Go to commentsDrugie Monachium
Text 17 of 94 from volume: Satyriady
Author
Genrehumor / grotesque
Formepigram / limerick
Date added2015-02-09
Linguistic correctness
Text quality
Views2635

Kiedyś w Monachium

zebrało się trzech

(ten czwarty

był nic niewarty).


Znowu w Monachium

zebrało się trzech

(czwarty do

muru przyparty).


Czemu historia

dwóch nie douczy,

że zbójcę

nikt nie utuczy?

  Contents of volume
Comments (8)
ratings: linguistic correctness / text quality
avatar
Aktualne, dowcipne i trafne. Pozdrawiam
avatar
Hardy, dziękuję Ci za ten wiersz.
To nie jest fraszka, bo nie ma się z czego śmiać. To raczej jest protest song, który mówi o ważnych, a może nawet o najważniejszych wydarzeniach naszych czasów. Nie mówimy już o "zimnej wojnie", granice tego zostały już przekroczone.

Historia lubi się powtarza i dzisiaj widzimy, że to nie jest slogan.

.
avatar
Al, trudno mi stwierdzić, czy jest dowcipne. Powiedzmy, że jest aktualne i trafne.
avatar
Piórko, gdzieś musiałem tekst "przypisać". Na pewno nie jest żartobliwą fraszką... chyba, że poważną. Tak, bardziej jako protest przeciwko temu, co widzimy i czytamy.
avatar
Aktualne, trafne, ale na pewno nie jest dowcipne.
Natomiast wydaje mi się, że w przedostatnim wersie powinno być "zbójcy", czyli dopełniacz (kogo? czego?), a nie "zbójcę", czyli biernik (kogo? co?). Jednak moja uwaga nie ma wpływu na ocenę, bo być może coś źle odczytałem.
avatar
Medicus, niestety prawdziwe i... oby nie stało się jeszcze groźniejsze. Dwadzieścia lat żyliśmy w przekonaniu, że mamy już trwały pokój w naszej części Europy.

Janko, też się zastanawiałem - "zbójcy" czy zbójcę"? Kilka razy zmieniałem zapis. Jednak stwierdziłem, że jest to biernik - kogo, co (nie utuczy)? A więc - zbójcę nie utuczy. Gdybym ostatni wers napisał "nikt nie utuczył" to wtedy byłby dopełniacz - kogo, czego? A więc - zbójcy nie utuczył.
Tę samą wątpliwość wyraziłeś. Ot, ciekawe. Czy możliwe, aby tu mogły być dozwolone oba przypadki?
avatar
Oby to żagwie
nie rozpaliło się nagle...

Chrissie, włodarz stosowoał odwieczną, dobrą zasadę - i diabłu świeczkę, i...".
avatar
Janko, popytałem się co do zapisu "zbójcę" czy "zbójcy". Miałeś rację - powinno być w dopełniaczu - zbójcy.
Nie chodzi o szyk zdania, tylko o przeczenie:
- utuczy zbójcę (biernik),
- nie utuczy zbójcy (dopełniacz).
Tak jak w innym przykładzie.:
- widzę samochód,
- nie widzę samochodu.
© 2010-2016 by Creative Media