Przejdź do komentarzyPogarda
Tekst 45 z 240 ze zbioru: Znak czasu
Autor
Gatunekpoezja
Formawiersz / poemat
Data dodania2015-06-23
Poprawność językowa
Poziom literacki
Wyświetleń3449


Gar­dzę bo się boję

Tej ciem­ności

Co stoi za ro­giem

Boję się złodziei i siepaczy

Którym zła nikt nie wytłumaczy

-Choć lu­dek wy­baczy


Ja nie wy­baczę

Póki w ziemię nie wcisnę

Póki jęczeć nie będzie z roz­paczy

Póki łzy szcze­re nie popłyną

-I bólem sumienie ożywią


Zem­sta córka po­gar­dy

Trzy­ma łańcuchem

Za pysk roz­darty

Zwierzę w ludzkim ciele

Dzięki po­gar­dzie

- Jeszcze boi się  to zwierzę


Dla­tego Boże nie słuchaj

Pieśni ludzi pros­tych

I zos­taw w nas po­gardę

Tą która nas wy­nosi

Po­nad is­tnienie mar­ne

Po­nad odruchy stadne

-Po­ os­tatnie du­my tchnienie



Póki z niewieścich słabości 

Z ra­ju po raz dru­gi 

Przez Bo­ga  

Zos­ta­niemy wyg­na­ni

  Spis treści zbioru
Komentarze (25)
oceny: poprawność językowa / poziom literacki
avatar
Nie jestem wierszem zachwycona. Prawda boli, za to POGARDA niszczy. I tych pogardzanych, i pogardzających :((( Par.: pewne satyrko-limeryki Publixowego "satelictwa" :( plus komentarze udających radość z lektury, przy....pasów.
Gdyż co właściwie z nich wynika? Prześmiewczość maskująca cuchnącą zimnym potem dygotkę, że ktoś im się dobierze do ich naftaliną przesyconych ciuchów.

Nie idź, Rozarze, podobną drogą!
avatar
Befano to co piszę jest wynikiem mego postrzegania świata. Pogarda została zesłana na banicję. A to według mnie jest złe . Wielu też nie dostrzega że ją ma.
Jeżeli mamy dumę to mamy i pogardę- do zachowań i do ludzi. Oczywiście co innego ocena moralna - która powinna być podstawą - ale nie o niej mowa.
W zjawisku takim jak negowanie pogardy widzę zło które obawiam się zaowocuje upadkiem cywilizacji .
Pogarda to element surowej klasyfikacji na lepszych i gorszych - i taki podział jak świat światem istnieć będzie. To tak jak podział na to co marne i wielkie.
A ja - ja tylko pokazuję ślepą uliczkę - w którą się ładujemy w imię niezrozumiałej równości której nie ma i nie będzie - i dobrze.
avatar
Rozarze, "pogardę" zamieniam na "litość". Tego mnie uczy moja wiara; wiara "wiedźmy z wrzosowisk", która nigdy na nikogo uroku nie rzuciła, ponieważ niezmiennie wierzy w Tego, Który powiedział:

"NIE BĘDZIESZ MIAŁ BOGÓW CUDZYCH PRZEDE MNĄ".

Wiedźma to prostu wsiowa znachorka, zawsze odwołująca się w swoich "zamawianiach" do Najświętszej Trójcy, Niepokalanej Matki, Wszystkich Aniołów i Świętych.

Jedynie źli oraz z gruntu podli uczynili z niej symbol wszelakiego zła. Niemniej, ich to problem, nie "wrzosowej wiedźmy".

Nie mogę dać Ci ocen, ponieważ w ślad za "językową poprawnością" musi iść "literacki poziom". Zaś tego drugiego nie jestem w stanie zakwalifikować.

Serdecznie :)))
avatar
Autor ma prawo do wyrażania swoich myśli czy przekonań. Ja niekoniecznie się zgadzam z tym Rozarze. Dla mnie pogarda a brak akceptacji to wielka róznica. Niemniej jednak droga pogardy i jej pokrewne , prowadzą do chaosu.
Troszkę za dużo patosu ale twój wiersz to rodzaj apelu, więc pewnie z rozmysłem użyty. Pozdrawiam serdecznie:)
avatar
Nie zgodzę się z twierdzeniem, ze pogarda prowadzi do chaosu.

Pogarda... bez jakiejkolwiek ideologii, naturalna skłonność do eliminacji, oddzielania tego co szkodliwe od tego co pożyteczne, plew od ziarna, owoców robaczywych od tych co życiodajne, umiejętność selekcji racjonalnej i wrodzone odruchy wymiotne, kiedy mamy styczność z czymś szkodliwym... Taka pogarda, nie wynikająca jedynie ze stereotypu jest błogosławieństwem.

Wracając do tekstu, tekst może być dużo lepszy, dużo lepszy... tylko nie zawsze chodzi o sam tekst.
avatar
Co Admin ma zamiar zrobić z tym kuriozalnym tekstem?
avatar
I o to chodziło - Pstro
Nasze społeczeństwo zachłysnęło się tolerancją . Eliminujemy z życia zasady które przypominają nam doktrynę Hitlera - itp. Niestety jest to eliminacja bez analizy i szerokie potępianie.
A co do religii - myślę że Jezus nie przegoniłby kijem kupców ze świątyni gdyby nie miał do nich pogardy. Gdyby potępiał jedynie ich czyny zapewne nawiązał by z nimi dialog ;-)

Co do tekstu - chyba nie jest tak źle ale oczywiście wymaga modernizacji. Wstawiam jednak bo w szufladzie by przepadł.
Pozdrawiam Befanę , Atram i Pstro.
Nadmienię że lubię rozgrzebywać takie dylematy.
avatar
Azi111 - wyczuwam pogardę ;-))))))))))))))))
avatar
Uzupełnię swoją myśl, pisałem na świeżo.

Pogarda nie stwarza chaosu, bardziej porządkuje. Pogarda, ale nie chodzi o pogardę do człowieka, ale do jego zachowań. Człowiekiem gardzić nie można, za to że jest, ale za to co robi, kogo naśladuje, bo według mnie człowiek sam z siebie nie może być zły. Pogardę należy zastępować litością, z tym się zgadzam, ale nie zawsze. Różni ludzie powołani są do różnych rzeczy.
To nie jest kazanie, to moja opinia, można się ze mną nie zgadzać. Tekst jest odważny i to należy według mnie docenić. Pozdrawiam.
avatar
Zemsta, pogarda , brak wybaczenia - wspaniałe wartości pan Rozar usiłuje propagować na portalu. Rzadko ostatnio zabieram głos, ale nienawiść trawię w dawkach homeopatycznych, Wiersz zasmucił mnie i zirytował ograniczonym oglądem rzeczywistości. Nie gardzę autorem, tylko oczy przecieram , Facet pisze:
Boże... zostaw w nas pogardę. Wszystko opada.
avatar
Azi,
nie bądźmy nietolerancyjni. Co Autor napisał, to napisał. Pogarda to tylko słowo, możemy je zastąpić innymi słowami, na przykład - odruch obronny.
avatar
Widocznie jestem nietolerancyjna i nie zamierzam propagować postaw antyhumanistycznych. Mam prawo, Piotrze?
avatar
Na miłość boską i zdrowy rozsądek administratora,

to jest wiersz, a to co poniżej to odbiór wiersza, tyle.

Nikt tutaj nikogo nie namawia do złego i nie propaguje postawy antyhumanitarnej, a tak merytorycznie Izo, postawą antyhumanitarna jest zgoda na to co szkodliwe człowiekowi, drugiemu człowiekowi, troska, odpowiedzialność, ale nie tylko za siebie.
avatar
Azi może inaczej - mój pogląd jest właśnie szeroki. Rozpatruję dylemat pogardy nie z racji obowiązującej doktryny ,, pogarda jest zła " ale w szerszym aspekcie - ponadczasowym. Pogarda jest przeciwieństwem tolerancji której( tolerancji ) tak dużo np. we Francji wobec muzułmanów. Ciekawa sprawa jest też w Syrii gdzie mordują bezwolnych chrześcijan (ta postawa Chrześcijan ! ).
Więc twierdzę że mamy prawo pogardzać tym co jest złe i nieludzkie. Mamy prawo pogardzać zdrajcami i mordercami. Ten rodzaj pogardy i dumy cywilizacyjnej jest nam potrzebny a być może niedługo zostanie wskrzeszony by zwyczajnie mieć siłę do obrony.
avatar
Miło by było nadto byś Azi wzniosła się ponad ograniczający schemat myślenia że coś jest definitywnie złe lub absolutnie dobre . Czyli ,,absolutu" - i intelektualnie podeszła do tematu. Bo sprawa nie jest ani prosta ani oczywista. No i ja też opieram się o założenia a nawet obronę wartości humanistycznych.
To co piszesz to tak naprawdę krytyka bez analizy - bliska właśnie pogardzie.
Jak to mówił ktoś - patrz dalej.
Nadto dodam że mam na sumieniu obalanie z powodzeniem innych pewniaków - Wałęsa , Szymborska , Tuwim , Geremek , socjalizm i inne bzdury uznawane w powszechnej (niestety ograniczonej świadomości jako 100 procentowe pozytywy)
Niestety historia zawsze przyznaje mi rację - choć chciałbym się mylić .
avatar
Obalałem nawet Okudżawę i Wysockiego - ,, Plomba ołowiana "
avatar
Dopiero teraz zauważyłam wpis:

"azi111, 2 godz. temu (20:53)

Co Admin ma zamiar zrobić z tym kuriozalnym tekstem?"

Nie jestem fanką zaprezentowanego wiersza, jednak moim zdaniem, mimo iż kontrowersyjny, to "kuriozalny" on nie jest. Dlatego muszę wycofać swoje "poparcie" dla azi, która osobliwie pisząc o tzw. tolerancji wykazała się swoją "tolerancją" w jedynie - według siebie - słuszną stronę.

Bardzo mądra opinia "atram".

Życzliwie :)))
avatar
Pochwalam ideę - pogardy zła.
avatar
Pogarda jest niebezpieczna, jeśli nie ogranicza się do jednostki, ale obejmuje grupy. Pogarda jest niebezpieczna, bo często łączy się z manią wielkości. I zdarza się, że pociąga za sobą ludzi, którzy potrzebują czegoś mocnego w życiu, przywódcy, który mówi bardzo mocne słowa, ukazuje wspólnego wroga i daje im poczucie, że są lepsi od innych.
Dlatego rozumiem pogląd azi.
I nie mieszałabym do tego Pana Boga.
Wiersz jest patetyczny, ma określenia archaiczne (siepacze, niewieście słabości). Mogłabym w nim jedynie widzieć jakiś "protest-song", gdyby nie raziła mnie jego wymowa.
avatar
Sprawa nie jest taka prosta . Pogarda została definitywnie określona jako niezwykle negatywna - ale czy słusznie ?
Pogarda to wynik analizy. To akt własnego zdania.
Ważne by nie była niebezpieczna . Pogardzamy zjawiskami , czynami , procesami zgubnymi dla np. cywilizacji. Ale za tymi aktami stoją ludzie - dlaczego sprawcy nie powinni zostać potępieni pogardą ?
Podobnym konfliktem intelektualnym jest współczesna postawa kościoła: - czy ma być jak ten drugi policzek czy jak kij co rozbił stragany w świątyni. W czasach imigracji muzułmanów - odradza się aktywny i silny katolicyzm. Więc zadam pytanie - czy mamy prawo przeciwstawić islamowi a może mamy obowiązek ich nauczać ? W tym tle pogarda może okazać się wyższym aktem odważnej oceny . Godnej męża stanu .
avatar
Pogarda jest niechęcią.To nie strach.Człowiek bez uczuć byłby robotem.
avatar
Dopóki to JA POGARDZAM, wszystko jest jakby ok i wporzo.

Co zrobię jednak, kiedy to MNĄ ZACZNĄ POGARDZAĆ??

Selekcjonowanie ludzi na pogardzanych i pogardzających prowadzi prosto /jak w łeb strzelił/

do Auschwitz
avatar
Parafrazując słowa Autora, zawołajmy:

Dlatego Boże nie słuchaj
Pieśni ludzi prostackich
avatar
Kościół naucza nas od kołyski, byśmy w s z y s c y byli dla siebie braćmi /i siostrami/ w Chrystusie.

Jak zatem chcesz być w tej swojej chrześcijańskiej narracji jednocześnie bratem/siostrą - i pogardzać siostrą/bratem??
avatar
Emilio - dzielę na dwa ludzką moralność - tą chrześcijańską do której w miarę możliwości powinniśmy dążyć --jak do doskonałości . A druga urzędnicza która to z kalkulacji i logiki nakazuje np. karę śmierci. Te postawy są sprzeczne z sobą ale razem stanowią pewien ład .

Co do wiersza - rzecz w tym że pogarda to jedyny oręż ofiar. To ona może ich wzmocnić i nadać ducha ludzi czynu. To pozwala ofiarom przetrwać a nawet wygrać . Pogarda nie jest czymś złym - jest czymś naturalnym. Przypomnę że zło zazwyczaj nie działa na zasadzie pogardy - jest skalkulowane i obliczone na pewien cel. Tak że niesłusznie pogardzamy pogardą.
© 2010-2016 by Creative Media
×