Go to commentsIluzja
Text 5 of 9 from volume: Wiersze
Author
Genrepoetry
Formpoem / poetic tale
Date added2015-11-17
Linguistic correctness
Text quality
Views2061

Nad rzeką, której nie ma,

wiatr szeleści wspomnieniami.

Cienie przeszłości przemykają,

brak tam jest kalendarzy.


Tam tylko cisza smętna,

szeptem bajki opowiada.

A wiatr iluzjonista,

słowa do ust jej wkłada.


Drzewa z żałości uschły,

skowronek już nie śpiewa.

Nikt nie słucha pieśni,

bo przecież nic tam nie ma.


Tatarak zasłabł, liść złamał,

trysnął wonnym sokiem.

Orzeźwił śnięte myśli,

uśpił je z powrotem.


Nad rzeką, której nie ma,

jak w wierszu nienapisanym,

brak słów i barwnej treści.

Niech tak pozostanie.



  Contents of volume
Comments (14)
ratings: linguistic correctness / text quality
avatar
Dla mnie: zob. oceny. Opinie innych zupełnie mnie nie interesują, bo:

"Sercem patrz" - powiedział Mały Książę :)))

Serdecznie :)))
avatar
Ciekawy obraz. Wiem, że niektórzy z pedanterią liczą zgłoski - dla mnie sprawa drugorzędna.
W ostatnim wersie pierwszej strofy zamieniłbym "tam" i "jest", jakoś lepiej mi się czyta.
avatar
Przynajmniej mam sojusznika :-))) Bo ta pedanteria licząca zgłoski kojarzy mi się zawsze z osobami cierpiącymi na uporczywą obstrukcję... :-)))

Par.:

"Dziewczyna czuje"- odpowiadam skromnie -
"A gawiedź wierzy głęboko;
"Czucie i wiara silniej mówi do mnie,
Niż mędrca szkiełko i oko.

"Martwe znasz prawdy, nieznane dla ludu;
"Widzisz świat w proszku, w każdej gwiazd iskierce -
"Nie znasz prawd żywych, nie obaczysz cudu...
Miej serce i patrzaj w serce!" [Adam Mickiewicz: "Romantyczność"].

I tych zasad skromna befanija niezmiennie się trzyma, walcząc - niby o własną niezawisłość - wyższości "patrzenia sercem" nad przeintelektualizowane złotosłowie.

Czasem - za przeproszeniem - do dupy z tą całą przestylizowaną, podręcznikową poetyką! Oraz: "połetyckimi" warsztatami, gdzie niejednej "warsztatowo-połetyckiej" ekscelencji [oczywiście skromnie] udowodniłam ich artystyczno-intelektualną, miernotę.

Gdyż sama kiedyś na sobie samej przerobiłam ową tragiczną konstatcję, gdy trzymając się klasycznych wzorców, to tak naprawdę już niewiele mam do powiedzenia :-)))

Bynajmniej nie piszę "fałszywie", ponieważ cokolwiek na twórczym warsztacie się znam. A znam się do tego stopnia, że w 2006 roku zostałam wyróżniona Nagrodą JM Rektora Uniwersytetu Jagiellońskiego za całokształt "poetyckiej twórczości" :)))

Serdecznie bardzo :)))
avatar
do mnie przemawia treść wiersza, myśli w nim wyrażone,,,,pozdrawiam :}
avatar
I oto właśnie chodzi... :)))
avatar
Należę do tych z obstrukcją, jak rzekła befana - jeśli chodzi o rymowane wiersze. Nie będę się powtarzać.Poza tym, wiersz bardzo na tak :) Pozdrawiam serdecznie:)
avatar
Czasem jednak, Martuniu kochana, wystarczą tylko borówki-czernice! Lubię Twoje wiersze i chętnie do nich wracam :-)))
avatar
A mnie opinie innych interesują, choć czasem się z nimi nie zgadzam. Nie wiem czy stety czy niestety, ale mam trochę inne pojęcie wiersza sylabicznego, rymowanego. Nie ja opracowałem reguły sylabizmu wierszy rymowanych, które to od kilkudziesięciu lat wypiera wiersz wolny. Ponieważ staram się pisać wiersze w różnej formie, czuję między nimi różnicę, choć zawsze staram się pisać sercem.
Ale uważam, że jeśli rymować, to robić to w miarę dobrze, bo inaczej lepiej pisać wolne. Rymowanie to dość trudna sztuka, pracochłonna i wymaga dużo cierpliwości, ponieważ trzeba spełnić sporo obwarowań, dotyczących rymu i rytmu. Za to mamy wiele możliwości rytmiczny poprzez dobór stóp, jak również tworzenie z nich logaedów dla urozmaicenia rytmiki.

Jeśli chce się rymować, trzeba najpierw poznać fundamenty, na których później można eksperymentować.

Czy jeśli ten tekst będzie zrytmizowany straci na przekazie? Wątpię.

Co do w/w tekstu, jest nierytmiczny.
czy wiatr szeleści?
brak tam jest kalendarzy.* mało poetycki wers
powtórzenia wyrazów jak choćby wiatr w pierwszej i drugiej strofie, nie ma* w klauzulach powtórzone trzykrotnie, tam* za blisko siebie.
Piszesz, że nic tam nie ma*, a wymieniasz dalej tatarak, myśli...

Czy to jest bezbłędny i znakomity tekst? Dla mnie nie.
Według mnie trzeba nad nim popracować.
Oczywiście mogę napisać, że piękny, bezbłędny, podoba mi się, ale czy o pochwały chodzi?
Poddaję tylko do przemyślenia na przyszłość.
I jeszcze jedno, ja też jestem amatorem, jak większość na portalu.


bef*, podajesz "miej serce i patrzaj w serce", a jak to się ma do rymowania. Przecież A.Mickiewicz zrymował i zrytmizował "Romantyczność".

Pozdrawiam wszystkich serdecznie:)
avatar
P.S. drogi :-))). Pamiętaj, że bezbłędny [język] a znakomity w odbiorze jest dla jednej, tekstem zauroczonej czytelniczki / czytelnika. Inni wcale tym "uroczyć się" już nie muszą; inni mogą nawet sobie nań powiercić dziurę w całym. Każdy przyjmuje określone dzieło po swojemu. Tak jak ja Twoją "Ciszę" :)))
avatar
P.S. A co miał zrobić, niechby se spróbował inaczej :-))) Przecież tak wtedy się pisało, jak np.:

"Ciemno wszędzie, głucho wszędzie,
Co to będzie? Co to będzie?"

Istny szok! :-)))
avatar
bef*, ja wcale nie odnosiłem się do Twoich ocen, mnie nic do nich, mówiłem o swojej cichej ocenie. Odbiór to sprawa indywidualna, w końcu po coś się różnimy:)

Aje*, pewnie, że wiersz wolny to nie biały, od dawna walczę z bezzasadną zamianą tych pojęć.
Wiersz wolny może mieć rymy, ale okazjonalne, nieusystematyzowane. W tym tekście występują regularnie, a dla przypomnienia rymy też rytmizują wiersz.
Wszystkie wersy oscylują w granicach 7 zgłosek, czyli raczej można przypuszczać, że dąży do zrytmizowania oczywiście rymy.
Dla mnie to nieprecyzyjnie zapisany wiersz numeryczny, rymowany.
avatar
Aje*, pewnie że przekaz jest najważniejszy i można się jedynie na nim skupić, ale nie wszystkim to wystarcza. To tak jak z zapisem mowy bez gramatyki, składni, ortografii... przecież jakoś się połapiemy w takim zapisie, wyłuskamy meritum, ale wszystkie te czynniki wprowadzają pewien ład, porządek, stają się schematem do wyrażania myśli.

Skoro wiersz wolny może być regularnie rymowany, proponuję nazwać Twoim imieniem nową formę wiersza - wiersz wolny rymowany:)
Oczywiście żartuję:)

Pozdrawiam serdecznie:)
avatar
Jeżeli jest "strofa saficka", to dlaczego nie może być "strofa Aje"? :p

Serdecznie :-)))
avatar
lubię pofantazjować i nie widzę w tym nic złego,,,pozdrawiam
© 2010-2016 by Creative Media