strona 1 z 1
AutorInterpunkcja
11 Mar 2011 o 13:43
Wielu atorów jakby zapominało, że nterpunkcja, szczególnie w prozie, spełnia ogromną rolę. Żle postawiony przecinek zupełnie odmienia treść zdania. Przypomnę tylko niemal podręcznikowy przykład potwierdzający tę tezę:
1) Stać, nie wolno iść!
2) Stać nie wolno, iść!
Niby to samo, a jednak zupełnie co innego. By niektórych nie urazić, nie będę wskazywał autorów. Może sami się domyślą.
---
Jan Stanisław Jeż
12 Mar 2011 o 10:39
Zgadzam się z janko. Nawet jeżeli sam tekst jest dobry, to trudno to zauważyć, kiedy interpunkcja nawala, bo trudno przez niego przebrnąć, nie czyta się tego płynnie. Wiąże się to z moim postem w innym wątku, żeby wyraźnie odgraniczać ocenę za poziom literacki i za poprawność językową.
14 Mar 2011 o 12:06
Szczególnego zamieszania potrafi narobić gubienie tzw. przecinków zamykających w zdaniach złożonych. Przykład:

1) Pies obszczekał kota, który się wystraszył i uciekł.
2) Pies obszczekał kota, który się wystraszył, i uciekł.

W pkt. 1 uciekł kot, w pkt. 2 - pies.

Najłatwiej powiedzieć "nie umiem stawiać przecinków". Dokształcenie się w tym względzie to naprawdę nie jest wielki wysiłek. Świetny, wielokrotnie wznawiany poradnik "Gdzie postawić przecinek" można kupić na allegro za kilka złotych.
---
Uwaga, admin. Kasuje wpisy, zanim zdążycie je wymyślić.
14 Mar 2011 o 16:00
Niejako na zamknięcie tej dyskusji napisałem okolicznościową fraszkę:

Groźna jest dysleksja,
Groźniejsza dysfunkcja,
Ale najgroźniejsza
Kiepska interpunkcja.
---
Jan Stanisław Jeż
16 Mar 2011 o 16:43
Jeśli miałbym wybór między dobrym tekstem ze złą interpunkcją a złym tekstem z dobrą, to wybrałbym to pierwsze...ale może dlatego, że też mam z tym problemy.
(PS sprawdziłem, przed "a" w tekście powyżej nie stawiamy przecinka ;) )
16 Mar 2011 o 21:54
Przychylam się do zdania tomlake w tej sprawie. Nie znaczy to, że lekceważę znaczenie interpunkcji. Na szczęście, w praktyce nieczęsto spotykamy się z przytoczonymi przykładami podręcznikowymi, gdy źle postawiony przecinek zmienia sens zdania. Myślę też, że nie ma tu reguł tak ścisłych i jednoznacznych, jak w matematyce i niekiedy o interpunkcji decyduje indywidualne wyczucie tekstu.
Warto też może zauważyć, że interpunkcja w tekstach prawniczych, a także specjalistycznych, naukowych, może,jak mi się zdaje, pełnić specyficzne funkcje,może być więc, i czasem jest, nieco inaczej stosowana, niż w tekstach typowo literackich.
---
Alf
17 Mar 2011 o 13:34
Pozwolę sobie nie zgodzić się z opinią Alfa.
---
Jan Stanisław Jeż
17 Mar 2011 o 14:17
Czyżbyś Panie, czy Pani janko wolał/a czytać słaby tekst z dobrą interpunkcją, niż dobry tekst z interpunkcją słabą? Inaczej, niż to uważa tomlake? Więc tekst byłby dla interpunkcji, a nie interpunkcja dla tekstu?
---
Alf
17 Mar 2011 o 14:52
Uwielbiam czytać teksty dobre i poprawnie zapisane. A Szanownego Kolegę Tomlake(ego) informuję, że we fraszce Anetki przecinek przed literą "A" jest jak najbardziej potrzebny.
---
Jan Stanisław Jeż
29 Kwi 2011 o 15:25
W komentarzu do fragmentu 20. tekstu Pani Dagil przecinek w zdaniu "Leżąc w łóżku miał o czym myśleć" powinien być postawiony przed słowem "miał", a nie po nim, jak napisałem. To wina senności, gdyż komentarz pisałem między godz. 2.00 a 3.00. Przepraszam za moja ewidentną pomyłkę.
---
Jan Stanisław Jeż
05 Maj 2011 o 16:34
Widzisz Janko, sam po sobie musisz przecinki poprawiać :) Widać nie są one takie ważne.
12 Cze 2011 o 14:09
PRZECINEK

1. Stosujemy, gdy wymieniamy jakieś rzeczy:
Różowe zeszyty, zielone podręczniki, malinowe gumy leżą na stole.

2. Stosujemy, gdy w zdaniu pojawiają się spójniki, takie jak:
- a,
- ale,
- jednak,
- lecz,
- toteż,
- więc,
- zatem
PAMIĘTAJMY:
Zdania, w których występują te spójniki, muszą występować w funkcji przeciwstawnej lub wynikowej.
eyesOFsoul jest wredna, ale pomocna. (Z tym pomocna to przesadziłam, wiem...)
Zatopionywrak awatar ma kolorowy, zatem piękny.

3. Stosujemy, gdy chcemy rozdzielić wyrazy, które stoją poza zdaniem:
Radziem, napiszę za chwilę do Ciebie.
Paladnin jest, moim zdaniem, bardzo skromny.
Hej, już idę!

To są wyrażenia wtrącone, wykrzykniki, wołacze itd.

4. Stosujemy w zdaniach składniowych:
Osiołek jest bardzo zmęczony, ale ciągle się uczy.
Kubuś Puchatek pożyczył Smerfetce rower, żeby mogła odnaleźć Gumisie.

5. Stosujemy, gdy występują spójniki takie jak:
- a,
- ale,
- dlaczego,
- jednak,
- lecz,
- natomiast,
- toteż,
- więc,
- zaś,
- zatem
Łopatologicznie mówiąc, piszemy przecinek, gdy rozdzielamy dwa zdania, które w środku mają jeden z powyższych spójników.
Irracja jest pracowity, więc uzyskuje dobre noty.
Kancik jest zabawny, toteż wszyscy go lubią.

6. Stosujemy, gdy spójnik się powtarza:
Albo napiszę komentarz na cytaty.info, albo będę czytać „Zdążyć przed Panem Bogiem”.
Kojak nie chciał ani zupy, ani drugiego dania.

7. Stosujemy, gdy występują dwa czasowniki, czasownik i imiesłowy równoważnik zdania:
Robię zadanie, myśląc o jutrze.
Wypiłam piwo, nie będę kierowcą.
Przeczytawszy kilka opowiadań, postanowiłam napisać nowy wątek.

Przecinka NIE WSTAWIAMY w przypadku:

1. Gdy występują spójniki takie jak:
- ani,
- albo,
- bądź,
- czy,
- i,
- lub,
- ni,
- oraz,
- tudzież
w postaci zdań:
Cyaty.info są przyjemne i przejrzyste.
W podróż poślubną pojadę ścigaczem lub samochodem.

Również w tej grupie występuje spójnik:
- a
w postaci zdań:
Obraz ma linie niechlujne a regularne.


Opracowane na podstawie książki pt. Gramatyka.
Wszelkie uwagi można kierować w postach.
W końcu jestem tylko człowiekiem, mogłam się pomylić.

PS Nie zgodzę się z użytkownikiem kara. Są ważne. Ale nie tyle w komentarzach a w opowiadaniach. Wyobrażacie sobie książkę napisaną bez przecinków tylko z kropkami? "Aż nóż ze scyzorykiem mi się otwiera" ;)
---
Wciąż od­noszę wrażenie, nie wiedząc dokąd...

© Teksty zamieszczane na tej stronie należą do autora.
14 Cze 2011 o 19:49
eyesOFsoul - to było szalenie pomocne, może otworzy mi jeszcze szerzej oczy i w końcu załapie ten dar stawiania przecinków.

Jestem typowym interpunkcyjnym tępakiem, dlatego od razu wszystkich przepraszam, gdy czytają moje teksty, w których ciężko znaleźć poprawnie wstawione znaki przystankowe.

Staram się je poprawiać, bardzo staram, ale też nie zawsze wszystko wyłapuje. Po prostu moje talenta nie obejmują tej zdolności. W takich momentach dostrzegam magiczną rolę edytorów i redaktorów... To istne anioły z nieludzką cierpliwością. Przyznam nawet, że szalałbym ze szczęścia, gdyby na tej stronie było parę osób, które doprowadzałyby teksty do porządku, tylko "zaznaczając" w komentarzach, że coś jest nie tak.

Cóż, człowiek zawsze może sobie pomarzyć... :)
---
Adrian Zachariasz
14 Cze 2011 o 19:56
Zasady są ważne. Ale oprócz tego, że powinno się je znać, powinno się czuć, co się pisze. W dużej mierze przecinki stawia się na wyczucie. Przeciek to taka pauza. Tylko błagam... nie buduje się zdać wielokrotnie złożonych. Bo oprócz przecinka mamy kropkę. Kropka to oddech. Jak mówimy też łapiemy oddech. Też stawiamy pauzę.
Tekst to taka mowa, tylko że bez zająknięcia i wielu powtórzeń. :)
---
Wciąż od­noszę wrażenie, nie wiedząc dokąd...

© Teksty zamieszczane na tej stronie należą do autora.
strona 1 z 1
© 2010-2016 by Creative Media
×