Go to commentsCzterej jeźdźcy
Text 6 of 18 from volume: Czarne Perły
Author
Genrepoetry
Formpoem / poetic tale
Date added2017-06-22
Linguistic correctness
Text quality
Views2402

Czterej jeźdźcy


Władza jest jak narkotyk.

Władza jak bluszcz owija.

Władza jest jak trucizna,

która prawdę zabija.


Kłamstwa są jak zły dotyk.

Kłamstwa jak klej spajają.

Kłamstwa jak mrok skrywają

cele, co je wzniecają.


Prawda jest jak fanatyk.

Prawda jak wiatr wymiata.

Prawda jest jak oliwa:

w końcu na wierzch wypływa.


Naród jest jak lunatyk.

Naród jak dym się słania.

Naród jest jak udręka:

siedzi, wstaje i klęka.

  Contents of volume
Comments (12)
ratings: linguistic correctness / text quality
avatar
Świetny, mądry tekst, Legionie. Jestem pod wrażeniem.
Zwrotki przypominają mi piosenki Okudżawy. Pierwsza wojna, pal ją sześć, to już tyle lat.. Płacze dziewczynka, balon uciekł jej...
Bardzo lubię takie trzy elementy-wariacje w tekstach. Ty masz cztery, ale nie szkodzi, bo czwarta odnosi się do poprzednich. I rób teraz, co chcesz. Interpretuj, co naród ma do władzy, kłamstw i prawdy.
avatar
Również jestem pod wrażeniem tego wiersza. Doskonały materiał na buntowniczą piosenkę. Mamy tutaj na Publixo barda, który nie tylko śpiewa, ale również komponuje oraz pisze zaangażowanie politycznie wiersze. Legionie, zaproponuj mu współpracę. Ale on jest chyba z innej bajki.
Natomiast proponuję w pierwszej strofie zmienić kolejność wersów drugiego i trzeciego. Uporządkuje to rymy. W trzech pozostałych strofach rymują się wersy trzecie z czwartymi (w drugiej drugi, trzeci i czwarty), a w tej drugi z czwartym. Taka zamiana absolutnie nie zakłóci treści.
Ponadto proszę zauważyć, że rymują się ze sobą wersy pierwsze wszystkich strof, co nie jest rzeczą łatwą.
avatar
Tyle jest prawdy dookoła - a nie wiesz, która! Omamy Omanu Onana, o, Mamo!
avatar
Naród nie zawsze jest mądry,
bo większość to prości ludzie.
Naród jak golem z gliny
szczeka na prawdę jak pies w budzie.

Naród jest jak ławica szprotek.
Co prąd, to inny kierunek.
Najgorsze jest mędrkowanie.
Patent na innych frasunek.

I dręczy zwyczajnych pieniaczy,
jak nakłaść innym rozumu do głowy,
a prawda na ogół banalna.
To właśnie im brakuje oliwy.

I bawią się w role mesjaszy,
wciskając swój kit między ludzi.
Odporni najczęściej na fakty
Bezmyślność usypia, a ranek prostactwem budzi.
avatar
Po świetnych komentarzach Lilly i Janko, nie mam już nic do dodania.
avatar
Może zanim to nastąpi zapoznaj się z pracami Johna Grindera i Richarda Bandlera, twórców NLP, ze szczególnym uwzględnieniem metod służących uwodzeniu i prowadzeniu kampanii wyborczych.
Jestem niemal pewien, że już zetknąłeś się z moimi konstrukcjami otwierającymi kanał decyzyjno-emocjonalny, jak miliony Polaków.
Napisz co mi zrobisz, jak mnie złapiesz, von Knoedel, bo właśnie się rodzę na Twoich oczach.
avatar
Cóż, ludzie potrzebują (przynajmniej w większości) coś czcić i szukać sobie wśród innych dobrych pasterzy, a że władza to wykorzystuje... Bez zmiany w postawie poszczególnych ludzi zawsze się będzie to powtarzało w tej czy innej formie. Świetny wiersz, Legionie.
avatar
Przemyślałem to, co napisałem wyżej i uznałem, że z tego przecież nie wynikają żadne konsekwencje. Dlatego, że jeśliby nagle zniknęli z powierzchni ojczyzny wszyscy wrogowie, to przecież wybitny językoznawca i specjalista od selekcji populacji, innej niż naturalna, a zarazem autor kultowych określeń poszczególnych grup wrogów, sporządziłby nową ich listę. Wymyśliłby nowe kategorie wrogów.

Dlatego, że to wszystko bez wrogów pierdolnie. Zawsze ktoś musi utrudniać, przeszkadzać, szkodzić. Inaczej nie da się zbudować państwa o którym marzycie. Ono będzie istniało przez mgnienie, ale warunkiem jego wigoru są zagrażający wrogowie. Polacy, to nie są Koreańczycy, nawet ci, którzy dobrą zmianę kochają. Dlatego napisałem, że to państwo marzeń będzie istnieć przez mgnienie.
avatar
Zauważyłem, że masowo są moje komentarze, co zakłóca logikę i spójność moich pozostałych komentarzy. Jeśli więc ktokolwiek dostrzeże niespójność, brak logiki, czy niekonsekwencję w ciągach moich wypowiedzi, proszę uznać, że jest to wynikiem szalejącej ponad wszelką miarę cenzury na Publixo.

Cenzura jest czymś, czego brzydzę się tak, jak brzydzę się wszystkim, co pochodzi od dobrej zmiany.
avatar
uciekło mi słowo "usuwane" w pierwszym zdaniu. Jestem wstrząśnięty tym, co się wyprawia. Stąd literówki, błędy i emocje. Cenzura hańbi człowieka.
avatar
Pamiętam Twój komentarz, który usunięto i najśmieszniejsze w tym wszystkim, że nie było w nim niczego obraźliwego, a mimo to poleciał. Niestety, ale dzieje się tu ostatnio coś bardzo niedobrego.
avatar
Siadł Legionek na trójnogu Pytii i wieszczy. To samo można sobie wyczytać oraz poczytać w Księdze Syracydesa ;-)
Na upartego też powiązać w rymy, kiedy translacja ;)
© 2010-2016 by Creative Media