Przejdź do komentarzyŚmierć wrogom
Tekst 4 z 9 ze zbioru: U nas na wsi
Autor
Gatuneksatyra / groteska
Formaproza
Data dodania2017-11-13
Poprawność językowa
Poziom literacki
Wyświetleń1967

- Marian, a co ty tam malujesz?


- Śmierć wrogom Niecborza.


- A na co ci to?


- Zapłacili, to maluje różne, takie.


- A jakie jeszcze, Marian?


- „Grzybowo tylko dla białych” już namalowałem, a jeszcze będę malował „Żydzi precz od Gąsek”, „Śmierć wrogom Zęgnowa, Lasek, Raźniewa i Wólki Pańskiej”, „Obrońcy Europy z Dłużniewa”, „Biała rasa z Jaglanki Kościelnej”.


- I co z tym będzie?


- To nie wiesz, Józef? Parada z okazji dnia niepodległości ma być w Baranowie, to się szykują z okolicznych wiosek. Zamawiają różne, takie okolicznościowe pamiątki, żeby z pustymi pazurami po paradach nie chodzić. Każdy coś niesie. Chorągiewki, świece dymne, petardy, niektórzy słoniki na szczęście. Reszta niesie przekaz.


- Aha. I ty im malujesz ten przekaz?


- Właśnie, Józef.


- A co? Jakieś Żydy są w Gąskach?


- Skąd, Józef? Ludzie na wszelki wypadek niosą przekaz, żeby ich w Gąskach nie było.


- To, Marian, możesz mieć wiele zamówień, kiedy wyjdzie na jaw, co by mogło w Gąskach być, a czego na szczęście jeszcze nie ma.


- Nie martw się, już im w tej polskiej telewizji powiedzą.

  Spis treści zbioru
Komentarze (13)
oceny: poprawność językowa / poziom literacki
avatar
Świetny dialog i niezwykle aktualny oraz prawdziwy.
avatar
Śmiałbym się, ale czy rzeczywiście jest się z czego śmiać?
avatar
Do komentarza Janka, dodałabym przerażający.Tak tworzy się podziały w narodzie i ośmiesza kraj na arenie międzynarodowej.
avatar
Przerażający, ale co z tego? Poparcie i tak rośnie.
avatar
Kiedyś pisałem, że po dobrej zmianie przyjdzie jeszcze lepsza. Wyłoni się z łona dobrej zmiany, coś jakby dobra zmiana urodzi doskonalszą. Ten płód widać od dawna. Rozwija się całkiem dobrze. To już ostatni trymestr. Płód wyraźnie kopie.

Także von Knoedel czuje nadchodzącego Boga zmian. Przyzywa go w komentarzach, pisze, że dobra zmiana przygotowuje grunt, a on sam będzie coraz bardziej obrazoburczy.

Zresztą mimo rosnących sondaży, to i tak wszyscy zdają sobie sprawę, że Kaczyński jest za słaby, za mało męski. To raczej socjalista, niż narodowiec z krwi i kości. Kobiety go nie kochają, co najwyżej stare pudernice i matki karmiące szóste dziecko. A wodza muszą kochać kobiety. To jest klucz, który będzie posiadał bękart dobrej zmiany: będzie uwodził kobiety.

Wszyscy wiemy, że nie musi być piękny. Może być nawet kurduplem, ale przynajmniej schludny musi być. Nie mlaskać, nie nosić łupieżu na marynarce i nie hodować kóz w przegrodzie nosowej.
avatar
Jak zwykle tak przesadzone(głupie) by było zgodnie ze słuszną linią .
Nadto tekst obraża Polaków robiąc z nich wyjątkowych matołów .
Mało tego robisz to na tle trudnego i realnego problemu relacji z Żydami - gdzie pretensje w większości wypadków są uzasadnione.
Proponuję zrobić rekonesans na prowincję i się osobiście przekonać o tamtejszym poziomie - a może i zawstydzić - swoim paszkwilem .
avatar
Treściowo i w zapisie - świetny felieton, bezbłędnie napisany. Przekazowo - niestety, prawdziwie. Tak zaczynają się i zaczynały wszelkie dyktatury.
avatar
Marian z Józefem kłaniają się w pas wszystkim Państwu, a niewiernych Tomaszów zapraszają do Śledziowa, gdzie kolędnik Międlar ochrypłym z ekscytacji głosem wygłaszał histeryczne kazania. Zapraszają do Sokółki i okolic. Zapraszają do diecezji biskupa Jędraszewskiego, zapraszają do Warmińsko-Mazurskiego, do Sępopola, gdzie ludzie na ulicach pozdrawiają się gestem z czasów cesarstwa rzymskiego.
avatar
Tekst świetny.
To wszystko tylko deklaracje, bo już realizacje to inna rzeczywistość. Bo tych wszystkich , których ocenia się w skali ratingowej na ZZZ z minusem, potem na ulicy pozdrawia się z szacunkiem.
Na polskiej prowincji dokonała się poważna zmiana świadomości. Byli już tu i tam, wiele widzieli i testowali i są bardziej wyrozumiali i otwarci. Pracuję z wieloma z nich, rozmawiam, stąd wiem.
Daję oceny do końca skali.
avatar
"ŚMIERĆ WROGOM" - CZYŻBY TO BYŁA "TYLKO" SATYRA I GROTESKA? A MOŻE TO JUŻ JEDNAK... THRILLER??

I NIE ROZUMIEM, CZEMU JA TO PISZĘ, JAK PO CAPSLOCKU...
avatar
Jak ludziom dobrze zapłacić, to napiszą wszystko, czego tylko zapragną.

Ich zleceniodawcy
avatar
Sam tytuł "Śmierć wrogom" jako żywo przypomina mi "Towarzystwo Przyjaciół".
avatar
Skomentowałbym to tak: No, ale byłoby to zbyt mało znaków. fajna historia.
© 2010-2016 by Creative Media
×