Go to commentsNie ma dymu bez ognia, czyli PiS
Text 39 of 82 from volume: Zrzędzian
Author
Genrenonfiction
Formprose
Date added2018-03-12
Linguistic correctness
Text quality
Views1702

W książce „Przy szabasowych świecach”, zbiorku anegdot i dowcipów, w jednej z przypowiastek („O sile sugestii”), Horacy Safrin pisze, że był sobie pewien uczony staruszek pracujący nad jakimś skomplikowanym zagadnieniem. Siedział przy otwartym oknie i za diabła nie mógł się skupić, bo pod tymże otwartym oknem brykała jazgotliwa dziatwa. W pewnym momencie nie wytrzymał i zdenerwowany hałasem krzyknął do niej, że za górą ukazał się smok.

Przez moment zapanowała cisza, a po chwili rozległ się pod oknem tupot wielu nóg. Zaciekawiony, wyjrzał i zobaczył, że pół wsi wali gościńcem w kierunku góry. Wówczas przyoblekł się w kapotę, do ręki wziął podróżny kostur, a kiedy zamierzał dołączyć do pędzącego tłumu, jego osobista małżonka zapytała go, czemu to robi. Odpowiedział, że skoro tylu ludzi wierzy w te brednie, to może coś w nich jest.


  Contents of volume
Comments (10)
ratings: linguistic correctness / text quality
avatar
Owczy pęd czyli człowiek to brzmi dumnie.
avatar
Kawał doskonale pasuje do czasów przed PiS-em.
Wówczas to propaganda zrobiła niezwykłą robotę . Ludzie wierzyli w szlachetność złodziei a nawet zaczęli buchać nienawiścią do prezydenta który już nie żył.

Wiersz o tytule ,,luty 2013" i wtedy napisany

Wychodzę na miasto
Po zmroku po cichu
Bu kłamstwa nie słuchać
w wieczornym dzienniku

Bo znowu czujemy
przedziwne wrażenie
Że to co było
To z moca wróciło Itp.
avatar
Opowieść bardzo wdzięczna.
Ale, ale... jak to właściwie jest, czy staruszek dołączył do owczego pędu, którego cechą jest puste naśladownictwo, czy też rzeczywiście wierzył w jakąś mądrą niespodziankę? A może chciał sprawdzić wartość hasła "droga jest celem"?

PS.
Czy małżonka może nie być osobista? Określenie wydaje mi się zbędne.
avatar
Rozar, owczy pęd jest i w PISie, i w jego elektoracie.
I bardzo udał ci się wierszyk z 2013 roku. Ponadczasowy i proroczy. Chociaż dzisiaj może przydałaby się mała korektura: po zmroku jest bardziej niebezpiecznie niż w 2013. Zwłaszcza jeśli Polak będzie brany za Ukraińca (nie mówiąc o cudzoziemcach).
avatar
Lily

„Osobista małżonka”, to wyrażenie wiernie zwędzone z monologu kierownika w wykonaniu Jacka Fedorowicza. Skecz „szedł” w „Powtórce z rozrywki” i był częścią audycji „sześćdziesiąt minut na godzinę”.

Z punktu widzenia językowego pedanta, słowo „osobista” jest zbędne, lecz z perspektywy pana Jacka, humorysty przecież, użyte tu jest jak najbardziej CELOWO, gdyż świetnie ilustruje sposób mówienia ówczesnego aparatczyka.
ps.
Żmudne deliberacje na temat przyczyn głupiego postępowania staruszka są dorzynaniem prostego dowcipu o autosugestii.
pozdrawiam

Rozar
Kawał pasuje do każdej epoki.
avatar
Autorze, przepraszam, że nie załapałam faktu z "osobistą małżonką", ale mieszkam od 30 lat za granicą i tego skeczu nie znam.
Żmudne deliberacje? Chciałam o czymś napisać w komentarzu, zostawić znak, że przeczytałam i podobało mi się. Nie przypuszczałam, że takie zwykłe zdanka mogą być odebrane jako "dorzynanie prostego dowcipu o autosugestii".
W każdym razie dzięki za komentarz do komentarza.
avatar
Kawał, żart - pasuje do każdej epoki ?!
Otóż nie - wtedy było starszno i smieszno. Ja się bałem i to na poważnie . Ginęli ludzie w dziwnych okolicznościach. To było niedawno a było zupełnie inaczej - po zaproszeniu na spotkanie Ewy Stankiewicz ( dziennikarki Gazety Polskiej ) bałem się nie na żarty. Nigdzie wtedy nie było można wynająć sali - a ja z jednym starszym gościem wynajęliśmy w szkole nie mówiąc wszystkiego. Do spotkania doszło- była pełna sala - a dwaj goście zaczęli zakłócać spotkanie. I wtedy zacząłem się zastanawiać kto i gdzie co mówił do mnie .

NIE ŻYCZĘ NIKOMU TAKICH EMOCJI .

Niewiele wiesz co było jak kradli i w oczy drwili. Teraz zapewne maja dogadane że za poddanie władzy maja amnestię bo inaczej tego nie pojmuję.
avatar
Oddanie władzy - mają amnestię.
avatar
Skoro w suchym jak pieprz lesie pojawia się dym, na ucieczkę o własnych nogach - grubo za późno. Pożar przemieszcza się nawet z v = 400 m/minutę.

Umiemy tak prędko biec,
kiedy las rzuca w nas
swoje płonące żagwie??
On sam siebie podżega
na całej trasie
podpalaczy ucieczki!
avatar
Naturalnie, że nie ma dymu bez ognia (vide nagłówek).

Skoro tylu ludzi wierzy w brednie, to może coś w nich jest??

(patrz końcowa pointa)

W bredniach, oczywiście, coś jest: fantazmat.

Na iluzjach stoi lukratywny trud prestidigitatora
© 2010-2016 by Creative Media