Go to commentsRzekotka
Text 12 of 29 from volume: Podpatrzone w Starej Hucie
Author
Genreprose poetry
Formprose
Date added2011-04-28
Linguistic correctness
Text quality
Views3685
Rzekotka

Niemal przeraźliwy głos rozrywa niespodziewanie krzewiastą gęstwinę. Jest bardziej przejmujący, niż rechot zwykłej żaby. Czy ta mała, zielona zabawka, którą tak bardzo mocno słychać, a niezwykle trudno wypatrzyć, nie rozerwie się od nadmiaru powietrza i natężenia głosu? Jakby rozsadzają ją od wewnątrz i nadymają się groźnie białe baloniki po bokach jej szyi.    Ta zielona jakby przylepka, jest delikatna niczym świeże listki brzozy. Kuleczkami wielkości główki szpilki, wieńczącymi cienkie paluszki kończyn, tkwi jakby w oczekiwaniu na jakieś wtajemniczenie, mające na nią spłynąć w dzień od słońca, a nocą od księżyca. Przykleja się do słonecznej, albo cienistej gałązki, w  znanym tylko jej kąciku i na coś czeka.

Jak inne żaby, była czarnym ziarenkiem wielkości ziarna pieprzu w galarecie skrzeku, zanurzonej w stawie. Tylko ona, jedyna z pośród  naszych gatunków żab, weszła potem na drzewo, aby poznać smak wznoszenia się, leniwego oczekiwania na owady i balansowania na wysokościach.

Gdy się nie schowa, potrafi być ozdobą na szybie albo na ścianie naszej drewnianej chaty. Niespodziewanie, jakby rozszarpując na strzępy  długo rosnącą ciszę, wyplątuje się z ukrycia w zielonych włosach drzew i krzewów. Przez ulotne chwile, ciągnące się od zmierzchu do późna w nocy, oczkami jak ziarenka kawioru, potrafi wpatrywać się w pełnię księżyca. Ona, łagodny duszek z przyziemnego, zielonego raju, może każdego wieczoru ładuje się księżycowym blaskiem ducha nocy, zabłąkanego w podniebnej gęstwinie, aby mieć siły na cały następny dzień zmagań z zabójczym dla niej słońcem?

  Contents of volume
Comments (4)
ratings: linguistic correctness / text quality
avatar
Króciutki, ale jakże znakomity opis żaby rzekotki. Świadczy on o niesamowitym zmyśle obserwacyjnym autora oraz o umiejętności obrazowego opisania swoich spostrzezeń. Podczas czytania czułem, widziałem i słyszałem tę wyjątkowo piekną żabkę.
avatar
Nie wiem, jak wypatrujesz te mini żabki, ale opisujesz je niczym artysta plastyk. Powinieneś malować! Dobre!
avatar
Dagil ma rację.Utwór super,ale zastanawiam się jak wyglądałby obraz!?Powodzenia artysto!:))
avatar
Rzekotki - wszystkie w Polsce pod ścisłą ochroną, z powodu katastrofalnej degradacji ich środowiska piękne, na wymarciu zwierzątka
© 2010-2016 by Creative Media