Przejdź do komentarzyOBCY (inspiracja: Nelly Sachs)
Tekst 37 z 62 ze zbioru: Przejrzystość
Autor
Gatunekpoezja
Formawiersz / poemat
Data dodania2015-11-23
Poprawność językowa
Poziom literacki
Wyświetleń3082

Motto: Jeżeli w waszym kraju osiedli się przybysz, nie będziecie go uciskać. Przybysza, który się osiedlił wśród was, będziecie uważać za obywatela. Będziesz go miłował jak siebie samego, bo i wy byliście przybyszami w ziemi egipskiej. (Kpł 19, 33-34)


KTOŚ PRZYCHODZI

z daleka

a brzmienie jego mowy

być może

rżeniem klaczy

albo jak ten pisk

młodych kosów

lub

zgrzyt piły

co tnie wszelkie zbliżenie -


Przychodzi ktoś

z daleka

o ruchach psa

względnie szczura

i jest zima

więc ubierz go ciepło

całkiem dobrze

pod zelówkami ma ogień

(przybył widocznie

na jednym z meteorów)

to mu nie wymyślaj

gdy się drze twój przedziurawiony dywan -


Obcy ma zawsze

własną ojczyznę w ramionach

niczym tę sierotę

dla której być może

szuka grobu.

  Spis treści zbioru
Komentarze (6)
oceny: poprawność językowa / poziom literacki
avatar
Bardzo ciekawie i wieloznacznie.
avatar
OBCY, czyli uciekinier przed prześladowaniami, przed wojną... stąd "pod zelówkami ogień", ponieważ "pali mu się" pod nogami.

Nakarm go, ciepło ubierz, daj dach nad głową, później do ręki wędkę, by sam nauczył się łowić ryby.

OBCY i teraz, który w myśl ewangelicznych słów przemieszcza się od pradawnej ziemi swych przodków do nieprzyjaznego mu klimatu oraz środowiska...

OBCY tuli też swoją ojczyznę jak własne dziecko; może chore, wycieńczone, głodne, umierające?

To tytułem wyjaśnienia :)))
avatar
To poproszę o tę interpretację :)))
avatar
O, kurczę, ale ja tego swojego OBCEGO - pod wpływem lektury wierszy Nelly Sachs [o holokauście] - napisałam na przełomie 2003 / 2004 roku... W jesieni br. trochę poprawiłam, jednak sam wiersz powstał ponad 10 lat temu!

:szok: :)))
avatar
Widzisz, Konstanty, Nelly Sachs: "Holokaustsprohetin" [prorokini holokaustu i nieco później] potrafiła przewidzieć również i to, że częstokroć PRZEŚLADOWANI stają się - gdy minie dlań niebezpieczeństwo - PRZEŚLADOWCAMI, co aż nadto widać na przykładzie jednego z bohaterów Twojej ostatniej powieści...

Napisałam to w swojej rozprawie habilitacyjnej. Zdaniem POprawnych aż nadto religijnej, w związku z czym nader energicznie - o statusie niezależnego twórcy - autorka wykręciła się im na pięcie.
Niczym "mój" MAKARY, który sobie był poszedł... i już ;-)

:)))
avatar
obojętnie gdzie się ucieka i przed czym, najbliższa sercu zawsze pozostanie ojczyzna,,,
© 2010-2016 by Creative Media
×