Go to commentsKartka 29. 'Czcze kwiaty'
Author
Genrebiography & memoirs
Formarticle / essay
Date added2017-03-19
Linguistic correctness
Text quality
Views2300

19.03.


Motto: „Święty Józek, wiezie trawy wózek. Ale czasem zasmuci i śniegiem przyrzuci” [mawiała moja Babcia]


W XVIII wieku w dziele „O ROŚLINACH ICH UTRZYMANIU, ROZMNOŻENIU I ZAŻYCIU” w tomie drugim zatytułowanym „O DRZEWACH, I ZIOŁACH DZIKICH I LASACH” ksiądz J. K. Kluk Kanonik Kruszwicki tak pisał o leszczynie: „[...] krzew mierney wielkości pospolicie nachylony rosnący; kora na nim gładka i iasnosiwa: liście niemałe, prawie okrągłe, wyrzynane i ząbkowane, na przemian po gałązkach stojące: kwiat czczy skupiony w kształcie żółtych kotek: kwiat rodzący ma kupkę czerwonych nitek, z którego rośnie owoc twardą łupiną okryty, laskowy orzech zwany, i znaiomy.”


Równie podobne do leszczynowych są męskie kotki olszy czarnej. Ich kolor, wpadający w czerwony zwłaszcza, gdy jeszcze nie do końca rozwinięte jest o wiele ciemniejszy od kotków leszczynowych. Olsza czarna to gatunek rosnący w miejscach podmokłych oraz nad jeziorami.


We wspomnianym dziele Ks. Kluk napisał w 1778 roku o olszy: „Jest to leśnowodne drzewo pierwszey wielkości; (…) korę ma czarniawą chropawą, na gałązkach zaś siwą. Liście wiszą na długich prątkach, są pozdłużne, ciemno zielone, po brzegach ząbkowane, żyły na nich od spodu znacznie goruią: i wiszą po gałązkach na przemiany. Kwiat czczy iest w kształcie długiey kotki z łupin złożoney, z pomiędzy których rodzący wydaie szyszeczki wielkości orzecha, pod łupinami drobne i płaskie nasienie maiące. Jest to drzewo naylepsze, ktore tylko mamy na grunta mokre: rośnie na błotach, na mieyscach gdzieby i od roku do roku wody stały, i gdzieby się podobno żadne inne drzewa nie utrzymały.”


Wiosna o przebiśnieżnej woni, wiosna, bo:


to wyłącznie marzec

rozwinął powietrze

ponad nieboskłonem –


aby w bielutkiej skorupce

z brzeżkiem

bladozielonym


rozpuścić w eterze

kropelkę świeżości


P. S. Kiedy łagodna zima, wówczas przebiśniegi potrafią zakwitnąć w lutym. Tak jak krokusy



  Contents of volume
Comments (1)
ratings: linguistic correctness / text quality
avatar
Śliczne wiosenne bazie i kotki, te księdza kwiaty czcze - nie czcze są wcale, bo bez nich ni szyszeczki olszynowej, ni leszczynowego orzeszka... nic wcale by nie było :)
© 2010-2016 by Creative Media