Go to commentsRozmowa z Markiem ,,Kowalskim'
Text 113 of 240 from volume: Znak czasu
Author
Genrepoetry
Formblank verse
Date added2016-08-17
Linguistic correctness
Text quality
Views2483

Mar­ku usiądź i posłuchaj

I nic ! Nic nie mów

Wiesz niewiele

Pow­tarzasz fałsz


Jesteśmy dziećmi ce­sar­stwa

Jak ka­ted­ra not­re da­me

Domu wiel­kiego myślą i duchem

To pałac i świąty­nia

Którą bro­nić trze­ba


Jes­teś jak dziec­ko

Złorzeczysz na dom włas­ny

Naj­lep­szy z możli­wych

A ja przy­mykam oczy gdy mówisz


Po­tok bzdur pap­la­nych

Po­tok pychy i pew­ności

Nie wiesz czym były kruc­ja­ty

Nie wiesz co to in­kwi­zyc­ja

Ani śred­niowie­cze


Przyjęło się nie ob­rażać

Ad­wersarza - ta­ka za­sada

Lecz ciebie jest większość

Wam sprzy­ja lo­gika głoso­wania


Więc dla przes­tro­gi przed przyszłością

Uczci­wie wyz­naję

Za rozmówcę miałem ba­rana


Wier­sz jest kiero­wany do wszys­tkich tych którym wmówiono że np. kruc­ja­ty do ziemi świętej były złe.

Większość z was myśli że to Chrześci­janie ata­kowa­li bez­bron­nych mu­zułmanów nie mając pojęcia że tam wcześniej było Chrześci­jaństwo które to pod­bi­li wyz­nawcy Al­lacha .

Po­dobną bzdurą jest ne­gowa­nie Hiszpańskiej re­kon­kwis­ty .

Po­dob­nie spra­wa ma się z świętą in­kwi­zycją – większość myśli że była pow­szechna i ok­rutna nie wiedząc że przez czas swe­go is­tnienia za­pobiegła podziałowi chrześci­jaństwa i tym sa­mym ok­rutnym woj­nom re­ligij­nym .

A wiele jest do po­wie­dze­nia o nap­rawdę złych mo­men­tach naszej his­to­rii,- o spra­wach które miały is­totny wpływ na Europę a o których większość ludzi nie ma pojęcia .

Większość dys­kusji ja­kie przep­ro­wadziłem na te­maty is­totne cy­wili­zacyj­nie miały cha­rak­ter de­baty z ,,mag­ne­tofo­nem” który pow­tarza wpo­jone mu idee i fak­ty- telewizyjne .

Nies­te­ty za­pew­ne i ty czy­tel­ni­ku po­winieneś uz­broić się w po­korę .


  Contents of volume
Comments (18)
ratings: linguistic correctness / text quality
avatar
Wreszcie zostałem oświecony i wiem, że święta inkwizycja to wiekopomne i niezaprzeczalne osiągnięcie naszej cywilizacji.
avatar
Św. inkwizycja zabiła przez 150 lat od trzech do pięciu tysięcy ludzi .
Rewolucja Francuska osiągnęła ten wynik w pierwszych dniach jej trwania.
Jednak to inkwizycja jest symbolem zła .
Zatem - POKORA !
avatar
Gdybym była Markiem,na pewno nie mogłabym polemizować z kimś o odmiennych poglądach,bo zawsze wygląda to źle i wszyscy przegrywają,nawet ten dobry adwersarz,więc wtrącę swoje 3 grosze do tejże niezmiernie ciekawej dyskusji.Krucjaty do ziem świętych były niepotrzebne,bo to ziemia święta,i gdyby ktokolwiek uznał ten fakt,okazałby się zwykłym chrześcijaninem,czy muzułmaninem.Dla mnie wychodzi na jedno,jako ze od dawna uczono mnie,że Bóg jest jeden i ja tego nie podważam,chociaż bliżej mi do słowa Stwórca.A jeżeli sam Stwórca uczynił tę ziemię taką,jak jest,i podzieli l ją na kilka rzeczy istotnych tj.oceany,czy ziemie,albo jeziora,to tylko on sam może zawładnąć tym terenem.Natomiast inaczej rzecz się ma w przypadku wyznań,na które sam człowiek ma wpływ.Niektórzy uznali już przed wiekami,że skoro Jezus nie istniał,to może nie istnieć,a może bliżej mu do Allacha.Swoich wyznawców ma także Budda,co tym samym potwierdza się istnienie rzeczy marnych tj.robactwo.
Tak więc konkludując mogę powiedzieć Rozar,że inkwizycja była dziełem walczących o zawłaszczanie ziem,które i tak należą do Boga.Jeżeli ktoś urodzi się święty,to taki pozostanie,bez wyświęceń,chociaż spełni się,bez poklasku,bo miłość największa jej nigdy nie szuka.Zaś kto rzuci kamień na cudze,może sam dostać rykoszetem.
avatar
A odnosząc się do Twojej wypowiedzi, przyznaję Ci racje-to inkwizycja była zła, bo w czasach rewolucji ludzie walczyli o kromki chleba.
avatar
Anettulo-
właśnie nie !
To islam dostał rykoszetem podczas krucjat.
Jest jeszcze istotna różnica: Choć Bóg jest jeden to pojmowanie go jest kluczowe . Tam gdzie chrześcijaństwo tam miasta kwitnące a gdzie islam tam niewola i nędza.
I dlatego za rekonkwistę powinniśmy dziękować Hiszpanom.

No i rewolucja nie była dla chleba tylko za pieniądze - ale to już inny temat. Dodam że w czasie ataku na Bastylię było tam tylko pięciu kryminalistów .
No i potem ulice Paryża płynęły krwią też dla chleba ?

Ten wiersz jest po to własnie by obalać fałszywe naleciałości - Anutello też pokory Ci trzeba .
Było zupełnie inaczej .
avatar
Uważam,ze mamy inne postrzeganie tak świata jak i Boga,ze względu na płeć.Braku pokory nie komentuję:)
avatar
"Galileusz był zwolennikiem heliocentrycznej budowy świata i teorii Mikołaja Kopernika. W związku z tym 24 lutego 1616 Święte Oficjum zleciło kwalifikatorom wydanie opinii o dwóch tezach.`


"Pierwsza teza: Słońce stanowi centrum świata i jest całkowicie nieruchome pod względem ruchów lokalnych.

Cenzura: Teza ta została jednogłośnie uznana za bezsensowną i absurdalną z punktu widzenia filozoficznego i formalnie heretycką (...)
Tak dla zrozumienia cytuję.
avatar
Owszem wiem o tym i zdaję sprawę o tak zwanych zbrodniach.
Wiedz jednak że wszystko jest inaczej niż tłumaczymy sobie.
Inkwizycja była pewnego rodzaju policją i pod tym względem była niezwykle pozytywna.
Bo !
W każdym państwie istnieje forma służb broniących spójności oraz trwałości państwa . Tak jest po dziś dzień . Tyle że zabijają skrycie bez procesów i papierków . Tylko św. inkwizycja potrafiła zdobyć się na otwartość i jak na tamte czasy uczciwość.
Że popełniała błędy to normalne szczególnie widoczne z perspektywy stuleci.
Dodać należy że wcześniej na terenach objętych islamem przetoczyły się okrutne wojny związane z podziałem religijnym. Dopóki św. inkwizycja była silna - to Europa była w miarę spokojna.

Tak należy patrzeć - z pokorą oceniać .
avatar
To w tamtych czasach powstały postawy rycerskie a relacje miedzy państwami naznaczone były wyższymi wartościami.
Patrzeć należy szeroko a nie w punkt i ocenę tak tworzyć . POKORA
avatar
Rozar,jak już pisałam walka ideologiczna polegnie w walce z płcią,tym razem pierniczysz od rzeczy,tak,że jest to nie do pojęcia dl mnie.
avatar
Nie pierniczę tylko nie łapiesz.
To nie sa sprawy proste -jak pisałem -pokora .
avatar
A co ja mam łapać Rozar?
avatar
Rozar,jak już pisałam o pokorze to Ty wiesz tyle,co o nazwisku słynnego aktora polskiego.A ja się nie wypowiadam,bo mam to zapisane w genach.
avatar
Czy Jezus Chrystus pochwaliłby krucjaty i wyprawy krzyżowe? Kto ma większy autorytet papież czy Jezus ?
avatar
Nawet nie oprę się pokusie,żeby oceniać Jezusa.Nie uczestniczyłam także w wyprawach do kościoła na drogę krzyżową,której osobiście nie znoszę.
avatar
Jaki sens ma rozmowa z baranem,

(patrz tekst i tytuł)

skoro w tej "rozmowie" co najmniej jeden z jej uczestników nic nie słyszy??

Komunikacja językowa jest skuteczna wyłącznie wtedy, gdy

mówimy z tym "baranem":

- nie zaocznie, za jego plecami;

- w tym samym czasie /nie po dziesięcioleciach/;

- operując tym samym językiem pojęć;

- dokładnie na ten sam temat;

- słuchając uważnie siebie wzajemnie;

- w argumentacji posługując się powszechnie dostępnymi źródłami.

Ważkie spóźnione rozmowy

/o winach, o katach, o grobach, o zadośćuczynieniu/

po latach są rozkopywaniem kolejnych okopów,

gdy tymczasem sami winowajcy daaaaaaawno już odeszli za Rzekę Zapomnienia,

i co teraz z ich dziećmi zrobimy??

Klasyka narracji roszczeniowej z adresem adresata nieznanym.

Gadka od rana
Do tego barana
Rzecz jak o-g-r ograna
avatar
W jaką pokorę ma się uzbroić Czytelnik,

(patrz finalna instrukcja)

który NIE IDENTYFIKUJE siebie z żadnym baranem??

Czy ma włożyć włosienicę

zamiast przyrodzonej mu baranicy??

Jeżeli zwracasz się do baranów, musisz posługiwać się I C H językiem,

co w praktyce oznacza przede wszystkim to, że myślisz jak one /te barany/
avatar
Marku, usiądź i posłuchaj
I nic! Nic nie mów!

(vide zaproszenie do dialogu)

Najlepszym współrozmówcą jestem ja sam nieomylny i wszystkowiedzący. Ty siedź cicho!

Parafrazując słynną dziadowską śpiewkę:

Dziadał gad raz do obrazu,
A ten obraz się obraził.
/łoj!/
Taka była ich rozmowa,
/łoj!/
Że do dziś ich boli głowa!

/Łoj-łoj-łoj-itp./

Co trafia do takiego jak ten ciężki baran osła?

Hmmm... nie wiem...

W tej sytuacji chyba tylko...
bat??
© 2010-2016 by Creative Media