Przejdź do komentarzyPokolenie 56 - współczesnościowcy/7
Tekst 21 z 24 ze zbioru: Obcy - czyli nie mój... ergo gorszy
Autor
Gatunekpopularnonaukowe
Formaartykuł / esej
Data dodania2018-02-19
Poprawność językowa
- brak ocen -
Poziom literacki
- brak ocen -
Wyświetleń1913

Kto konkretnie był przedstawicielem pokolenia 56? Jak duża była to reprezentacja?


Proszę - oto spis alfabetyczny nazwisk pisarzy, związanych w tamtym czasie z *Współczesnością*:


J. Afanasjew, A. Augustyn, M. Białoszewski, K. Brandys, E. Bryll, A. Brycht, L. Buczkowski, A. Bursa, Chęciński, St. Czachorowski, Dobosz, St. Drozdowski, Garczyński, St. Grochowiak, J. Harasymowicz, Zb. Herbert, Małg. Hillar, M. Hłasko, I. Iredyński, M. Jachimowicz, K. Jarecki, E. Kabatc, Kaider, Kajzar, K. Kijowski, W. Kleczkowska, T. Konwicki, Kotowska, A. Kowalska, Kuśniewicz, Krzyżanowska, M. Leja, J. Lenart, Lubach, T. Nowak, Nowakowski, Cz. Minkowski, Patkowski, Pluta, J. Ratajczak, J. M. Rymkiewicz, Schubert, A. Skolimowski, E. Stachura, Stryjkowski, Szymański, A. Terlecki, Uniechowska, A. Ważyk, Wojciechowski, Zb. Żakiewicz. W ich ariergardzie tworzyli poeci: M. Czychowski, St. Czycz, R. Śliwonik (J. Marx - *W cieniu pokolenia*, Poezja 1976)


Wśród publicystów tej formacji wymienia się, ma się rozumieć, J. Błońskiego, dalej Brończyka, T. Burka, L. Flaszena, M. Głowińskiego, M. Hłasko, M. Grześczaka, A. Kamieńską, Kuczyńskiego, Kwiatkowskiego, Łapińskiego, J. Łukasiewicza, Wł. Machejka, K. Mętraka, Niedzielę, R. Przybylskiego, J.M. Rymkiewicza, W. Sadkowskiego, Słojewskiego, A. Słonimskiego, Sprusińskiego, A. Stanucha, Wł. Szwedowicz, W. Święcickiego, A. Walickiego, K. Wykę i Zb. Żakiewicza.


Jak więc widzimy, podział ten - znowu - jest nieostry, bo... obejmuje przeróżne roczniki?? i ponieważ wielu spośród tu wymienionych parało się jednocześnie i twórczością stricte literacką, i publicystyką?? W szeregach tej reprezentacji było wielu znakomitych poetów, mniej świetnych prozaików, wąskie grono twórców dramatu i spore - krytyków literackich.


Takim sposobem szczęśliwie zbliżamy się - co prawda małymi kroczkami - do upragnionego finału :)


cdn.

  Spis treści zbioru
Komentarze (0)
oceny: poprawność językowa / poziom literacki
brak komentarzy
© 2010-2016 by Creative Media
×