Przejdź do komentarzyCień krzyża
Tekst 97 z 240 ze zbioru: Znak czasu
Autor
Gatunekpoezja
Formawiersz / poemat
Data dodania2016-04-22
Poprawność językowa
Poziom literacki
Wyświetleń2466

Kościół Katolicki

Jak sad dobrego ogrodnika

Zawsze piękny


Kościół katolicki

Jako hufiec zbrojny

Mocny


Pod cieniem krzyża

Miasta wielkie

Wzniosłe


Dalej za morzem

Po horyzont  pustynia

Pył


  Spis treści zbioru
Komentarze (14)
oceny: poprawność językowa / poziom literacki
avatar
Przykro mi, Rozarze, to nie jest jednak dobry wiersz...
avatar
Na początku jest "Kościół Katolicki", a nieco dalej "Kościół katolicki". Czyżby chodziło o to, że któraś z tych wersji będzie poprawna? Informuję więc, że poprawna jest wersja druga.
avatar
Befano - kwestia uznania - mi się podoba . Radykalizuję się w swych przekonaniach i uznaje to za słuszne . Za dwa lata tak jak ja będą myślały miliony.

Sprawdzianem czy wiersz jest dobry jest przeczytanie go na głos - i tu zdał egzamin .

Wiersz miał się kończyć zdaniem typu :,, więc kto ma prawo do miecza i władzy ?"


Janko - słusznie . Nie zauważyłem - choć bym napisałbym dwukrotnie z dużej litery jako nazwę własną .
Dzięki za uwagę .
avatar
Wiara dla człowieka to wielkie antidotum na własną słabość...bez względu, w co wierzy. Pozdrawiam :)
avatar
Pod cieniem krzyża
Miasta wielkie
Wyniosłe

(patrz przedostatnia strofa)

Sprawdźmy tę tezę.

Tokio liczy dzisiaj grubo ponad 30 mln mieszkańców. Prawie 60% Japończyków to agnostycy. Wyznawców katolicyzmu jest tam 0,3%.

Aglomeracja Moskwy to 17 mln, z czego 71% to prawosławni.

Zespół miejski Paryża to 13 mln. 45% Francuzów to niewierzący, a największą mniejszość religijną (8%) stanowią muzułmanie
avatar
Dalej za horyzont
Pustynia
Pył

(vide ostatnie wersy)

Horyzonty myślowe poszerzają podróże - małe i duże
avatar
Miasta katolickie są najpiękniejsze mają wielkie i piękne budowle. Pod cieniem krzyża nawet i Moskwa .
Tokio jest brzydkie .
Można zrobić mapę najpiękniejszych miast na świecie - 95 procent to katolickie lub budowane w dobie katolicyzmu.

To oczywiste i trzeba dużo złej woli by to podważać .
avatar
Fakt. Wielkość nie musi być wyrażana wielkimi liczbami. Nowy Jork liczy sobie "zaledwie" 7 milionów - a jest wielki. Wielka jest nasza nieśmiertelna malutka w jego tle Warszawa.

Jedno jest pewne: w tytułowym cieniu krzyża czy nie w cieniu wszystkie znane Historii wielkie miasta w skali CZASU miały/mają za sobą epizody, kiedy popadały w ruiny. Wymieńmy może kilka pierwszych lepszych: z nieznanych powodów opuszczona stolica Inków Machu Picchu, po inwazji Achajów wielka bogata Troja, po najeździe Mongołów Pekin, po wejściu wojsk napoleońskich Moskwa, po alianckich nalotach dywanowych Hamburg, Lipsk i Drezno, ostatnio na naszych oczach w podobny sposób spopielono wielkie Aleppo - i tych przykładów można tu mnożyć i mnożyć.

Tytułowy cień krzyża - to przecież nie światło krzyża a jego CIEŃ. Jeśli intencją Autora jest ukazanie wielkości religii katolickiej, powinien zmienić nagłówek tego wiersza. Tytuł ma znaczenie
avatar
Cień na południu i pustyni jest pozytywny a nawet zbawienny.
Filozofowie mówia o trzech filarach na których oparł się wielki postęp ery noworzytnej .

To filozofia grecka , prawo rzymskie i chrześcijaństwo - to najlepsza mieszanka cywilizacyjnotwórcza .

Dodać należy że Japończycy mocno naśladowali Europę - i odnieśli wielki sukces - oczywiście zachowujac własny mocny kręgosłóp moralny .
avatar
I mnie też jest przykro.
avatar
Dlaczego jest Ci przykro szacowny Bartymeuszu ?
avatar
Szanowny!
Przeczytałem wcześniej Twoją deklararację o ateiźmie, dlatego jestem zdegustowany.
avatar
Jestem gdzieś pomiędzy - z jednej strony jestem pełen szacunku do światła jakie niesie przesłanie Chrześcijaństwa z drugiej zaś nie potrafię uwierzyć .
avatar
Czyli,
Szanowny!
Całkiem normalnie, bowiem pewność w tej dziedzinie bywa, wykluczywszy objawienie, podejrzliwa, samouwielbieniem i pewnością, a to przeczy wierze.
Zaś droga do zrozumienia definicji światła z Krzyża nie jest prosta , więc w tym locie ku Światłu, powodzenia!
© 2010-2016 by Creative Media
×