Go to commentsZe sztambucha futurysty
Text 17 of 86 from volume: PAMIĘTNIK SKLEROTYKA
Author
Genrenonfiction
Formprose
Date added2017-05-04
Linguistic correctness
Text quality
Views1970

Ludzie, którzy nie potrafili ułożyć byle posuwistego zdania, w zaskakujący i osobliwy sposób zaczęli posługiwać się relatywną logiką: zmieniali co popadnie i co się da. A czego nie mogli, profilaktycznie obśmiewali.


Naumieli się prostoty, klarowności, nowego sensu wypowiadanych słów. Ich dotąd zdezelowane sądy naraz dostały na zapęd i chwyciły dogodny wiatr w żagle; z nagła poczęły surfować po morzach i oceanach odważnych spekulacji. Stwierdzili, że nastała opłacalna moda na używanie sztampy i że nie trzeba być jasnym i pojmowalnym, a niechciane idee głosić należy językiem rozwiązłym i zwulgaryzowanym.


Uznano, że słów pochodzenia intelektualnego nie należy dawkować w nadmiarze. Ogłosili zwycięski zmierzch jasnych sformułowań. Styl nie mógł być arabeskowy, a ich relikty i  popłuczyny wędrowały na gilotynę.


Zadęli w zbrojne surmy obwieszczając wieczny odpoczynek trudnym tekstom i długim zdaniom. Naraz poszczególny człowiek począł mieć swobodny dostęp do własnej małostkowości.

*

Z powodu działalności językowego rzeczoznawcy, który wtargnął na arenę dziejów, postanowiono wyposażyć go w stosowne przyobleczenie. I tak się wkrótce stało, że każden narodowy kiep został przyobleczony w stosowny mundurek.


Prezentował się w nich identycznie, jak pozostali, co wyglądało jakby wyszedł spod jednej sztancy; kto dał się wbić w to opakowanie, ten w niczym nie odstawał od chóru, ten mówił i biadał w tej samej konwencji: bliźniaczo mądrze i podobnie jak inni, powielał te same, perliście głupie  mniemania.



  Contents of volume
Comments (4)
ratings: linguistic correctness / text quality
avatar
Uniformizacja wszystkiego i powszechne działanie w/g narzuconych, zawsze i wszędzie jedynie słusznych wzorców - to naoczny już dowód, że nasz mózg i serce przestały czuć i myśleć.
avatar
Tego się doczekaliśmy, Owsianko. Niestety.
Na szczęście to tylko piana. Jak piana kiedyś zniknie ze szczytu fali.
avatar
Świetna i niezwykle trafna diagnoza społeczna. Byłoby dobrze, gdyby przeczytało ją ze zrozumieniem kilku panów i przynajmniej jedna pani z tego portalu. Może nastąpi refleksja i odrobina zadumy nad istotą naszej rzeczywistości. Mam taką nadzieję.
A swoją drogą brakuje przecinków przed: co popadnie, obwieszczając, jakby; zbędny przecinek przed: jak pozostali (porównanie).
avatar
Każdy ma swój język,Polacy podobno też,nie gęsi,ale ...Nie lubię sztampy,wulgaryzmów,nadęcia,i zbytnio wyszukanego języka,a mimo to,trzeba się zmierzyć z tymi wszystkimi możliwościami językowymi,kiedy się czyta książki.
© 2010-2016 by Creative Media