Przejdź do komentarzyStać
Tekst 83 z 240 ze zbioru: Znak czasu
Autor
Gatunekpoezja
Formawiersz / poemat
Data dodania2015-03-20
Poprawność językowa
Poziom literacki
Wyświetleń3205

Stać


Nam tutaj  stać

I szukać wiary

Patrzeć i gardzić

Gdy będą sukno rwali


Nam tutaj  stać

Z ludem niepomnym

Nim błota spłyną

Z nastaniem wiosny


Nam stać w pokorze

Ściśniętą pięścią

Kruszyć te mury

Póki nie  pękną



Jak stara wierzba

Tak zgięte karki

Spod łba patrzymy

Kto ile warty


Na szaro-bury

Krajobraz Polski

Patrzeć, wytrzymać

Do ludów wiosny


Na błota cudze

Tu przywleczone

Nam czekać dzwonu

I stać w pokorze



  Spis treści zbioru
Komentarze (17)
oceny: poprawność językowa / poziom literacki
avatar
To już zupełnie przyzwoity protest song. Szkoda tylko, że w pierwszej i drugiej strofie naruszony został rytm pięciozgłoskowca. Ale można temu zapobiec, nadając pierwszym wersom pierwszej i drugiej strofy brzmienie: Stać tu musimy. Natomiast w czwartym wersie pierwszej strofy usunąć "będą". A gdyby tak jeszcze zastosowano znaki interpunkcyjne, to tekst miałby bardziej wyrazistą wymowę i niczego nie można byłoby mu zarzucić.
avatar
Jestem pod wrażeniem.
avatar
No Janko pierwszy raz chyba tak pozytywnie oceniasz o tym co piszę i krytyka merytoryczna i jakże trafna .
W czwartym wersie ,, będą " dodałem bo był zarzut niespójności czasowej. W oryginale jest bez ,, będą "

Co do ,,nam tutaj stać" a "stać tu musimy" - to niestety zmiana ta zgubi melodię która już jest- oraz pewien przekaz na którym mi zależy.
Co do interpunkcji przyznam się że nie wiem w jakim wierszu ją stosować a w jakim nie - różnie mówią.
avatar
Nie miałem pojęcia o istnieniu tego przecinka.
Postaram się nagrać i załączyć link.
avatar
Przypomina się w tym momencie:

(...) bądź jak kamień stój i wytrzymaj,
kiedyś te kamienie drgną
i polecą jak lawina
przed się, przed się."
avatar
Wreszcie utwór, który dobrze przeczytałem. Ma rytm czytania i śpiewania.

Tylko ten 4. wers 1. strofy... może: "Choć sukno rwali".

Ostatni wers - moja sugestia "Wytrwać w pokorze".
avatar
Hardy - ciekawe sugestie .
avatar
no i spoko :0 Dylanowskie :)
avatar
Rozar, osiągnąłeś w mgnieniu oka uwagę tak licznej rzeszy zaufanych recenzentów, że tylko pogratulować. Jesteś kontrowersyjny, prostolinijny i kochasz siebie, co odbija się echem, a niekiedy czkawką, u niektórych. Szarpnąłeś za dyszel Publixo. Brawo!



Co do tekstu, zbyt prosty i patetyczny (w moim odczuciu), ale masy tego potrzebują.

Dzięki Tobie, odnalazłem w necie polską rzeczywistość. Jestem w trakcie słuchania. Moje zdanie, zdanie obcego? "O nieżądne królestwo...", czy to już anarchia?

Mnie poruszają inne sprawy. Grecka logika, reparacje wojenne (jestem niewinny!), topienie miliardów na świecie ( z mojej kasy również) itd. Powiem krótko, wszędzie są problemy, ale wam nie zazdroszczę wyborów! Nie ma kogo ukoronować!
avatar
lUCIUS - tekst nie jest prosty i czy patetyczny -chyba też nie. Przynajmniej nie takie było założenie.
Wiersz jest o takich jak ja, którym jak się zorientowałeś mocno nie podoba współczesna Polska . A co jest znamienne to brak nadziei na szybką zmianę brak nawet wydarzenia w perspektywie na które można liczyć.
Więc to jest tak jakby ,,hymn przetrwania "
A co do ,,uwagi" - to daj spokój tyle mi się oberwało że ta kropla pozytywnej ,,uwagi" mi się należy.
Z drugiej strony takie dyskusje i kontrowersje nadają życia dla portalu. I chyba to pozytywne dla wszystkich- choć czasami nerwowo lub przykro.
avatar
Kiedy pisałem o interpunkcji, to generalnie miałem na uwadze brak przecinków i kropek. Natomiast nigdy nie zarzucam, jeżeli w ogóle ich nie ma w poezji. A tutaj właśnie jest ten jeden samotny przecinek.
A co do pozytywnych ocen, to nie jest to żadna koniunktura, a jedynie to, że tekst jest dobry.
avatar
Interesujący tekst, gdy go zaśpiewasz może trafić...
avatar
Nie jestem, Rozarze, pokorna :-)))

Już dawno znajduję się na emigracji wewnętrznej :))) bo centroprawica, czyli ja [czytaj:chrześcijańska demokracja] nigdy nie zaakceptuje (prowincjonalnych) przekrętów, nawet tej - rzekomej - prawicy. [Poczytaj o panu staroście powiatu wielickiego, tu akurat "Wyborcza" mało co się myli : ]

Serdecznie :-)))

P.S. Befana_di_campi w latach 1990-2002 działaczka samorządowa z najszczerszego przekonania; w 2002 roku wygryziona przez SLD oraz "Saoobronę".
P.S.2 Mimo wszystko słuchaj uwag swoich Przedmówców. I to nawet wtedy, kiedy się z Nimi politycznie nie zgadzasz :-)))
Choćby dla Twojego dobra oraz merytorycznego poziomu Portalu :)))

Jeszcze raz, życzliwie :)))
avatar
Z tą Twoją puentą to bym dyskutował, bowiem czekając
można przeczekać! Nie mniej tekst wciąga...
avatar
Optymista - rozumiem - chodziło mi raczej o przetrzymanie rzeczywistości - niezależne od interakcji.
avatar
Dobre a nawet bardzo dobre (i to co Optymista).
avatar
Myślę, że gdyby zamiast

Nam tutaj stać

wstawić

Nam tutaj trwać

stoicyzm polski - do czego przecież nawołuje liryczny "my" - w niczym by nie stracił, a przynajmniej każdorazowa zmiana warty chociaż od czasu do czasu kończyłaby się nakazem "Spocznij!" oraz konsekwencją

Nam tutaj spać śpiewać
i tańczyć na gitarze grać

inaczej w tak drastycznym reżimie tego STANIA z zaciśniętym gardłem już w wieku lat 40 każdy Polak skończyłby jeśli nie na zawał, to na wylew i ten paraliż.

Jesteśmy narodem herosów... tylko po co?? skoro Grecja odpoczywa, Hiszpania bawi się, a na Bahama wino leje się beczkami!
© 2010-2016 by Creative Media
×