Go to commentsCrusader
Text 8 of 14 from volume: SONETY
Author
Genrepoetry
Formpoem / poetic tale
Date added2017-12-12
Linguistic correctness
Text quality
Views1925

Kruzejra albo lacka pokraka




Z krzyżami na odsiecz zdumionej Europie

pędzi w chocholim tańcu dżuma czy cholera.

Okna będą zamykać, gdy będzie się wdzierać,

czy ją przyjmą z radością? Pójdą po jej tropie?


Zaciągną bezbożników do pustych kościołów?

Obwieszą różańcami Nietzschego, baptystów?

Zdobędą Hamburg, Paryż, skruszą kalwinistów?

Co, jeszcze nie dotarli? Brakuje im wołów!


Dżuma nieprzejednana ciemną noc przynosi.

Witajże Europo, przezwyciężaj mdłości,

na kolana uklęknij, wszędzie powieś krzyże.


Wita cholera jasna, co chwasty wykosi

z woli ludowej w imię bliźniego miłości.

Pełznie lacka pokraka nisko, coraz niżej.





  Contents of volume
Comments (5)
ratings: linguistic correctness / text quality
avatar
Niestety, Arsene, jak zdążyłem poznać poglądy Legiona, to chodziło mu o "lacką", czyli zapyziałą polską pokrakę. Moim zdaniem pół biedy będzie, kiedy lacka dżuma popędzi na odsiecz Europie, która ze wstrętem zamknie okna. Gorzej jeśli o odsiecz poprosi inną zarazę ze wschodu i ta przejdzie po lackim trupie.
Legionie, nie po drodze mi z Twoimi pogladami, ale podziwiam styl, kunszt i sprawność.
avatar
Jak to sobie upodobałeś formę sonetu! Kunsztowna to forma, trzeba się przy niej trochę napracować. Ale wynik świetny.
Dobrze, że tak satyrycznie, bo sytuacja dziwaczna i denerwująca. Następne rozdanie i jeszcze dziwniejsze deklaracje. Nie wyobrażam sobie za słowami żadnych czynów, poza odgradzaniem się od Europy i nie zgadzaniem się na wspólną odpowiedzialność. Ale i to przecież za dużo.
avatar
Dziękuję.
Arsene, żeby było korekt, to trzeba zamienić dwa słowa: zamiast lacka - laicka i zamiast pełza - gna. Przynajmniej sylaby będą się zgadzać.
Natomiast podziwiam pokorę tych, którym ona nie schodzi z języków, kiedy wznoszą swoje modły, bez końca wołając: przykazanie nowe daję wam: będziesz miłował bliźniego swego jak siebie samego. Podziwiam ich poczucie wszechmocy, kiedy się wyprawiają na laicką pokrakę! Pokora, pokora i jeszcze raz pokora. To domena chrześcijan, pokornych sług bożych. Hej, kto z rodu pajacyków, hajda na Europejczyków!
avatar
Lach z Lechistanu jest tak lacki
Jak nasz Kirgiz z Kirgistanu chwacki
Obaj pędzą w skok na koniach
Z swą szabelką po tych błoniach
Jeden Wschód osiodłać w Koran
Drugi Zachód zrzucić z kolan
Znowu na kolana od rana do rana
avatar
Polactwo /termin wymyślony przez R. Ziemkiewicza/ im mniej uczone i bardziej napite, tym zapalczywsze i chętne do każdej bitki o tzw. wartości.

Na bani, na bani
Pędzą /piłki/ fani
W /piłce/ zakochani!
© 2010-2016 by Creative Media