Go to commentsOstatnia wieczerza
Text 3 of 203 from volume: poezja
Author
Genrepoetry
Formpoem / poetic tale
Date added2016-12-10
Linguistic correctness
Text quality
Views2047


*Ostatnia wieczerza

Trzynastu mężczyzn usiadło przy jednym stole. 

Odbyli męską rozmowę. 

Jestem Szymon, syn Jonasza, rybak z Betsaidy. Tylko rybak. 

Jam jest Mateusz. Wyżej stoję od was. Więcej jem, więcej czytam. - Gdyby żył dzisiaj, byłby kimś -Jestem poborcą podatkowym. 

Jam jest Paweł. Byłem już raz martwy. Nie osądzam. 

Jakub i Jan byli braćmi. Podobnie jak Jakub i Juda Tadeusz, synowie Alfeusza. Tylko braćmi. 

Nie było wśród nich kobiety, dlatego Piotr czuł się niezręcznie. 

- Pesach - powiedział Jezus. Zacznijmy panowie sprzątanie od serca, grzechów i złych myśli. 

- Z czego to wino? Spytał Tomasz, zwany Niedowiarkiem, Bartłomieja z Ptolemaidy. 

- Z jabłek i z cynamonu. Podaj mi chleb i kawałek jagnięcia, siedzisz bliżej bracie - uśmiechnął się do Szymona Gorliwego. 

- Pesach, to również znaczy `ominąć` - sprecyzował myśl Judasz i spuścił wzrok. 

- Jedzcie panowie. Dziś wykład o śmierci. Nie pij zbyt dużo Judaszu, dla ciebie sprzątanie serca nic nie znaczy. Widzę to w twoich oczach. To krąg mężczyzn, którzy są podobni. Opuszczasz wzrok co chwilę. Śmierć przyjdzie z twojej ręki. Zanim zdradzisz, zdradzę ci tajemnicę. Tego jeszcze nie słyszałeś: `Kto powie tej górze: Podnieś się i rzuć w morze, a nie wątpi w duszy lecz wierzy, że spełni się to, co mówi, tak mu się stanie`. 

- To nie jest męskie widzenie świata - powiedział Judasz. 

- Jak wam się zdaje panowie? `Jeśli kto posiada sto owiec i zabłąka się jedna z nich, czy nie zostawi dziewięćdziesięciu dziewięciu na górach i nie pójdzie szukać tej, która się zabłąkała.` 

- To nieroztropne - rzekł Judasz, rzucił ostatnie spojrzenie i wyszedł. 

Piotr dolał sobie wina, zmieszany nieobecnością kobiet. 

- Jestem tylko rybakiem, morze jest mi bliskie. Ufam - powiedział Szymon - Andrzej, brat Piotra zgodzi się ze mną. Rybacy trzymają się razem. 

Tomasz, zwany Niedowiarkiem skierował wzrok w stronę Piotra: 

- Widzę Piotrze! Nie pożądaj nawet w myślach przy tym stole. 

Piotr wodził wzrokiem - pierwszy rzucę kamieniem w kobietę nieczystą - skłamał. 

Siedziało w kręgu dwunastu mężczyzn. Ostatni raz biesiadowali w tym gronie. 

Podjęli decyzję za nas. 

Nie ufam rozmowom mężczyzn, przy których nie ma kobiet. 

Stworzyłabym inny krąg decyzyjny, gdybym była Bogiem.


Na świecie jest 5000 bogów czczonych przez ludzkość. Tylko Twój jest prawdziwy.


Ela walczak tomik `Jestem niegrzeczna - wiersze, proza, brzydkie wyrazy i 20 twarzy` 

  Contents of volume
Comments (7)
ratings: linguistic correctness / text quality
avatar
Dzięki autorce za cenne chwile głębokiej zadumy i refleksji nad ludzkim losem,w najgłębszym, ostatecznym i ponadczasowym sensie.
avatar
Zgadzam się z pprzedmówcą,ale nie zgadzam się z autorką,która mniej świadomie lub bardziej pomięła najważniejszą postać Marię Magdalenę.
avatar
A g lowna podporą decyzyjną w kręgu JHS była Magdalena,bez której to Jezus nie mógł się obejąść,poznając smak życia jako człowieka,ale nie znająć innej płci.Jak mógł więc dowiedzieć się o tym,o czym myślą kobiety.
avatar
Bog,Jezus i duch-kryz trojcy
Maria,Magdalena i duch-taki sam krzyz trojcy.
avatar
Podobno w hinduizmie otacza się czcią 330 milionów bogów, a mimo to nie jest on zaliczany do religii politeistycznych.

Dzieło New Catholic Encyclopedia przyznaje, iż „obecnie msza niezmiernie się różni od bardzo prostej uroczystości obchodzonej przez Chrystusa i Jego Apostołów”. Poza tym odprawiając mszę często, nawet codziennie, chrześcijaństwo wypaczyło intencje Jezusa i doprowadziło do spowszednienia tej uroczystości.
avatar
po roku napisałabym to samo-brakuje Magdaleny.
avatar
Piotr rzekł do Marii:
2.         „Siostro, wiemy, że Nauczyciel kochał cię
3.         inaczej niż inne kobiety.
4.         Powiedz nam, cokolwiek pamiętasz
5.         ze słów, które ci rzekł        a których myśmy jeszcze nie słyszeli-to oznacza,że ten,ktory jest kochany-czlowiek-idziemy za nim.
© 2010-2016 by Creative Media