Go to commentsEgzegeta
Text 16 of 38 from volume: Prozaicznie inaczej
Author
Genreprose poetry
Formprose
Date added2017-06-25
Linguistic correctness
Text quality
Views1915

Ciepły powiew nadleciał od pól, mokradeł. Dzień staje się duszny, wilgotny. Podkasane mgły, ukazują dolinę gehenny. Wstydliwy teatr planety. Miasto przegląda się w odbiciach, niczym kobieta patrząca w lustro. Płatek kwiatu opada jak zsunięta suknia. Na portalu kamienicy, kariatydy ukazują piersi, skąpane w blasku słońca. Chcą wyjść z kamienia do naturalnego miejsca, piękna. 

Takie chwile chciałbym zatrzymać w zastygłej żelatynie. 


Dryfuję. Nie ma powrotu do poprzedniego życia. Mojej łąki, dzikich kwiatów, brzęczących pszczół. Tych wszystkich rzeczy. Pani fantazja od snów, zniekształca linię plastyczną. Ten moment chciałbym uwieńczyć pod błyszczącym werniksem. 


Z klepsydry opadł wszystek piasek. Srebrne konie pogubiły podkowy. Hefajstos umarł. Ostatni sens przeprawy na drugą stronę. 

Na czarno białej fotografii w zakurzonym albumie, kobieta i mężczyzna. Drzewo genealogiczne. Biały kwadracik czeka na moją podobiznę. 



-Dlatego proszę szanownego starca o rozgrzeszenie 

-Ucałuj moją długą, siwą brodę 

-Pójdę na naradę 

-Myślałem, że jesteś spółką jednoosobową 

-Myślenie szkodzi i zabija 

-Poczekaj na dole - zadzwonię 

-Skąd ja to znam 

-Na mnie możesz liczyć

  Contents of volume
Comments (5)
ratings: linguistic correctness / text quality
avatar
To bardziej poezja niż proza... i to wcale nie jest ironia. Zastanawia mnie...
avatar
Pisze,że jest to proza poetycka.Mnie podoba się opis rzeczy unoszących się nad ziemią,nad martwą naturą-rzeczy jak fluidy ulotnych ,nieuchwytnych,chyba tylko w dotyku poezji.
avatar
I to,że klepsydra jest ruchoma,a nawiązanie do mitologii zasadne-chyba?
avatar
Gehenna w starożytnej Jerozolimie - to dół kloaczny, rynsztok i wysypisko śmieci 3 w jednym. Ewolucja tej biblijnej nazwy poszła w polszczyźnie w kierunku bardzo pojemnej metafory.

Dolina gehenny - cóż za widok! Dech zapiera...
avatar
Tam,gdzie nie ma miłości do drugiego człowieka jest gehenna.
© 2010-2016 by Creative Media