Go to commentsWybrane tezy Marcina Lutra
Text 24 of 38 from volume: Prozaicznie inaczej
Author
Genretextbook
Formdrama
Date added2017-11-01
Linguistic correctness
Text quality
Views2173

27) Ludzkie brednie opowiadają ci, którzy głoszą, że gdy grosz w skrzynce zabrzęczy, dusza z czyśćca uleci. 


44) Przez uczynek miłości wzmaga się w nas miłość, a człowiek staje się lepszy; przez odpust zaś nie staje się lepszy, tylko wolny od kary. 


46) Należy nauczać chrześcijan, jeżeli nie są nadmiernie bogaci, powinni zachować grosz oszczędzony na potrzeby domowe, a nie marnować go na zakupienie odpustu. 


50) Należy nauczać chrześcijan, że gdyby papież wiedział o wszystkich szachrajstwach kaznodziejów odpustowych, raczej by w stos popiołów zamienił katedrę św. Piotra, aniżeliby miała być budowana kosztem skóry, krwi i ciała jego owieczek. 


51) Należy nauczać chrześcijan, że papież nie szczędziłby swych własnych pieniędzy, chociażby nawet kościół św. Piotra miał być na ten cel sprzedany, byle udzielić wsparcia potrzebującym, od których obecnie kaznodzieje odpustowi wyłudzają ostatni grosz. 


92) Więc precz z prorokami, którzy wołają: pokój, pokój, pokój, a pokoju nie ma (Ezech. 13, 10, 16).



95 tez Marcina Lutra ogłoszone w dniu 31 października 1517r. w Wittenberdze.



  Contents of volume
Comments (11)
ratings: linguistic correctness / text quality
avatar
Fajnie, że zajrzałeś do tych Tez. Też je czytałam.
avatar
Zapraszam na noc dziadów!
avatar
Pół tysiąca lat mają dzisiaj te tezy - i nadal są jedynie tym, czym były w chwili ich spisania: tezami. Druk wynaleziono jedynie, prawda, po to, by wydawca i drukarz mieli chleb...
avatar
Chyba niewiele się od tamtego czasu zmieniło.
avatar
Brawo! Brawo! Brawo! Oj, chyba polecą klątwy.
avatar
Przeciwko tym tezom kościół r-k rozpoczął kontrreformację i wojuny religijne. Nie chciał stracić władzy i bogactwa. Metody były nieważne, ważne "nie stracić".
avatar
Niestety jego uczniowie zbłądzili. Luteranie głoszą iż Biblia popiera związki homoseksualne.
avatar
Skoro naszymi Prarodzicami byli Adam i Ewa oraz ich dzieci i ich z kolei dzieci dzieci,

a potem, już dużo później, ocalony od potopu Noe i jego rodzina stali się z kolei praojcami nowej - w założeniu "wolnej od grzechu" - ludzkości,

to nie da się uniknąć dyskursu nt. grzechu kazirodztwa, który po całości legł u podstaw naszego zarania
avatar
Duszpasterze nasi i duchowi przywódcy, zajęci głównie kolędą, kolektą, świętopietrzem i płatnym odpuszczaniem grzechów, powinni się raczej skupić na Słowie Bożym i jego tłumaczeniami "na nasze" tak, by wierny nigdy już nie błądził.

Religia musi być dla nas wsparciem - nie dodatkową kłodą u nóg
avatar
I pomyśleć, że ten ksiądz wszystko to napisał pół tysiąca lat temu, a ludzie, jak głupi byli, tak do dzisiaj są!
avatar
Nie jestem znawcą dorobku Lutra, więc wypada mi tylko za znanym współczesnym teologiem KK powiedzieć, że główną tezą Lutra jest kwestia wolności w popełnieniu grzechu. Człowiek jest wtedy wolny, czy odwrotnie?

I jeszcze jedno, też bez odpowiedzi: czy da się wyleczyć z obsesji mamony?
© 2010-2016 by Creative Media