Szkic o kreatywnym pisaniu

Serdecznie zapraszamy do lektury: Szkic o kreatywnym pisaniu

Zespół PubliXo gorąco dziękuje Lilly za włożony wysiłek! A oto parę słów od Autorki:

O napisaniu szkicu myślałam od dawna. Książki o kreatywnym pisaniu stały od lat zakurzone na półce, a ja pisałam w sposób intuicyjny. Aż wreszcie któregoś dnia, czytając maila od M.W., pomyślałam, że mogłabym zajrzeć do nich, przeczytać, jak radzą sobie pisarze z blokadami, i „podać dalej”. Zanim jednak doszłam do blokad, musiałam przewertować teksty o ich przyczynach – planie powieści, postaciach (albo inaczej: figurach), przesłaniu i fabule.
Tekstu było mnóstwo, bo sięgnęłam nie tylko do kilku poradników z dziedziny kreatywnego pisania, ale też do powieści, które wyjaśniają pewne wskazówki.
Od początku wiedziałam, że szkic będzie szkicem – czyli formą niedopracowaną, w tym przypadku przypominającą notatki z wykładów. Jak to napisałam w komentarzu pod wstępem: takie są notatki, w każdym razie moje. Czasem gorączkowe, czasem powtarzają od nowego zdania te same słowa. Nie chciałam też występować w formie autorytetu – nie jestem znaną autorką. Moim celem było podzielenie się wiadomościami, które mogą pomóc każdemu, dla kogo pisanie jest ważnym hobby, a może i więcej.
Szkic jest już całością. Zawiera piętnaście tekstów, które wstawiane były przeze mnie na PubliXo w odpowiedniej kolejności. Oprócz wspomnianych wyżej tematów napisałam o konflikcie postaci, narracji, scenie, dialogu, kompozycji, tytule, końcowych przeróbkach. I oczywiście o języku – bo to on jest najważniejszy w pisaniu. Nawet tekst o słabej fabule może zrobić mocne wrażenie, jeśli będzie napisany pięknym językiem. To język sprawia, że odróżniamy literaturę piękną od komercyjnej.
Dlatego autorom, którzy posiedli już umiejętność pisania pięknym językiem, szkic taki może się wydawać niepotrzebny. Jednak myślę, że dzięki cytatom z literatury klasycznej może być on dla każdego ciekawy.
Pozdrawiam serdecznie wszystkich czytelników i dziękuję za komentarze.
Lilly

© 2010-2016 by Creative Media
×