Przejdź do komentarzycytat z komentarzem 10
Tekst 10 z 10 ze zbioru: cytat z komentarzem
Autor
Gatunekpublicystyka i reportaż
Formaproza
Data dodania2016-04-30
Poprawność językowa
Poziom literacki
Wyświetleń2191

CYTAT Z KOMENTARZEM 10

Ernst Jϋnger. Umieranie jest trudne , ale udaje się.

Że gdzieś tam przed nami majaczy nasz kres wiemy wszyscy, ale większość z nas wypiera  tą wiedzę ze świadomości. Są też i tacy, którzy podchodzą do tego tak: zrobię z tego szoł i kult. Długosz ( ten) wspomina, że Jan Żiżka, przywódca husycki zaprezentował swe oczekiwania. Jan zechciał, by po śmierci obedrzeć go ze skóry, skórą tą  obić bęben mający zagrzewać husytów do walki, a resztę rzucić psom. Jestem pod wrażeniem tej wizji kresu – tej ziemskiej jej części – bo nowatorska i wizjonerska.

Ale w tej myśli widzę zamysł, że kończąc męczymy często tych, którzy nas żegnają. Są tacy, którzy znikają nagle – zawał, wylew, wypadek w pracy, rak późno rozpoznany. Trach i już. Są też i tacy, którzy specjalnie lub nie chcą w ten sposób skupić na sobie zainteresowanie, a i rodzina, kiedy my pod respiratorem, nieświadomi, uśpieni, tuż przed, ale rodzina i bliscy odwiedzają, interesują się, bo kiedy już pomrzemy to im przyjdzie rozwiązywać problemy prawne.  A jak zmarły był jeszcze i krętacz, motacz, to odkręcanie złych spraw też było nie lada wyzwaniem.

Każdemu się udaje. W końcu. Ale o tym wolę milczeć, bo nie jestem dość wymowny, by o tym pisać.


  Spis treści zbioru
Komentarze (3)
oceny: poprawność językowa / poziom literacki
avatar
To ostatni z tych cytatów.
avatar
Śmierć nikogo nie ominie i jakby jej sobie nie wyobrażać, to zrobi swoje. Dobry komentarz:) Pozdrawiam :)
avatar
Zakończenie cytatu ..."ale udaje się", ma wymowę tragikomiczną, ale "wisielczy humor", to chyba najmniej dotkliwe dla psychiki człowieka podejście do tego smutnego tematu. Jest to jeden z najczęściej komentowanych przez filozofów problemów i można w razie potrzeby sięgnąć po liczne rozprawy filozoficzne i utwory literackie.
© 2010-2016 by Creative Media
×