Przejdź do komentarzyJemioła
Tekst 51 z 62 ze zbioru: Przejrzystość
Autor
Gatunekpoezja
Formawiersz / poemat
Data dodania2016-02-02
Poprawność językowa
Poziom literacki
Wyświetleń3448

Motto: U bramy jego pałacu leżał żebrak... (Łk 16,20)


Ile razy gała

z matmy lub na cmentarzu

wagary - klekotanie


Rośnie społeczny pasożyt


Bezlitosna wyobraźnia

pchała pod nos

garnuszek zimnej zalewajki


i mnie

na schodach rezydencji

urządzonej siostry

- - - - - - - - - - - - - - - - - -

Proszalna potrawa

musowo posolona

dziadowską łzą

  Spis treści zbioru
Komentarze (7)
oceny: poprawność językowa / poziom literacki
avatar
Befano,myślałam,że się przewidziałam,albo przesłyszałam,czytając motto,a później-zrozumiałam.Żebrakowi potrzebne są oceny,aby mógł wzrastać na potęgę,łza wystarczy za wszystko.
avatar
Anettulo, przeczytaj jednak moje wyjaśnienie z Portalu "poezja-polska.pl":

"Tu wszystko zostało bardzo dokładnie przemyślane, łącznie z cytatem, w którym wprawdzie występuje leżący nie opodal pałacu żebrak, co wcale nie znaczy, iż każdy leżący u wrót pałacu żebrak musiał być zaraz "okryty wrzodami".
O samych żebrakach zwykło się mówić "pasożyt społeczny"... I abirecka tym pasożytem - według rodzicielskich prognoz - miała być :( w przeciwieństwie do nadgenialnej siostruni, której skromna abirecka przynosić miała (w przyszłości) piramidalny wstyd... :("

To jedna z wielu moich traum nie zawsze szczęśliwego dzieciństwa, gdzie - prawie niezmiennie - Rodzicielstwo upatrywało we mnie tę przyszłościową rodzinną zakałę.

Wspomnienia potrafią być okrutne, dlatego na (jakichkolwiek) ocenach zupełnie mi nie zależy :)

Serdecznie :)))
avatar
Befano,rozumiem Cię doskonale.Twoja łza wystarczyła za wszystko,a z ocenami się nie zgadzam na tyle,na ile sama siebie potrafię ocenić i nie jest to wyniesienie mojej osoby ani też fałszywa skromność.
To,że Ci nie zależy i zależy jak wszystkim,jednak nie w znaczeniu żebraka,który prosi o jałmużnę i czeka na pałacowe ochłapy,wykazujesz się swoim talentem czy wiedzą,co nie czyni Cię leniwą.
Serdecznie:))
avatar
Postrzegam ten dwuwarstwowy wiersz,precyzyjnie ułożony bez zbędnych odpustowych upiększeń i literackiej tandety. Z twardą logiką oraz w bardzo szorstki >> sposób odsłania mi i zatrzymuje uwagę na niesprawiedliwości i cierpieniu człowieka.
avatar
Świetny wiersz befano
avatar
Ile razy jakaś gała z matematyki - tyle razy pewnie też te wagary na cmentarzu, a potem domowe nad głową rodzicielskie klekotanie o tej lepszej zawsze siostruni, więc jakby ciąg logiczny pt. "przyczyna i skutek" w swych kolejnych sekwencjach łatwy do przewidzenia (patrz tytuły "jemioła" i "przejrzystość").

A wszak matematyka - to królowa wszystkich nauk
avatar
Tytułowa jemioła - to roślina-pasożyt, żyjąca kosztem innych; "ty jemioło!" - metaforycznie powiesz tak o kimś, kto nie sieje, nie orze, jest "śmierdzącym leniem, obibokiem i wałkoniem".

Sztandarowym przykładem ludzkiej jemioły są wszyscy tzw. "gorsi" czyli: szkolni wagarowicze-dwójkowicze, żebracy, bezdomni, bezrobotni, uchodźcy, azylanci, mieszkańcy pustostanów etc., etc.

ORAZ POECI I ARTYŚCI :(

W prostym narodzie my-piszący jesteśmy traktowani zawsze z góry, jak jacyś niepełnosprawni i ludzie bez 5. klepki, bo "nic nie robimy"
© 2010-2016 by Creative Media
×