Go to commentsOpowieści ze świata
Text 6 of 20 from volume: Wycinki z odkurzonych zszywek
Author
Genrenonfiction
Formarticle / essay
Date added2013-12-17
Linguistic correctness
Text quality
Views7219

Opowieści ze świata


Taki tytuł nosi zbiór dwudziestu pięciu opowiadań Andrzeja Chodackiego wydany przez wrocławskie Wydawnictwo `Lena`, a doskonale uzupełniony po mistrzowsku napisanym posłowiem Tadeusza Karbowicza.

Z twórczością Andrzeja Chodackiego mieliśmy okazję wielokrotnie zetknąć się na Publixo, a ponadto opowiadanie `Anioł` mogliśmy przdeczytać w pokonkursowej antologii `I życzę ci, żeby...` Wydawnictwa My Book.

Książkę `Opowieści ze świata` przeczytałem niemal jednym tchem i jestem pod jej ogromnym wrazeniem. Autor jest nie tylko lekarzem, a jestem przekonany, że świetnym,  fotografikiem, muzykiem i wokalistą, recytatorem, poetą i prozaikiem, ale również, a może przede wszystkim, człowiekiem niesłychanie wrażliwym, obdarzonym doskonałym zmysłem wyobraźni i spostrzegawczości oraz umiejętnością pełnego, holistycznego widzenia świata i zachodzących w nim zjawisk.

Autor uniwersalnie, ponadczasowo postrzega i opisuje świat oraz ludzi, ich problemy egzystencjalne i funkcjonowanie w społecznych zbiorowościach. Odnosi się to nie tylko do zdarzeń, które zna z autopsji, z własnych doświadczeń, ale również do wydarzeń z przeszłości, które zna jedynie z opowieści, filmów lub lektur. Wydarzenia z przeszłości zyskują u Chodackiego walory współczesności, są żywe, dynamiczne i prawdziwe. A to uwspółcześnienie opisanej przeszłości wsparte jest piękną, barwną, bogatą i niezwykle poprawną polszczyzną  oraz doskonałą narracją.

Większość zamieszczonych w książce opowiadań była wcześniej nagradzana i wyrózniana w wielu rożnorakich konkursach literackich, w tym również bardzo prestiżowych. Część tekstów poprzedzona jest wierszami autora doskonale harmonizującymi z ich treścią. Wiele też jest wzbogaconych przypisami, w których autor informuje czytelników o związkach opisanych wydarzeń z rzeczywistością społeczną i historyczną.

Książka jest majstersztykiem edytorskim. Jej doskonała szata graficzna to nie tylko piękna okładka, ale rownież wspaniałe fotografie Iwony Baran umieszczone na stronach tytułowych wszystkich opowiadań, dyskretnie współgrające z ich treścią, oraz świetne grafiki Anny Szymańskiej usytuowane wewnątrz treści kilku tekstów.

Polecam tę książkę wszystkim czytelnikom niezależnie od ich kultury literackiej, wykształcenia, doświadczenia życiowego i wieku, gdyż dostarcza ona nie tylko wielu emocji, nie tylko uwrażliwia na różnorakie zjawiska i problemy społeczne, ale buduje wiarę w drugiego człowieka, w magię dobra i miłości.


Książkę można zamówić bezpośrednio w wydawnictwie (info@wydawnictwo-lena.pl) oraz przeczytać o niej na stronie internetowej wydawnictwa (www.wydawnictwo-lena.pl).


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Andrzej Chodacki, Opowieści ze świata, Wydawnictwo `Lena`, s. 198, cena z przesyłką 37 zł.

  Contents of volume
Comments (5)
ratings: linguistic correctness / text quality
avatar
Bardzo dziękuję, Panie Janie, za tyle dobrych słów. Pozdrowienia dla Pana i całego Publixo
avatar
Jestem pod wrażeniem tego tekstu. Przekonał mnie Pan do zakupu.
Pozdrawiam serdecznie życząc spokojnych Świąt.
avatar
Dziękuję....
avatar
Recenzja wzorcowa tak w swej nienagannej formie, jak co do meritum
avatar
Ostatnia na naszym portalu wizyta omawianego w tekście pisarza to rok 2014.

Czy ktoś zna dalsze twórcze dokonania tego autora?
© 2010-2016 by Creative Media