Go to commentsDwa chóry
Text 133 of 240 from volume: Znak czasu
Author
Genrehumor / grotesque
Formpoem / poetic tale
Date added2016-12-28
Linguistic correctness
Text quality
Views2424

Po co wam wiedzieć prawdę

O chórze czerwonej propagandy

Toż  tak pięknie śpiewali

Czerwone maki


Dla symetrii powinien powstać

Chór Wermachtu który

W swym repertuarze

Śpiewał by Polaczkom Rotę


  Contents of volume
Comments (13)
ratings: linguistic correctness / text quality
avatar
Prawdopodobnie muzyka łagodzi obyczaje, więc misję swoją spełniali i spełnili. Mam jedną uwagę, osobową formę czasownika z partykułą przypuszczającą "by" piszemy razem.
Pozdrawiam.
avatar
Zwrócić chcę jeszcze uwagę na "Wermacht". Możemy pisać wariant spolszczony, czyli bez "h", ale wtedy piszemy małą literą. Jeżeli zaś piszemy wielką literą, powinno być Wehrmacht.
Rzeczywiście, zazwyczaj muzyka łagodzi obyczaje.
avatar
Wielu Polaków rzeczywiście pokochała chór Aleksandrow - żal ludzi to normalne .
Jest to jednak chór wrogiej nam armii - więc porównanie z wermachtem jest nader stosowne .
Muzyka ,,imperialna" nie za bardzo łagodzi obyczaje .
avatar
Dla mnie wiersz wbrew pozorom "nie na czasie". Zginęli ludzie. Może tak po ludzku choć przez parę dni "ciszej nad tą trumną".
avatar
Nie będzie ciszy
avatar
Czerwona propaganda nijak się ma rozar do chórów,w tym anielskich.No i końcówkę by piszemy razem,wzięte z j.staropolskiego.
avatar
Pooglądaj sobie kabaret Tey,bo wyglądasz na jakieś ok 40 plus.No i usłyszysz na własne uszy,jaka była propaganda polskiego rządu-ci którzy rządzili wówczas,nie byli Rosjanami.
avatar
No cóż, nadal i wciąż ten sam ból Rozara. Jego się bowiem już nie zmieni.

Anettulo, a dlaczego - Twoim zdaniem - "do przyjęcia" językowa poprawność wiersza? Osobliwie nie wykazałaś błędów, mimo że sama identyczne, o ile nie gorsze, błędy popełniasz.
avatar
W zbiorowej pamięci naszego narodu "czerwone maki" (patrz 1. strofa wiersza) - to już NA ZAWSZE jedne tylko maki - te spod Monte Cassino, maki żołnierza Armii Andersa, który tam doszedł - i zginął. Jak brat mojego śp. Ojca (a mój fizycznie wcale mi nie znany stryj), starszy strzelec Józef Pieńkowski.

Za komuny cała Polska o tych makach śpiewała.

Co śpiewał nam w Polsce wermacht, być może nikt wśród Młodych tego dzisiaj - niestety, niestety - "już" nie pamięta.

Dwa chóry (patrz nagłówek tego zbudowanego na zasadzie kontrapunktu wiersza) - to ostra jak ta brzytwa prowokacja intelektualna dla tych wszystkich, co obu tych chórów na co dzień przez całe lata słuchali.

Reszta Odbiorców - jak zawsze - zgubi się we własnej niewiedzy
avatar
Co to "Czerwone maki", a co "Rota",

dzisiaj ludzie zapomnieli

do imentu

WYJAŚNIAM


"Czerwone maki" to patriotyczna pieśń /do słów Feliksa Konarskiego/

upamiętniająca krwawe zwycięstwo żołnierzy Armii Andersa w bitwie z hitlerowcami pod Monte Cassino w 1944 r.

"Rota" - pieśń patriotyczna M. Konopnickiej, której chóralne prawykonanie miało miejsce w 1910 r.

/czyli na 8 lat przed wyzwoleniem Polski/

w czasie obchodów 500. rocznicy polskiego zwycięstwa w bitwie pod Grunwaldem
avatar
Po co nam wiedzieć prawdę?

(patrz kluczowe zapytanie)

Taką prawdę zmanipulowaną /i skrupulatnie przemilczaną/ zwłaszcza

??

BO CZYM SIĘ RÓŻNI JEDNA PIEŚŃ PATRIOTYCZNA OD DRUGIEJ PIEŚNI PATRIOTYCZNEJ

?
avatar
Niezależnie od propagandy byli to artyści wysokiej miary. Ponadto wybierając do jakiegoś kraju starali się zaśpiewać przynajmniej jeden utwór w języku kraju, do którego jechali. Ostatnio zabroniono zagrać rosyjskiemu artyście w Warszawie ze względu na wojnę Ukrainy z Rosją. Moim zdaniem polityka nie powinna niszczyć ludzi, którzy z nią nie mają nic wspólnego za wyjątkiem narodowości.
Modne stały się występy ukraińskich muzyków, choć nie zawsze są oni najwybitniejsi, wystarczy słowo "ukraiński". Nie umniejszam roli tychże, jednak warto czasem zwracać uwagę na wartości artystyczne ich dzieł.
https://www.youtube.com/watch?v=HmGVg7Nw1XM
avatar
Suplement: Niemcy nigdy nie będą śpiewać Polakom "Roty".
© 2010-2016 by Creative Media