Go to commentsDziura
Text 3 of 4 from volume: Podszept historii
Author
Genrehistory
Formprose
Date added2016-11-15
Linguistic correctness
Text quality
Views2681

Marszałek zdzierał głos, próbując przekrzyczeć zgromadzonych:

– Cisza! Cisza! Król chce wam odpowiedzieć!

Wreszcie z wolna uciszyło się.

– Waszmościowie! Zarzucacie, że fortunę przetracam, pieniądze ze skarbca trwonię?  Dziurę w nim czynię?

Spojrzał po zebranych i z westchnieniem dokończył: 

– Niech tak będzie, żem ja te kilkakroć sto tysięcy kurwom moim rozdał.

* * * 

„Niech sobie myślą, co chcą. O dziurze w skarbcu godzinami potrafią perorować, ale o uchwaleniu podatków  w potrzebie wojennej ani myślą! Niech mi zarzucają rozpustę. Ważne, że nawet wbrew ich woli udało się zaciągi wojskowe zrobić. Tylko by o swoich majątkach myśleli, o Rzeczpospolitej zapominają. Co będzie, kiedy mnie nie stanie?”.

  Contents of volume
Comments (11)
ratings: linguistic correctness / text quality
avatar
W odpowiedzi na ostatnie zdanie, z "mnie", czy w domyśle "mi". Cięcia budżetowe.
Pozdrawiam,
avatar
Leo, ta sugerowana zmiana w ostatnim zdaniu rozbawiła mnie :) Niby malutka zmiana, a jak istotna, zmieniająca całkowicie sens... ;)
avatar
Ciekawie i zaskakująco. A te dwie literki mają rzeczywiście ogromną moc sprawczą. A nawet niemoc?
avatar
Mimochodem się okazało, jak ważne jest właściwe zastosowanie "mnie" czy "mi" ;)
avatar
I dlatego bardziej pasowałby do cytatu August II Mocny (i jego trzysta dzieci) niż Władysław IV Waza :D
avatar
Ciekawa miniaturka. Co do zakończenia i ewentualnej dwuznaczności przy małej zmianie słowa, aż mi się przypomniał tekst z pewnej rosyjskiej książki, jak to na moście stało troje... ;)
avatar
Piórko, możliwe. Ale o tych "kurwach" powiedział Władysław IV do swych dworzan, po posiedzeniu Sejmu. Trudno wsadzać słowa innemu niż "właścicielowi" ;)
avatar
Adk, nie znam tego tekstu. Możesz napisać?
avatar
kurwy cierpią za skurwysynow rozarze:-)pewnie?
avatar
Anettula, do kogo pisałaś komentarz?
avatar
Chwała Bogu, waszmościowie, dzisiaj - w 3. tysiącleciu n.e. - już takich dziur (patrz tytuł) nie znamy!
© 2010-2016 by Creative Media