Go to commentsMoralna zgnilizna
Text 1 of 4 from volume: Podszept historii
Author
Genrehistory
Formprose
Date added2016-10-31
Linguistic correctness
Text quality
Views2606

– Żadnej tolerancji! – Królowa uderzyła dłonią o oparcie tronu. Jej wzburzenie sięgnęło zenitu. – Dlaczego do tego dopuściliście?!


Minister przybladł, ale opanował się i drżącym głosem dokończył:


– Wasza Wysokość, to było niedopatrzenie ze strony urzędnika. Poniósł już odpowiednią karę. Ale… ale była widoczna tylko kostka z nogi kobiety, nic więcej. Zresztą, niesprzedany nakład gazety z tym zdjęciem został już wycofany ze sprzedaży i zniszczony. Wydawca dostał grzywnę i ostrzeżenie, że jeżeli jeszcze raz...


– To była tylko kostka?! – Podniesiony głos królowej wyrażał najgłębsze oburzenie. – Tu nie chodzi o jedną kostkę! Tu chodzi o mój naród, o naszą cywilizację! Aby ludzie nie popadli w zgniliznę moralną! Zaczyna się od pokazania jednej kostki, a kończy na… – Wzięła oddech i dokończyła – Nie mogę tego wypowiedzieć. Sami wiecie, co mam na myśli. Jeżeli jeszcze raz nie przypilnujecie… Ostatni raz!


Wstała, dając do zrozumienia że rozmowa skończona, i udała się do swojej alkowy. Jak co wieczór, czekał już tam na nią koniuszy John Brown...


  Contents of volume
Comments (13)
ratings: linguistic correctness / text quality
avatar
Hardy, to ciekawa miniaturka i dobrze skonstruowana. Ale, niestety, nie ustrzegłeś się kilku drobnych błędów językowych. Na pewno "królowa" należało pisać małą litera, podobnie jak: podniesiony. Po "dokończyła" niezbędna jest kropka, przed "że" przecinek, a przed "czekał" zbędny jest przecinek.
avatar
Dzięki, Janko. Miniaturka jest inspirowana... jak w nazwie nowego zbioru ;)

Co do Twoich poprawek - przecinki poprawiam w oryginale.
Ntomiast "Królowa" i "Podniesiony" zostawiam zapis dużą literą. Jest prawidłowy wg tego, co jest tłumaczone na specjalistycznych portalach poświęconych zapisie narracji i dialogów w prozie (korzystam z nich).
Jeżeli jest np. "- Tak nie może być! - krzyknęła/stwierdziła/odpowiedziała (narracja związana z wypowiedzią) wtedy małą literą; bez kropki na końcu wypowiedzi (wykrzyknik lub pytajnik może być). Jeżeli nie, to dużą literą (Tak nie może być! - Królowa wzburzona...), oraz kropka/wykrzyknik/pytajnik na końcu wypowiedzi.
Co do"Wzięła oddech i dokończyła – Nie mogę" możliwe, że powinna być kropka na końcu wypowiedzi. Poszukam, gdyż jest tu wątpliwość.
avatar
Tekst bardzo mi się spodobał, tylko nie wiem, czy ta historia coś ostatnio za bardzo nie podszeptuje. Czekam z niecierpliwością na dalsze utwory ze zbioru. Na interpunkcję przymykam oko, bo naprawdę jestem pod wrażeniem.
avatar
Adk, to właśnie te podszepty zainspirowały mnie. Chociaż może nie wszystkie miniaturki będą miały odniesienie do współczesności.
avatar
No, nareszcie znowu się pojawiasz częściej. Fajna miniaturka. Czekam na nowe.
avatar
Hardy, doskonale wypunktowałeś hipokryzję świętych na pokaz. Takie "klęczy pod figurą a diabła ma za skórą".

Królowa Wiktoria dawno umarła, ale jej pruderia ma się w naszym... pięknym kraju bardzo dobrze.

:) :)
avatar
Król Karol kupił Królowej Karolinie ... broszkę koloru koralowego.
avatar
Serdecznie pozdrawiam, powyżej podszept
avatar
Marianie - miło Cię widzieć.

Piórko - moralność pani Dulskiej dalej trzyma się krzepko, niestety. Przynajmniej możemy smagnąć satyrą :)

Leo - broszka? I wszystko jasne :) Pozdrawiam.
avatar
Hardy, historię zawsze warto przypominać, czy ma odniesienie do teraźniejszości czy nie. Jeśli się ją zapomni, najprawdopodobniej będzie trzeba ją powtórzyć, a chyba sporo rzeczy nie byłoby warto. Poza tym jest niezwykle ciekawa, a niektóre książki historyczne czyta się jak najlepsze kryminały. ;)
avatar
Całkowita zgoda, Adk - historia jest pełna fascynujących zdarzeń. Czasem najlepszy fantasta nie wymysli lepszej fabuły,.
avatar
PS. do Janko:
Otrzymałem odpowiedź na moje zapytanie. Wzmiankowany fragment (wypowiedź - wtręt narracyjny niezwiązany z funkcją mowy, ale zakończony tą funkcją (dokończyła), a następnie znów wypowiedź) powinna być zapisana:
"Zaczyna się od pokazania jednej kostki, a kończy na… – Wzięła oddech i dokończyła: – Nie mogę tego wypowiedzieć.”
avatar
Moralna zgnilizna (patrz nagłówek) zaczyna się nie na dekolcie, pokazującym sutki, i stringach, zasłaniających sznurek - a w alkowie??

Panie święty...
© 2010-2016 by Creative Media