Przejdź do komentarzyBiskup Dominik
Tekst 4 z 11 ze zbioru: Lustro prawdy
Autor
Gatunekromans
Formaproza
Data dodania2017-03-27
Poprawność językowa
Poziom literacki
Wyświetleń2030

-Jakiemu?Co przyjacielu masz na mysli?

-Otóż,nic takiego,tylko,że nie wierzę w siłę wiary,ale w siłę kłamstwa.

Biskup poczerwieniał,i poprawiając rozkładając serwetę na kolanach powtórzył

- Libera me Domine de morte aeterna”-jakim cudem kłamstwo mialoby wyzwolić go od sideł szatana?

-A takim,że czasem wierzy się w kłamstwo,które prawdą się staje na wszelaki pożytek niebios.

-I tu muszę ci rację przyznać-biskup był niezmiernie zainteresowany filozofia.

Maurycy spojrzał na półmisek mięsiwem, i zganił siebie za chwilę,w której zapragnął żyć tak jak biskup.Biskup Dominik spoglądał na zastawiony stół i ślinka mu pociekła mu po brodzie.Maurycy uwazał,że jednak największą cnotą ludzką jest uczciwy zarobek,i praca dla pochwały życia.Ostatecznie nie potrafiłby wyciagać ręki po czczy nabytek,,ale nie zdradzał swoich uczuć.

-A jakże specjalnie dla gościa mojego,postanowiłem niczego nie żałować.

Filozof podziękował za ten gest uśmiechem i zajał się jedzeniem,rozmyslając,że pewnie jego przyjaciel niczego sobie od dawna nie załuje.Sztućce odłożył a z nazbyt głośno,biskup Dominik spojrzał na niego z wyrzutem.Biskup poczęstował go wybornym cygarem i zapytał

-Czymże się obecnie zajmujesz mój drogi Maurycy?

-Piszę rozprawę moralną na temat życia ludzi,którzy żyją prosto i uczciwie,ale chca być niezależni od kościoła.Już sam św.Augustyn martwił się zbytkami.A władza kościoła nie powinna polegać na zmuszaniu do nauk religijnych czy wiary i niewolniczej pracy,tylko, na wyrażaniu dobra jako pojecia najwyższego Boga,który z założenia jest dobry.


  Spis treści zbioru
Komentarze (15)
oceny: poprawność językowa / poziom literacki
avatar
Wyborna biesiada, ale ja wolę film "Wielkie żarcie" Passoliniego - uwielbiam tego reżysera. I Almodovara też.
avatar
Rzeczywiście wyborna biesiada, ale, Anettulo, znowu wracasz do swoich zwyczajów, ignorując istotę spacji oraz interpunkcji, a to bardzo utrudnia swobodne czytanie i przeżywanie tekstu.
Też mi się skojarzyło "Wielkie żarcie". Pierwszy raz oglądałem ten film chyba w 1974 roku na zamkniętym pokazie, gdyż był dostępny wtedy tylko dla pewnej, nieistniejącej już instytucji. Dialogi czytał wówczas lektor, gdyż nie było polskich napisów, ani też polskiej wersji językowej. Podczas tego pierwszego oglądania bardzo się cieszyłem, że film nie ma efektów powonieniowych. Potem zmieniłem zdanie.
avatar
Tak janko wiem,ale uprzedziłam,ze tego tekstu na razie nie poprawiam.A film Musoliniego oglądałam z zamkniętymi oczami,ponieważ nie był obrzydliwy.Pozdrawiam serdecznie.
avatar
Legion-nie sądzę,aby film był lepszy niż literatura.:)))
avatar
Ludzkie wady ukazane z całej krasie-to szatan.Zwalczając je walczymy mieczem-patrząc na krygowanie się,na nimfomanki,wariatów i pijaków-można zauważyć pewien rodzaj działania szatan.
A i obrazek kobiet bitych-odwrócone lustro,odwrót od dobrego Jezusa-nie pójdą do dobrego,i nawet krzyż nie pomoże,będą siedzie w kościele i uważać,że małżeństw to rzecz święta,i muszą być dobre-służyć bogu małemu.
avatar
Errata-ponieważ był obrzydliwy.
avatar
A odnośnie tematu-"A MICKIEWICZ
Księża i prałaci, wy oczekujecie zbawienia tylko od złota, od kanonu i protokołów, a tych środków, których nie posiadacie, domagacie się od władzy ziemskiej; wy, którzyście powinni podźwignąć i zbawić ziemię, domagacie się od ziemi, żeby ona was podźwignęła i zbawiła. Nie mówcie, że ludy was opuszczają; to wy je opuściliście; one was szukają na posterunku waszym i tam was nie znajdują; one chcą się podźwignąć, a wy je w dół spychacie.
Lud, który walczy o swoją niepodległość albo o rozszerzenie swoich swobód… powinien nie ufać wysokim dostojnikom Kościoła, którzy wszyscy jednakowo są przywiązani do
kultu absolutyzmu bez względu na to, czy ten absolutyzm jest mahometańskim, czy heretycki, czy nawet ateistyczny."
Legion podejmij dysputę:))temat -Księża,prałaci,biskupi....
avatar
Biskupów wielkich polskich znałam - jakoś nawet tak jakby osobiście - dwóch: Mikołaja Kopernika i Ignacego Krasickiego :)
avatar
Jednak Emilio nie osobiście:)
avatar
Kopernik był kanonikiem.
avatar
No i co z tego legion?
avatar
Trzymał się kanonów, a czasami był kanon... ierem,
jak stawiał w kasynie na czerwone, a na kolanach miał sympatyczną nimfomankę, którą regularnie spowiadał i kazał jej za pokutę, krzyżem leżeć na... sobie haha :)
avatar
Tu mógłpolec tylko z istotą rozumną,albo trzymającą się zasady-kanonik winny kościołowi przysięgi:)Ale chłop to chłop,nawet kanonik.
avatar
Myslisz sir,ze legion odpowie,bo tak mi na myśl przyszło,że może ona sam jest biskupem albo kanonikiem,i tu się zaczaja na wierne albo niewierne dusze.:)
avatar
No odpowiedz legion -co wynika z posady KANONIKA?
© 2010-2016 by Creative Media
×