Przejdź do komentarzyRaport z oblężonego Miasta
Tekst 25 z 25 ze zbioru: Odpryski
Autor
Gatunekpopularnonaukowe
Formaartykuł / esej
Data dodania2024-02-18
Poprawność językowa
- brak ocen -
Poziom literacki
- brak ocen -
Wyświetleń113

Dedykowany żonie Kasi poetycki zbiór ``Raport z oblężonego Miasta`` Herberta światło dzienne ujrzał w 1983 r.


Całość otwiera niezwykle dzisiaj w swej wymowie współczesny, napisany w 1956 r.  i dedykowany Kazimierzowi Moczarskiemu - który - co dla pełni zrozumienia, o czym tu mowa, fundamentalne - po jedenastu latach stalinowskiego karceru w Areszcie Śledczym Warszawa Mokotów, ul. Rakowiecka 37 właśnie w tym czasie, po śmierci Stalina w końcu wyszedł na wolność - wiersz pt. ``Co widziałem``.


Widziałem proroków szarpiących przyprawione brody

widziałem szalbierzy wstępujących do sekty biczowników

oprawców przebranych w baranie skóry

którzy uchodzili przed gniewem ludu

grając na fujarce


widziałem widziałem


widziałem człowieka poddanego torturom

siedział teraz bezpiecznie w gronie rodziny

opowiadał dowcipy jadł zupę


Nasi pradziadowie też takich ludzi widzieli, my również... i z całą pewnością wraz z naszymi dziećmi, wnukami i prawnukami po raz kolejny w nieskończonej sztafecie pokoleń takie farbowane towarzystwo nie raz jeszcze we wszystkich na całym świecie oblężonych miastach zobaczymy.


Kim był dla Herberta Kazimierz Moczarski? Autor przetłumaczonych na wszystkie języki reportaży pt. ``Rozmowy z katem``, które w Polsce po raz pierwszy opublikowano - w kolejnych odcinkach - w miesięczniku ``Odra` w latach 1972-74?





  Spis treści zbioru
Komentarze (0)
oceny: poprawność językowa / poziom literacki
brak komentarzy
© 2010-2016 by Creative Media
×