Przejdź do komentarzyNa Dzień Wiedźmy
Tekst 108 z 131 ze zbioru: Fraszki
Autor
Gatunekpoezja
Formafraszka / limeryk
Data dodania2023-11-16
Poprawność językowa
Poziom literacki
Wyświetleń206

16 listopada obchodzimy `Dzień Wiedźmy`


Gdy mus, u wiedźmy szukaj pomocy,

jest sprawna w czynach, gdyż `wszystko wie`.

Na pokuszenie więc wiedźmy wiedźmy -

nawet w niemocy dodadzą mocy.

  Spis treści zbioru
Komentarze (9)
oceny: poprawność językowa / poziom literacki
avatar
O nie, Dobromirze, o nie! Wiedźmy to kobiety "mające wiedzę", w przeciwieństwie do niewiast (które nie wiedzą). Taka jest etymologia i znaczenie w średniowieczu. Dlatego tyle tych mądrych wiedźm wszeteczna, religijna władza wysłała na męczeńską śmierć w płomieniach - wiedza była im zagrożeniem, podobnie jak i dzisiaj.
Natomiast befana to bidulka, ograniczona właśnie na umyśle. Chyba że "polna wiedźma" - to ok ;)
avatar
- no to w takim razie zamierzam mianować ową osobę .. samozwańczą wiedźmą, bowiem przecież sama sobie wybrała taką, a nie inną nazwę - a może jedynie chwalipięta?!!
avatar
Należę do rodziny "szeptuch", Dziękuję za przypomnienie ich profesji, wciąż żywej na Podlasiu, skąd pochodziła moja unicka Babcia - Anna Aleksandra Olewińska.
avatar
Wywiedźmy w pole wiedźmy,
Zatańczmy z nimi w koło!
Korowód nasz odwieczny,
Bo masz miedziane czoło.
avatar
O w mordę bronmusa! Miałem podobne skojarzenie jak Dobromir, dlatego przystaję na polną wiedźmę.
avatar
Emilio -
Wiedźma to mądra kobieta,
nie to, co "niewiasta"...
i basta!
avatar
Janko, dołączę się do Dobromira i Ciebie - niech będzie " "polna wiedźma". Różnica między nimi jest taka, jak między człowiekiem a "człowiekiem" (zapisanym w cudzysłowie).
avatar
Z wiedźmą co dzień siedźmy,
Pijmy winko stare,
Swe korzonki leczmy
W chacie lub za barem.
avatar
Belino już pisałem, że "wiedźma" oznaczało kobietę mądrą, często zielarkę, akuszerkę, umiejącą zrobić lekarstwo. To kościół przez wieki je zwalczał, torturując i wysyłając na męczeńska śmierć na stosie, gdyż "przeszkadzały" w utrzymywaniu ludu w ciemnocie.
© 2010-2016 by Creative Media
×