy rozum, to ci którzy nie popierają WOŚP, a zwłaszcza ci którzy szkalują, nawet w chwili zagrożenia życia powinni odmówić używania sprzętu medycznego oznakowanego serduszkiem Orkiestry. Tak, aby słowa poparły ich czyny. Prawda, Szefie? To jak ze świadkami Jehowy, którzy nie zgadzają się na transfuzję krwi. Całkowicie z nimi się nie zgadzam, ale przynajmniej ich słowa pokrywają się z czynami. Tyle, że chciałbym to widzieć, jak odmawiają skorzystania z serduszkowego sprzętu medycznego. Znaczy nie świadkowie Jehowy, tylko ci od szkalowania Orkiestry.


Wie Szef, wygląda mi to na taką nienawistną aż zawiść. Jakby ci ze skrajnej  prawicy i ci z urzędników Two... no wie Szef, o których mówię. Jakby uważali, że Orkiestra im w szkodę wchodzi, jakby tracili monopol. A kto im zabrania w pozostałe trzysta sześćdziesiąt cztery dni w roku podobne akcje wymyślić i zbiórki w szczytnym celu robić? Prawda, Szefie?



No, aż mi się w wątpiach od tego przewracało. Szefie, gdybym był złośliwy, to bym inaczej skomentował. Że ci od szkalowania Orkiestry właściwie tak mówią - oddawajcie pieniądze nam, bo my je lepiej wykorzystamy. Dla siebie. Za to moralnie was pouczymy o miłości, którą was otoczymy... już w drugim życiu. Nie dawajcie pieniędzy `na Owsiaka`, a więc na ratowanie dzieci, bo to opóźnia ich odejście na drugi świat, a więc oddala od... Nie, nie skończę. Przecież powiedziałem, że gdybym był złośliwy. To zostawię tym, o których sprawozdaję Szefowi.


No i widzi Szef, tylko o jednym sprawozdawałem, a tyle czasu zeszło. Może jeszcze coś zdążę powiedzieć? O Kempie, o Szydło, o... no dobra. Tak przypuszczałem. To do widzenia, Szefie. I tak jestem w dobrym nastroju, bo znowu Orkiestra zagrała i zebrała. 

  Spis treści zbioru
Komentarze (39)
oceny: poprawność językowa / poziom literacki
avatar
Kolejny świetny felieton. A na tytułowe pytanie, komu przeszkadza WOŚP, odpowiem krótko: zawistnikom i frustratom.
Cieszę się że powyższy temat pojawił się w tym stylu i to z dystansu, bo po upływie sześciu dni. A jeszcze rok temu na naszym Portalu też próbowano zainicjować nagonkę na tego wspaniałego człowieka, a jej inicjatorka żaliła się, że ona też zbiera (żebrze) pod swoim kościołem parafialnym i nikt jej nie pokazuje w telewizji i nie pisze o niej w prasie. Gratuluję.
avatar
Dziękuję, Janko, za ocenę felietonu. Przyjmuję, że w pisowni nie popełniłem większych błędów, gdyż ich nie wskazałeś.

Co do treści felietonu - zawistników w Polsce jest wielu. Nawet w tak wspaniałej sprawie, pomagającej w ratowaniu życia i leczeniu dzieci. Wszystkich dzieci w Polsce. Ostatnio i pomocy dla starszych, schorowanych ludzi.
Jak można przeciwko temu występować, jak ziać nienawiścią? Do tego jeszcze mówić o miłości do bliźnich? Hipokryzja niektórych, jak widać, jest niezmierzona.

Nie straciłem więc wiele, że rok temu nie pisałem jeszcze na portalu. Ominęła mnie żółć wylewana już wtedy na Wielką Orkiestrę. Z poduszczenia "chcących utrzymać monopol na jedyną prawdziwą charytatywność i jedyną prawdę".
Co do wspomnianej przez Ciebie ubiegłorocznej "inicjatorki" a mnie nieznanej... mniemam, że mniemam iż dobrze się domyślam, o kogo chodzi. Nie chciało się jej o reklamę w telewizji zadbać? Nawet w znanej toruńskiej rozgłośni i telewizji? Tych, które "... w każdym domu"? To znaczy, że pretensje może mieć wyłącznie do siebie. Jeżeli nawet tam jej nie chcieli...
avatar
Temat WOŚP, dla mnie bardzo ważny i dziękuję, Hardy, za ten felieton.

Jaki cel i jaki sens mają wszyscy nienawistnicy, którzy w tak brudny, chamski i prymitywny sposób atakują Jurka i Jego wspaniałe dzieło? Padają oskarżenia, tylko że nikt nie potrafi przedstawić konkretnych dowodów na "przekręty", nadużycia, złodziejstwa i oszustwa WOŚP. Jakoś do tej pory nikt nie zgłosił do prokuratury nawet podejrzenia o przestępstwie. Ciemny lud kupuje straszenie Owsiakiem. Ciemny lud przypisuje satanistyczny charakter, tak samej WOŚP, jak i też Przystankowi Wooodstock. W tym ostatnim przypadku kuriozalne jest to, że Przystanek Woodstock organizuje od 1998 r. także Przystanek Jezus, właśnie dla uczestników PW.

Często krytykanci, jako argument przeciwko WOŚP, przytaczają słowa o "nieudolnym państwie", które jest wyręczane przez Owsiaka. Nawet gdyby zgodzić się z tym argumentem, to dlaczego za to "nieudolne państwo" krytykowany jest Owsiak. Nie jest przecież politykiem, parlamentarzystą, ministrem czy premierem. To na jakiej podstawie wylewa się na tego człowieka tyle pomyj?

Tylko prymityw, zamiast dziękować, będzie wylewał pomyje na tego, który pomaga.
Niech więc prymitywy będą konsekwentne i jak trafią do szpitala (lub ich bliscy), to niech odmówią pomocy i wykorzystania urządzeń zakupionych dzięki Owsiakowi i WOŚP, bo przecież pochodzą od... szatana!
avatar
Proponuję w ostatnim słowie zmienić z-ż.
Gratuluję Panom dobrego samopoczucia. I trochę współczuję ponieważ już to wszystko jakby wcześniej słyszałem a tekst chyba autorski mniemam?
avatar
Piórko, nie będę nic dodawał do Twoich słów. Powtarzałbym się.
avatar
Do Bartymeusza:

Propozycja nieprzyjęta, z powodów oczywistych. Orkiestra zagrała i zebrała. Wbrew tym zawistnikom, którzy by chcieli inaczej.

Co do ocen - jeżeli, Bartymeuszu, obniżyłeś ocenę za "poprawność językową", to dobrym zwyczajem na publiXo jest wskazanie błędów, a więc uzasadnienie obniżenia oceny. Jeżeli tego się nie wykazuje, to jest to wtedy nie ocena tekstu autora, tylko ocena komentarza komentującego. Czekam więc na wskazania błędów w mym tekście. Inaczej wystawiasz sobie obniżoną ocenę.

Po drugie, wystawienie kolejnej oceny za "poziom literacki" jest oczywiście sprawą indywidualną. Powinna jednak oceniać faktycznie ten poziom, a nie ustosunkowanie się do treści felietonu, zależne od poglądów komentującego. Możesz mieć odmienne te poglądy, chociaż (w literackiej formie) podałem fakty, a nie fałszywe oskarżenia, jak jest w przypadku szkalowania Owsiaka. Chyba że popierasz szkalowanie.
Możesz więc pisać w komentarzu o swoich poglądach, innych od autora tekstu, ale ustosunkowuj się do treści w nim zawartej i podawaj argumenty przeciwko. Ocena zaś "poziomu literackiego" nie wynika ze zgodności lub niezgodności poglądów, tylko z czegoś innego. Także wtedy komentujący wystawia, paradoksalnie, świadectwo o sobie samym.

Po trzecie - oczywiście, że piszę o wspaniałej charytatywnej akcji, ogólnie w Polsce znanej i rozpoznawalnej. Bardzo wielu ludzi o tym pisze. Z tym jednym więc się zgadzam - mogłeś już wcześniej o tym słyszeć. To jedyny plus. I potwierdzam drugie - tak, to tekst autorski. Prościej wytłumaczę - to tekst autorski o treści, która jest przez wielu przetwarzana. Ja ją przetwarzam w swoim, autorskim stylu.
avatar
No cóż? Posiane w ubiegłym roku ziarno nienawiści jednostkowo i rachitycznie, ale jednak wykiełkowało.

Co zaś tyczy poprawności językowej, to ocenę podtrzymuję. Co prawda w cytowanym fragmencie zamiast "tą" powinno być "tę", ale mniemam, że to profesorsko-pawłowiczowski błąd.

I żeby zachować pełną rzetelność, dodam, że przed "którzy" dwukrotnie zabrakło przecinka. To jednak nie powód, by aż tak mocno obniżać ocenę.
Dlatego chętnie, razem z Tobą, Hardy, przeczytam zarzuty dotyczące poprawności językowej. Przy okazji też się czegoś nauczę.
avatar
Do Bartymeusza:

To Twoja cała odpowiedź? Cytuję: ...n/k..."
Więc znowu siebie podsumowałeś. Potwierdziłeś, że przez Ciebie wstawione,obniżone oceny, wstawiłeś właśnie sobie, nie mnie. Nie potrafisz podać argumentów uzasadniających obniżone oceny. Wstawiłeś nie merytorycznie, tylko na zasadzie właśnie zwykłej zawiści i różnicy poglądów. Dlaczego przypomina mi to średniowieczne palenie na stosie naukowców?
Dodam, że o ile się nie mylę, Twój ostatni komentarz "n/k" jest skrótem "no comments"? Jeżeli tak, to pisz"n/c"; lub b/k" (bez komentarza). Chyba że chciałeś napisać "nie komentuję", ale wtedy takiego skrótu nie znam. Co mam sądzić o obniżeniu oceny za "poprawność językową" przez Ciebie? Jeżeli nie możesz wskazać w moim tekście błędów, a sam robisz błędy w komentarzu najkrótszym z możliwych?

Pozostawię to ocenie innych uczestników.

Pozostałe moje uwagi - jak w poprzedniej odpowiedzi. Dalej są aktualne i czekają na Twoją odpowiedź.

Jeżeli nie ustosunkujesz się, to stwierdzę jedno - przypominasz mi "dyskutanta", który o coś kogoś wpierw pomówi lub oskarży, albo bardzo nisko oceni jego pracę, a kiedy ma to uzasadnić, używa argumentu - "A ty masz wągier na nosie, więc nie będę z tobą dyskutował!" i z podwiniętą pewną częścią ciała "najlepszego przyjaciela człowieka" ucieka w popłochu...
avatar
Janko, znalazłem te brakujące przecinki przed "który". Dziękuję, zaznaczyłem u siebie.

Ponieważ cytowałem wypowiedź Krystyny Pawłowicz, więc nie poprawiałem "tą demoralizację" na prawidłowe "tę". Cytatów nie poprawiam, wstawiam je w dosłownym brzmieniu. Chyba, że to dziennikarz, którego artykuł czytałem, popełnił błąd.
W przyszłości zastosuję wtedy odnośnik "*" w tekście, wyjaśniając pod całością, że to nie mój błąd, tylko dosłowny cytat. Będzie wiadome, kto błędnie napisał.

PS. Ciągle czekam, jak Ty, na przedstawienie przez Bartymeusza popełnionych przeze mnie błędów, które spowodowały, że tak nisko ocenił mój felieton. Po to przecież publikuję na publiXo, aby inni zwrócili na nie uwagę. Krytykę uzasadnioną zawsze przyjmuję, i uczę się na nich.
avatar
Medicus, staram się obiektywizować swoje oceny, a nie tylko bez uzasadnienia krytykować lub chwalić. W życiu nic nie jest biało-czarne; chociaż w sprawie ataków na WOŚP kontrast między tymi kolorami jest rażący.

Dziękuję za wysoką ocenę mojego felietonu :)

Co do meritum - jak widać, zawsze znajdą się ludzie, którzy idealnie zastąpiliby w piekle diabłów-nadzorców przy kotle z napisem "Polacy". Ci, którzy chcieliby utrzymać monopol na dobroczynność, piękne moralnie akcje. Jak napisałem w felietonie - przecież oni mają pozostałe 364 dni w roku do organizowania podobnych akcji. Ale im nie o organizowanie akcji chodzi, im chodzi o to, że ktoś, niezależny od nich, taką akcję jak Wielka Orkiestra organizuje. I zawiść o popularność. Przecież ta popularność im się "z założenia": należy...

Uzupełniając to, co napisała w komentarzu Piórko (o krytykowaniu Owsiaka za nieudolność państwa w ochronie zdrowia Polaków), dopiszę:
Państwo (obecny rząd, ale i poprzednie też), nie potrafi rozwiązać sensownie problemu służby zdrowia, zmniejszenia bardzo długich kolejek do lekarzy, zwłaszcza specjalistów. Nie potrafi sensownie rozwiązać problemu sławetnych "limitów na leczenie" dla ośrodków zdrowia.
Natomiast obciążać za to Owsiaka, uważać, że lepiej nie doposażać służby zdrowia w nowoczesny sprzęt medyczny dzięki WOŚP, to jest już sprawa postawiona na głowie. To paranoja. To uważanie, że lepiej niech umierają ludzie (których można uratować dzięki temu sprzętowi) tak długo, aż "nieudolne państwo" doposaży.
Takie zbiórki są organizowane w wielu zamożnych krajach, które przeznaczają wielokrotnie więcej pieniędzy na leczenie. Nie słyszałem, aby ktoś tam oskarżał ludzi organizujących zbiórki o to, że zbierają.
avatar
Świetny felieton. Dziwny jest ten świat.
avatar
Tak, Lilly, dziwny jest ten świat. Nie całkiem przewidywalna jest Natura, nie całkiem przewidywalni ludzie. Chociaż... tak, jak pewne rzeczy można przewidzieć w Naturze, tak i pewne zachowania ludzi również. Chociażby brak odpowiedzialności za własne słowa, albo ocenianie czegoś nie według w miarę zobiektywizowanych kryteriów, ale według "wągra na nosie" interlokutora ;)
avatar
Zaglądnąłem po dwóch tygodniach, aby zobaczyć, czy Bartymeusz uzasadnił wreszcie swoje obniżone oceny.
Nie ma.
No cóż... tym razem ja napiszę - bez komentarza.
avatar
NIKOMU NIE PRZESZKADZA, pod warunkiem wszak:

GDYBY BYŁA TO WYŁĄCZNIE ZBIÓRKA DLA AUTENTYCZNIE POTRZEBUJĄCYCH I TO W CAŁOŚCI a ona nią nie jest!

Stąd ten bunt b_d_c. ;-)))))
avatar
Duby smalone w komentarzu wyżej. Czerpane z fanatycznej prasy, a także sfrustrowanych bloogerów i na potwierdzenie własnego fanatyzmu.
Ze przypomnę tylko zdzierające ostatni grosz i nierozliczające się Lux Veritatis diabła Rydzyka, Caritas i wiele podobnych.

A tymczasem umysł zdroworozsądkowy, niezaślepiony ideologią, przyjmie to:

Jak poinformowało Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, w 2012 r. Fundacja WOŚP zebrała 51,3 mln zł. 91,6 proc. tej kwoty Fundacja przeznaczyła na prowadzenie nieodpłatnej działalności pożytku publicznego. Koszty administracyjne wyniosły ok. 8 proc. Dane te pochodzą z corocznych sprawozdań, które WOŚP, tak jak każda inna fundacja i stowarzyszenie, musi składać do departamentu pożytku publicznego MPiPS. Sprawozdanie za 2013 r. jest jeszcze niedostępne. - Te dane mówią o wyjątkowo dużej skuteczności Fundacji" - ocenił rzecznik ministerstwa Janusz Sejmej. Jak dodał, jest to jeden z najwyższych wyników wśród fundacji i stowarzyszeń, jeśli chodzi o stosunek kosztów do wartości przekazywanej pomocy.
avatar
Już dwukrotnie poprosiłam Administrację o usunięcie, gwałcącego Regulamin, wpisu prtzedmówczyni. Tu cytat:

"Duby smalone w komentarzu wyżej. Czerpane z fanatycznej prasy, a także sfrustrowanych bloogerów i na potwierdzenie własnego fanatyzmu.
Ze przypomnę tylko zdzierające ostatni grosz i nierozliczające się Lux Veritatis diabła Rydzyka, Caritas i wiele podobnych."

"Diabła Rydzyka", "Caritas i wiele podobnych..."?

Można nie kochać tych albo tamtych. Zgoda. W imię tolerancji. Ale obrażać. Na dodatek przez "zaufaną recenzentkę" ????

Uprzejmie proszę zatem o moje zbanowanie. Ze swej strony obiecuję PubliXo swoją - obojętnie jaką - na innych forach, kampanię.

W tym bowiem przypadku zgwałconą została wolność słowa, gdyż nie negując intencji samej idei WOŚP, mająca swoje wątpliwości komentatorka została bezpardonowo zaatakowana osoba wypowiadająca własną opinię.

W dodatku jest to komentarz na komentarz, czego Regulamin (raczej) nie przewiduje.
avatar
"jako osoba", dopowiadam.

Gdyby można było edytować własne wypowiedzi, nie byłoby takich lapsusów.
avatar
PRZEZ PRZEDMÓWCZYNIĘ ZOSTAŁAM OSZKALOWANA!

W swoim czasie oraz w swoim miejscu dam odpowiedź!

Możecie mnie, niekoniecznie szanowni państwo, minusować! Proszę bardzo, to dla mnie zasczyt niekłamany.

Natomiast - dzięki wam i waszym kontredansom - prędzej czy później ten portal padnie, o czym zapodaje:

niejaka "Hellsichtige" - befana_di_campi alias na 10 miesięcy przez was wykopany "wrzos10" prywatnie aniela birecka - twórca niezależny - i nadal - ku waszemu zmartwieniu - pracownik naukowy ;-))))

Zbanujcie mnie zatem, proszę uprzejmie ;-)))))
avatar
Świetny felieton. Ja też nie mogę zrozumieć komu przeszkadza WOŚP.Dla mnie jest coś, co trudno jest mi zrozumieć. Jaką trzeba być osobą i ile mieć w sobie nienawiści,aby występować przeciwko tak wspaniałej sprawie. Nie będę się rozpisywać,bo wszystko zostało napisane, a nie chcę też nikogo obrażać,chociaż trudno się powstrzymać kiedy ktoś wypisuje głupoty.
avatar
Widzę, że ktoś wyciągnął mój felieton sprzed dokładnie roku. I okazuje się dalej aktualny.
Nie będę komentował, co wpisała "befana itd.", gdyż szkoda mi czasu na dyskusję z kimś, kto... i znowu itd.

Ale, jak już wyciągnięto...:
Kto nie jest zacietrzewiony, może sobie wygooglać informację i rozliczenia, dla przykładu WOŚP i oddziałów Caritasu. Jak pisałem, WOŚP na zakup sprzętu medycznego i organizację szkoleń medycznych przeznacza ok.92%, a 8% idzie na działalność.To b.dobry wynik, gdyż jest poniżej 10%, przyjętych jako normalna kwota dla działania organizacji filantropijnych.
Dla porównania - zbiórki "Caritas" są praktycznie poza kontrolą. Z 46 oddziałów, 26 oddziałów jest Organizacją Pożytku Publicznego. Wszystkie powinny składać sprawozdania co roku i publikować je w internecie. Za rok chyba 2012 (o ile dobrze pamiętam rok) sprawozdanie opublikował... jeden z tych oddziałów. Inne nie poniosły żadnej odpowiedzialności za brak sprawozdania i nie przeprowadzono kontroli zewnętrznych. A kto pilnuje zbiórki i rozliczeń finansowych u nich? Właściwy biskup, ojciec-dyrektor i księgowa-zakonnica. Nikt inny nie ma dostępu do rozliczeń...
Z tego, co ptaszki ćwierkają, na utrzymanie osób duchownych i innych pracujących w Caritasie, idzie do 70% zebranych pieniędzy. Pozostałe "na zupki"...

Niech sobie zbierają, nie jestem kontrolą państwową. Niech Caritas robi swoje (oprócz zbiórek dostaje też dotacje państwowe). Jednak nie siedzę cicho, kiedy widać tę kolejną akcję przeciw Orkiestrze. Nikt mi nie powie, że taki coroczny, nagły wysyp oszczerstw i próby zobrzydzania Orkiestry jest przypadkiem. To nie tylko typowa polska zawiść, to zorganizowana walka z WOŚP, gdyż "włazi nam w szkodę. To my mamy tylko prawo do dotacji, pozwoleń na zbiórki i charytatywność. My mamy mieć monopol!"
avatar
Niestety WOŚP miała również wpadki, w postaci nietrafnych inwestycji, w giełdę bodajże, na których sporo straciła. Jestem oczywiście przeciw bezpodstawnemu szkalowaniu kogokolwiek, ale z drugiej strony nie róbmy z WOŚP świętości narodowej, której nie wolno krytykować.
avatar
Ej, Panie Hardy, bez przesady(zmu).
Jestem w Caritasie od samego początku i w moim Oddziale nie zdarzają się ani narkotyki, ani tarzania w błocie, ani nic podobnego.
Nie przeszkadza mi też WOŚP, bo idea słuszna oraz piękna.
Wszak pewne instytucje nie mają tej medialnej oprawy, co owa WOŚP, która niczym dobry wujek z Ameryki wyręcza - poprzez opłacane z naszych kieszeni rządowe media - które z kolei rzucają żebracze ochłapy wytypowanym biednym.
Napisałam swoje zdanie bez żadnych złych intencji. Wszystkie bowiem fundacje powinny być przejrzyste, zwłaszcza Caritas. Niemniej także, lub przede wszystkim i WOŚP, zwłaszcza kiedy antyklerykalni kwestarze 11 stycznia br. znów udadzą się pod inkryminowane kościoły, a Radiowomaryjne starowinki wrzucą im do puszek swoje ostatnie 2,00 PLN.
Zacietrzewienie w wydaniu Pana koleżanki, rzekomo "zaufanej recenzentki", to moim skromnym zdaniem jest wręcz nie do przyjęcia.
Pan jako (emerytowany) nauczyciel powinien zatem stonować agresję tow. koleżanki, która w znienawidzonej przez siebie osobie nie tylko widzi najgorsze zło, ale nadprogramowo owo zło wylewa na wszystkich, z którymi jej nie po drodze...
Bardzo to przykre, jeśli nie tragiczne. Bo jedynie słuszna doktryna, której w żadnym wypadku nie wolno ruszyć? ;) chociażby nawet tych wolontariuszy, którzy otrzymawszy w depozyt skarbonki, skarbonki owe zdefraudowali?
Zaiste, piękną mamy demokrację, gdzie wszelkie odmienne zdanie nie tylko jest zawrzaskiwane, lecz ośmieszane, deprecjonowane, niemal skazywane na oddział zamknięty alias psychuszkę.
avatar
Lotto, nieprawda. WOŚP nigdy nie inwestowała i nigdy, wobec tego, nie straciła żadnych pieniędzy na giełdzie. CAŁOŚĆ zbieranych pieniędzy jest przekazywana potrzebującym. WOŚP podaje wszystkie rozliczenia jawnie na swojej stronie internetowej.
Tu link:

http://www.wosp.org.pl/fundacja/rozliczenia_finansowe

A tu skrót do wstępu (zakładki) rozliczeń finansowych:

FUNDACJA WOŚP
ROZLICZENIA FINANSOWE

Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy buduje swoje fundusze głównie w oparciu o zbiórkę publiczną, którą od początku istnienia Fundacji, czyli od 1993 roku prowadzi pod nazwą "Finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy", a także o inne darowizny celowe.


I. ROZLICZENIA FINAŁÓW WOŚP

Poniżej przedstawiamy sprawozdania ze sposobu wykorzystywania środków zebranych w corocznych Finałach WOŚP. Innym słowem – przedstawiamy tu kompletne rozliczenia pieniędzy przekazywanych nam co roku do skarbonek wolontariuszy czy w innych formach wsparcia Finału.

FUNDACJA WOŚP środki zebrane w corocznej zbiórce publicznej W CAŁOŚCI PRZEZNACZA NA ZAKUP SPRZĘTU MEDYCZNEGO I FINANSOWANIE PROGRAMÓW MEDYCZNYCH, co wykazujemy w publikowanych poniżej sprawozdaniach ze sposobu wydatkowania zebranych środków. Zgodnie z zapisami w ustawie o zbiórkach publicznych środki zebrane w ramach ogłoszonej zbiórki pt. Finał WOŚP w całości muszą być przeznaczone na cele zbiórki. Każdą zbiórkę musimy rozliczyć w Ministerstwie najpóźniej do końca czerwca następnego roku. Nierozliczenie się skutkuje nieotrzymaniem zgody na kolejną zbiórkę.
avatar
Ostateczną sumę zebranych w każdym Finale środków, potwierdzoną wyciągiem bankowym, podajemy do publicznej wiadomości z ostatnim dniem lutego każdego roku. W tym samym terminie do Ministerstwa Cyfryzacji i Administracji (wcześniej do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji) składamy sprawozdanie dotyczące ilości środków zebranych w ogólnopolskiej zbiórce publicznej oraz poniesionych na jej zorganizowanie kosztów.



W kolejnym etapie weryfikowane są prośby przesłane przez szpitale z całej Polski pod kątem tematu Finału, wysyłane są ankiety do szpitali w zakresie szczegółowego zbadania potrzeb i zasadności próśb, odbywają się konsultacje z ekspertami medycznymi. Proces ten trwać może od kilku tygodni do kilku miesięcy – w zależności od ilości potrzebnych urządzeń.



Po dokonaniu analizy potrzeb i przygotowaniu wykazu szpitali które mają otrzymać wsparcie WOŚP, odbywają się Konkursy Ofert, podczas których Fundacja wybiera spośród złożonych ofert najlepszy sprzęt i aparaturę medyczną oraz dokonuje jej zakupu. Po zakończeniu każdego Konkursu Ofert składamy do Ministerstwa sprawozdanie z jego wyników. Po rozliczeniu i zapłaceniu wszystkich kontraktów wynikających z konkursów ofert składamy w Ministerstwie całościowe sprawozdanie za dany Finał, które zawiera informacje o: ilości, rodzaju, wartości i miejscu przekazania zakupionego sprzętu, oraz o wszelkich innych działaniach finansowanych ze środków zebranych w Finale. Poniżej prezentujemy te właśnie sprawozdania.



Cykl rozliczenia danego Finału trwa ok 1,5 roku, gdyż tyle czasu potrzeba na rozpoznanie potrzeb szpitali, dokonanie zakupu sprzętu, podpisanie i realizację kontraktów, dostarczenie sprzętu do szpitali i przeszkolenie kadry medycznej w zakresie jego użytkowania. Z powyższych wyjaśnień wynika, że całkowite rozliczenie zebranych środków zebranych podczas Finału możliwe jest dopiero w czerwcu następnego roku, na co Fundacja uzyskała zgodę Ministerstwa.
avatar
II. ROCZNE SPRAWOZDANIA FINANSOWE FUNDACJI (BILANSE)

Poniżej prezentujemy roczne sprawozdania finansowe Fundacji Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy.

Sprawozdanie finansowe sporządzane jest za okresy roczne i dlatego może różnić się od rozliczenia dotyczącego konkretnego Finału. Sprawozdania finansowe sporządzane są w oparciu o przepisy podatkowe dotyczące działalności fundacji i ustawę o rachunkowości, dlatego w tych sprawozdaniach możemy zawierać tylko takie informacje, które dotyczą działań zrealizowanych w danym 12-miesięcznym okresie. Oznacza to, że pojedynczy bilans roczny nie musi całościowo pokrywać się z półtorarocznym cyklem realizacji celów Finału WOŚP.

Nasze Sprawozdanie Finansowe co roku poddajemy badaniu firmy audytorskiej, a następnie wysyłamy do:
· Ministerstwa Zdrowia
· Internetowej Bazy Sprawozdań Finansowych Organizacji Pożytku Publicznego prowadzonej przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej (http://bopp.pozytek.gov.pl) w ramach programu pełnej jawności naszych działań
· właściwego Urzędu Skarbowego,
a także prezentujemy na niniejszej stronie internetowej.

Fundacja WOŚP środki zebrane w corocznej zbiórce publicznej (Finał WOŚP) w całości przeznacza na zakup sprzętu medycznego i finansowanie programów medycznych, co wykazujemy w publikowanych w części I sprawozdaniach ze sposobu wydatkowania zebranych środków.

Koszty działalności administracyjnej nie są pokrywane ze środków pochodzących ze zbiórki w ramach Finału WOŚP. Na tego typu koszty Fundacja pozyskuje sponsorów, przeznacza środki z darowizn otrzymanych w ciągu roku a także z odsetek od lokat bankowych.
Na koszty działalności administracyjnej składają się: koszty wynagrodzeń i świadczeń socjalnych osób zatrudnionych w biurze Fundacji, koszty utrzymania biura i środków transportu, usługi bankowe, pocztowe i telekomunikacyjne, prawne, kurierskie i przewozowe, materiałów biurowych, zużycie energii, czynsze, podatki i opłaty, ubezpi
avatar
Koszty administrowania biura staramy się utrzymywać na jak najniższym poziomie.

Koszty organizacji Przystanku Woodstock i częściowo Finału - tak jak koszty działalności administracyjnej – również nie są pokrywane ze środków pochodzących z Finału, ale z darowizn celowych oraz wpłat sponsorów, o których Fundacja każdorazowo zabiega.

Fundacja dziękuje wszystkim darczyńcom i sponsorom wspierającym nasze działania!

Sprawozdania finansowe za poszczególne lata:
2008, 2009, 2010, 2011, 2012, 2013
avatar
Piórko, ja nie podaję informacji z sufitu.
W 2008 r fundacja poniosła stratę finansową na sprzedaży jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych (co było inwestycją w giełdę, tyle że pośrednio).
W 2009 r fundacja poniosła stratę finansową wynikającą z ujemnych różnic kursów walut.

Wszędzie pracują ludzie, nie zawsze podejmują trafne decyzje. To woda na młyn zaciekłych przeciwników. Ale trzeba być specjalistą od spraw finansowych, by tu sytuację ocenić. Dlatego nie wypowiadam się ani dobrze, ani źle, po prostu jestem wrogiem przeginania w każdą stronę: napadania na WOŚP, jak i oburzania się na najmniejszą nawet próbę krytyki.
avatar
Nie, Lotto. Nie masz racji. Fundacji, czyli organizacji pożytku publicznego, a taką jest WOŚP, nie wolno inwestować na giełdzie i WOŚP TEGO NIE ROBI. Nie mylmy pojęć, w więc fundacji i podmiotów gospodarczych. Fundacja, wszystkie rozliczenia ma jawne. Podmiot gospodarczy nie ma obowiązku publicznego ujawniania ksiąg rachunkowych.
Perfidia i manipulacja skrajnie prawicowych gazet polega na tym, że dziennikarze wiedzą o tej różnicy, ale celowo pakują to do jednego wora, a to jest wielkie nadużycie. Jeszcze raz powtarzam, wszystkie pieniądze pochodzące ze zbiórki Orkiestry są przekazywane na pomoc potrzebującym.

I jeszcze jedna sprawa, bardzo istotna i logiczna. Gdyby WOŚP pozwoliła sobie na jakiekolwiek, nawet najmniejsze nadużycie i działalność niezgodną z ustawą i statutem, to dawno zostałaby zlikwidowana. Do tego, co jeszcze istotniejsze, gdyby ktoś miał podstawę do zarzutów wobec Owsiaka, miał choćby najmniejszy dowód na jego przekręty, to już dawno sprawa zostałaby zgłoszona do prokuratury. Tymczasem nic takie się nie dzieje. Mamy tylko festiwal pomówień, oszczerstw i zwykłego, perfidnego chamstwa, które ma szkodzić szczytnemu celowi jakim jest WOŚP.
avatar
I jeszcze jedno, odnośnie "straty" w roku 2008.

Odsyłam do sprawozdania, do strony 11, gdzie wyraźnie napisano:

"WYNIK FINANSOWY" (za 2008r.)
Ogółem wykazuje DOCHÓD - 2.277.562, 18
avatar
Skąd w takim razie biorą się w sieci te informacje? Autorzy omówień twierdzą, że z ogólnodostępnych zestawień finansowych WOŚP. Kto w takim razie kupował te udziały w funduszach i w jaki sposób wiąże się to z WOŚP? Rozumiem, że ludzie niezbyt biegli w księgowości mogą się nie znać i coś źle interpretować, ale skąd to u licha w ogóle wzięli? Bo informacje całkiem znikąd jednak się zazwyczaj w końcu dementują, a te się przykleiły i ciągną.

O stracie jest mowa oczywiście nie w kontekście całego bilansu, tylko że sprzedano udziały w funduszach niekorzystnie i stracono na tej konkretnej inwestycji.
avatar
Lotto, naprawdę nie znasz starych jak świat, albo przynajmniej od czasów Goebbelsa mechanizmów manipulacji? "Kłamstwo powtórzone tysiąc razy staje się prawdą", albo "jak się kogoś bez przerwy obrzuca g... to w końcu coś się z tego przylepi". Kto z fanatyków, którym te informacje po prostu pasują do skrajnej ideologii wysilił się choćby w minimalnym stopniu i przeczytał sprostowania, protesty, albo choć sprawozdania finansowe WOŚP?

A po co to robią ultraprawicowe gazety? A dla swoich partykularnych celów, zwyczajnie wykorzystują umysłowe lenistwo zwykłych ludzi, bo komu z leniwych chce się sprawdzać informacje. Pasują do ideologii? Pasują, a więc to "MUSI" być prawda. Jaka prawda? W tym przypadku ta trzecia. A wiedzą, że ludzie to kupią i to dosłownie. Nakład wzrasta i interes się kręci. Poza tym, każdy kto uwierzy w te bzdury, jakoby dajemy pieniądze "na Owsiaka",a nie najbardziej potrzebującym, nie wrzuci przysłowiowej złotówki "Owsiakowi" tylko innej fundacji. Proste? Proste i strasznie żałosne.
Jak widzisz, to nie jest obrona "Owsiaka" jako tej nieskazitelnej twierdzy, ale obrona prawdy i szczytnego celu jakim jest WOŚP. Bo na początku tego wszystkiego jest najważniejsze, pomoc przy ratowaniu życia. I nie jest to wyręczanie państwa, bo wszędzie na świecie, w najbogatszych krajach także istnieje działalność charytatywna. Jeśli ktoś nie chce przyłączyć się do tego, to niech nie daje, ale niech nie kłamie i nie zniechęca tym kłamstwem innych.
avatar
A Owsiak ostatnio powiedział:

"I żeby ci internetowi hejterzy nie wiem jak się nabiedzili, to większa szansa,że do nich wróci moja pomoc, niż że do mnie przyjdzie ich złość"

Nie życzę nikomu, nawet najskrajniejszemu fanatykowi, któremu jad nienawiści przysłonił rozum, żeby musiał skorzystać z pomocy WOŚP. Już nie tyle na oddziałach neonatologii, ale głównie na oddziałach geriatrii. A taka może być ironia losu.
avatar
Może ten artykuł lepiej wyjaśni, w jaki sposób manipuluje się informacjami i jak wygląda ich konfrontacja z faktami.

http://www.wykop.pl/i/artykul/1819096/zestawienie-zarzutow-wobec-wosp-i-ich-konfrontacja-z-faktami/
avatar
http://niezalezna.pl/64437-konferencja-wosp-pod-lupa-prokuratury-jest-sledztwo-ws-wyrzucenia-dziennikarza
avatar
http://kontrowersje.net/ponad_milion_w_kwitach_mr_wki_ca_ej_moja_odpowied_owsiak_do_prokuratora
avatar
Albo piórkiem, albo węglem. Dla piórko wszystko jest jasne. Ona ma patent na szerzenie prawdy, jak Mojżesz, że nie wspomnę o lasce... Aarona.
Grodzki nigdy nie brał łapówek, a tych kilkanaście osób, wcale nie anonimowych, które twierdzą, że brał, to jakieś przywidzenie medialne, bo przecież trudno trzecią najważniejszą osobę w państwie oficjalnie oskarżyć na podstawie nawet prawdziwych dowodów kilkunastu osób, bo to i tak zwiastuje proces poszlakowy, bo Grodzki nigdy nie kwitował swoim podpisem otrzymywania łapówek.
Agent "Bolek", to zemsta zza grobu Moczara, który chciał umoczyć Wałęsę, skądinąd krystalicznie "czystego" elektryka za śrubokrętem, bo podpisy pod otrzymywanymi gratyfikacjami UB za donosy, za które kupił pralkę, a twierdzi, że wygrał na nią w Toto-Lotka. Jak się dobrać do byłego prezydenta Polski? Raczej "awykonalne" w naszym systemie skorumpowanej sędziowskiej "kasty". Profesor Cenckiewicz, to zwykły idealista, który znajduje w IPN dowody, których nie może zrealizować w sądzie, bo "niezależni" grafolodzy nie do końca są zgodni, czy podpisy są prawdziwe, a są, bo inni grafolodzy już dawno to udowodnili.
A Stalin? To przecież ofiara Beri i systemu rosyjskiej, lewicowej magnaterii.
I tak można mnożyć takie życiorysy w nieskończoność, które sprawiedliwość omija szerokim łukiem.
Podobnie jest z Owsiakiem. Nie może trafić do sądu z fakturami, Melony obklejone Mrówkami robią swoje i "czarują" sporą część narodu, bo jak można się dopierdolić do zbiórki pieniędzy na chore dzieci?
Piórko też wie, że prokuratura zajmuje się w nieuczciwy sposób doniesieniami z toruńsko-bydgoskiego ZLP, bo piórko uznała, że prezes ZLP Bydgoszczy, to niewinność niewinności, a delikty łapówkowe opisane przez uczciwych obywateli, to złośliwa potwarz i wyssana z palca blaga.
avatar
Jeżeli wszystkie kolejne nieudolne rządy nie są w stanie postawić polskiej służby zdrowia na nogi

- a że DZISIAJ - w 3. tysiącleciu po Chrystusie! - ona równo leży, powalona na wszystkie łopatki, to nawet ślepy to widzi -

temat muszą własnymi siłami rozwiązywać ubodzy jak biblijna wdowa obywatele.

I robią to najlepiej, jak tylko potrafią!

WARA OD WOŚP!

(patrz nagłówek)
avatar
Sprawozdawczość

/tutaj na najwyższym poziomie komunikacji Bóg Ojciec - jego sprawozdawca/

to wynalazek starożytniańskich Przodków.

Bez tej sprawozdawczości Góra nie ma bladego pojęcia zielonego-fioletowego o tym, co wyprawia się na Dole.

Co tylko pokazuje, jak bardzo w Kosmos ona wystrzelona jest

/ta Góra/

Brak korespondencji z władzą to stan constans w każdej rzeczywistości społecznej od Pradzieja po dzień dzisiejszy
avatar
Swoją drogą szan. sprawozdawca /w grypserce więziennej tzw. kabel, wtyczka, kontakt, szpicel itd., itd./ jak na zwykłego śmiertelnika wyjątkowo dzielnie próbuje sprostać wymogom swej nieposilnej misji.

Brawo, on!
© 2010-2016 by Creative Media
×