Go to commentsCzłowiek wolny
Text 15 of 40 from volume: Z takimi i bez takich
Author
Genrephilosophy
Formprose
Date added2015-01-31
Linguistic correctness
Text quality
Views2238

Człowiek wolny, to człowiek zniewolony tym, co mu służy; bo człowiek niezależny od niczego, czyli odseparowany od wszystkiego, to właściwie wygnaniec i uciekinier, nawet od samego siebie.

Ciekawe więc, kto to taki, któremu źle z kimś i źle z sobą samym, który nigdzie nie może miejsca zagrzać; czy to taki szczęściarz, czy to tylko takie szczęście jego. Czy to taki ktoś wolny, czy tylko taki niezależny (jakby można było być bez ponoszenia konsekwencji).

A to tylko taki paradoks, jeśli to tylko jest paradoks; zresztą, jak i człowiek jest tylko człowiekiem i pewnie dlatego więcej może niż może.

Chociaż kto wie, czy te możliwości człowieka nie zależą od tego, czego za dużo jest w człowieku, a czego za mało; a tak bym chciał, żeby zależały, tyle od dorównywania komuś, co bardziej od prześcigania siebie (zwłaszcza swoich słabości). Żeby nie wznosić/budować siebie poniżaniem/rujnowaniem innych.

  Contents of volume
Comments (4)
ratings: linguistic correctness / text quality
avatar
Człowiek wolny, to ten, co o nic nie musi się martwić - pieniądze, jedzenie, spanie. Wychodzi na to, że wolnym jest się w więzieniu. :D
avatar
wyśmienite podsumowanie :) chociaż ludzie religijni/wierzący uważają inaczej, a mianowicie tak (jak to powiedział ktoś wielki z nich), że człowiek jest w takiej mierze wolny, w jakiej służy Bogu :)
avatar
Bardzo miło się czyta :)
avatar
Wieczne ściganie się z innymi - to niewola, która ze zwycięzcy wyścigu czyni tego wyścigu niewolnika.

Człowiek prawdziwie wolny (patrz nagłówek) ściga się z samym sobą
© 2010-2016 by Creative Media