Go to commentsTelefon zapisany gwarą
Text 2 of 44 from volume: Kadry z życia
Author
Genrecommon life
Formprose
Date added2016-07-30
Linguistic correctness
Text quality
Views2061

Witom Cie syrdecnie I całuje młocno, jyno mysle cy Cie nie łobudziłem, bło tam u Wos jest rano, a tu środek nocy. Cykołem dugło, jak wszyscy pójdom spać, to bede młog swłobłodnie se pogodać. Płowiedz mi  cy byłaś na wyselu u Jozka, bło cały dziyń ło tym myslołem. Ciese sie zyś nie płosła beze mnie, bło muse Ci płowiedzieć, ze jo to tylko chłodze do robłoty i kłościola. W niydziele po mszy ide na plolski markiet, to tam kupuje łostatki róznych wyndlin, chlyb pło przycynie, kapuste i mlykło na halo farmie. Głotuje kapuste na cały tydziej, nie jest tako jak Twoja, ale za 20 dolarow przeżyje tydzień. Pytos  ceglo tak łoszczyndzom, przyciez wiys, ze jak szybciej łodłoze, to pryndzy do Ciebie przyjade. Oj brakuje mi Ciy,brakuje,  a teroz to bym przez tyn kabel tylefonu  do Ciebie wloz. Wiem, ze Ty tyz tynsknis, ale Tyś wsrod swłoich, a jo tu wśrod łopcych i jeno mysli  ło Tobie dodajom mi sily.

Tak se wyłobrozom, ze jak wroce, to wybudujemy se domek, ale bez piewnicy, zeby mi niy przypłominala tych casow płoza Płolska. Pytos cegło miyszkom w piewnicy, no bło tani, w zimie ciepło, a przyz lato nie jest głoronco to nie muse chłodzynia miec i wydawać na erkondyszyn. Zybyś mnie widziała jak wrocom z tych dachłow, to jestym prawie jak te Murzyny, bło tu dachy som z papy, a jo to zdziyrom i wynose. Robłota ciyszko ale nie nojgłorzy płatno, to jeno lice, kiedy odłoze na nos domek i fiata ale duzegło, bło jak siy kiedy rodzina płowieksy to nie bydziemy siy dusic w maluchu.

Myslołem, zy bedzie głorzy byz jynzyka, ale robie ze swłoimi, to casem zapłominom zem w Ameryce. Dzisiok pojde tu niedaleko do sklepłow, zeby Ci cosik  kupic, zy jak pujdziys do kłościola, to wszyscy bedom widzieć,ze chlop w Ameryce i ło zonie pamiynto. Nie mortw sie, jo wiym w cym Ci bedzie ładnie, myśle, zy rozmiarem tys dopasuje, chyba zyś schudła z tynsknoty za mnom. To dobrze, troche młozes przytyc, jeno zyby nie za wiele i nie za szybkło. Oj nasluchom sie tu róznych rzeczy, nasluchom. łostatnio ksiondz urzadził tu zabawe walentynkowa, to niby dlo zakłochanych, ale ta milość to tako na tym casem,hamerycko,  a mnie takie cosik niy interesuje. Łopowiadali na budowie, jak łojciec przysed ze swłoja amerykańska zona i syn ze swłoja, a prowdziwe łoba w Plolsce zostawili. Jak syn ujrzolłjak lojciec sie przytulo do łopcy baby, wpod w taka złość, ze tak ja sarpnoł za spłodnice, ze mu w rence została, za to łociec, kłochanke syna chyciuł za włosy i sciagnoł  peruke, a płotem łoba zacyli siy bić. Ksionc chcioł jych rozdzielic to tyz łoberwoł. Oj napatrze sie napatrze i nasuchom i tak sobie myśle, ze niektórzy ludzie to gupi bo myślom ze jak daleklo wyjechali to mlogom robic wszystklo, bło mąż cy zona sie niy dowiedzom.

Nie mortw sie piniondze na telefon mom spycjalnie odlozone, kiedy inni idom na piwo do baru, ja strzyge trowe kolo domu, bo glospodorz mo pore takich chołp na wynajm i niy mo casu, albło mu sie nie chce. Godom Ci jakie te chołpy tu liche to w Płolsce budy dlo psow buduje sie solidniej ale i klimat tu inny to i budowa inna.

Ciekawi Cie co tu baby robia, to jaz sie zdziwis to samlo co w kraju, sprzontajom. Kiedys slyszolem jak tako jedna łopowiadała, ze dziynnie zarobi casem wiyncy jak sto dolarow, ale pracuje na wlasnom rynke, a niy w syrwisie. Łone majom lepi, bło w lecie jem nie głoronco, bło w domach jest chłodzynie, a w zimie ciepło. Młoga robic na łokroglo, bło dysc  cy sniyg jem niy przyszkłodza. No jo godom cały cos, a co u Ciebie nowego, piniendzy Ci wystarco z Twoi roboty, cy Ci mom wysłać? Nie załuj se, przyciez mos chłopa w Ameryce, dobrze wsadze do packi kawe tyz, wiym, ze wypodo płocynstowac kłolyzanki. Bede juz kłojcul, bo mi siy zdaje, ze ktosik za drzwiami jest. Pamiyntoj ze Ciy kłochom nad życie i niy młoge siy docekac, kiedy do Ciebie wroce. Błoje sie, ze dzisiok juz niy usne, bło bede mysloł  ło Tobie. Pa,pa,pa całosów sto dwa.

Posłowie:

Prowadzący rozmowe telefoniczną z żoną, nie zdążył wysłac paczki, ponieważ dowcipni współlokatorzy nagrali całą rozmowę i rozpowszechnili w środowisku polonijnym, w wyniku czego nasz bohater stał się pośmiewiskiem, czego nie zniósł psychicznie i  odebrał sobie życie, wykorzystujac gan budowlany.



  Contents of volume
Comments (3)
ratings: linguistic correctness / text quality
avatar
I co mi z tej rozmowy, kiedy epilog? [*]

Siydercni :(
avatar
Epilog jest niestety tragiczny a jednocześnie każe się zastanowić - do czego mogą doprowadzić głupie i bezkrytyczne żarty.
avatar
Kwintesencja kryształowej nienagannej prozy z najwyższej półki. Rozmowa - w języku niekłamanym Przodków - z żoną wytęsknioną - przez kabel pod oceanem - uniwersalny symbol współczesnej w strasznym rozdarciu polskości tutaj w Ojczyźnie i tam zza Atlantyku fali.

Genialne
© 2010-2016 by Creative Media