Go to commentsPartyjna speluna
Text 36 of 81 from volume: Zrzędzian
Author
Genrenonfiction
Formprose
Date added2018-01-26
Linguistic correctness
Text quality
Views1791

Był kapłan, była ambona, była też atmosfera. Z początku wypełniały kościół istne chmary rozmodlonych parafian. Tak było pierwotnie. Potem nastąpiła profanacja: uduchowioną atmosferę trafił szlag, a zamiast niej pojawiła się polityka.

Kapłani przekształcili się w partyjnych tamburmajorów. Dyrygentów, bawiących się w plugawienie przekonań wiernych. Ambona została sprowadzona do roli wiecowej trybuny, a ksiądz patrzył na parafian jak na bandę symulantów wiary. Nie patyczkował się; niuanse lub misterne aluzje czy inne oratorskie pochrząkiwania – odpadały w przedbiegach, a zamiast tych retorycznych sztuczek, walił z grubej rury. Grzmiał, pouczał, strofował i rypał swoją objawioną prawdą, aż uszy puchły.

A wierzący wznosili oczy i oczy te otwierały im się coraz szerzej ze zdumienia. Ze zdziwienia, że w kraju poniekąd kulturalnym, a bodaj czy nie cywilizowanym, istnieje kaznodzieja nawołujący do cofnięcia koła historii. Do powrotu w mrok niewiedzy i obśmiewania dotychczasowych zdobyczy naukowych. Do zaprzeczenia lawinie postępów w medycynie, w higienie, w jakości życia.

Z początku było tłoczno. Jednak w miarę trwania reprymendy, ubywało rozmodlonych; zniechęceni, zgorzkniali, rozczarowani tak do polityki, jak religii, stali w myślowym rozkroku. W zawieszeniu i niepewności, gdzie się znajdują: w świątyni, czy partyjnej spelunie.

Przyszli do domu Bożego po duszpasterskie wsparcie, a nie w celu uiszczenia religijnej akcyzy. Podatku od pobożności. Odwiedzili go, a nie po to, by usłyszeć, że są nic niewarci, ale by wzmocnić wiarę, napełnić się potężną dawką otuchy. Nie po to, by uczestniczyć w czarnej mszy podsycania nienawiści.



  Contents of volume
Comments (13)
ratings: linguistic correctness / text quality
avatar
prawda. Tylko, czy ta retoryka, że jesteśmy nic niewarci trwa od dziś? Od wczoraj?
Czy od wieków?
Pozdrówka
avatar
Może o to chodzi, byśmy poczuli się nic tylko gorsi?

I że w kupie jednak jakby... raźniej?

Ten miecz też jest obosieczny.
avatar
Owsianko, brawo! Tylko nie wiem, czy publixowe Międlary natychmiast Cię nie zaatakują, gdyż odważyłeś się podważyć ich fałszywe sacrum.
Piękna i barwna polszczyzna, ale w moim odczuciu zbytnio szafujesz przecinkami. Wydaje mi się, że są one zbędne przed: bawiących, walił, ubywania, stali.
avatar
W którą to stronę, panie Owsianko? Bo wektorom zdarza się miewać dwie strzałki oraz siłę odśrodkową.

ŚP. X Józef Tischner profesor użyczył swojego oblicza wyborczemu plakatowi dawnej UD; dalej: Tygodnik Powszechny aż się trzęsie od gromów Pieronków biskupów. Kaznodziejski zakon O.O. Dominikanów wręcz dudni od rozmaitych wielebnych Dostatnich, Wiśniewskich, Gurzyńskich i im podobnych. Na KUL-u poucza genderowo X Prof. Wierzbicki...

Nota bene, Dominikanów od dłuższego czasu omijam wielkim łukiem; wolę biedne, po trosze zapyziałe kościoły i kościółki, w których tylko i wyłącznie rozważa się Słowo Boże.
avatar
Różni są kapłani,różne koscioły, zróżnicowane jest i podzielone społeczeństwo, różny odbiór społeczny, zróżnicowane środowiska i poglądy, jednym słowem, pluralizm i demokracja...
avatar
Mamy tutaj okazję przeczytać rewelacje z dziedziny statyki. Rzekomo "wektorom zdarza się miewać dwie strzałki i siłę odśrodkową". Przypomnę, że wektor posiada następujące cechy: wartość (długość odcinka), kierunek i zwrot, A ten z zwrot wskazuje strzałka umiejscowiona na końcu odcinka, a nie strzałki. Nie może też tutaj być mowy o jakiejkolwiek sile odśrodkowej.
Pomijam wymienione tutaj i wyszargane osoby duchowne, których najgorszą cechą jest to, że są osobami niezaślepionymi i myślącymi.
Nie ukrywam swojego agnostycyzmu, a może nawet ateizmu, ale z taką pogardą o osobach duchownych bym nie tylko nie napisał, ale nawet nie pomyślał.
avatar
Komentarz do komentarza:

a) Dwa wektory są równe, jeżeli mają takie same współrzędne.(Mają taki sam kierunek, zwrot i wartość.) Dwa wektory są przeciwne, jeżeli ich współrzędne są liczbami przeciwnymi. (Mają taki sam kierunek i wartość ale przeciwne zwroty) - to encyklopedii fizyki,

b) Jeżeli słusznie piętnuje się niemoralne prowadzenie pojedynczych osób duchownych, to robienie maluczkim wody z mózgu przez demoliberalnych politykierów w sukniach duchownych działa tu jak obosieczny miecz. Na jakiej podstawie pisze autor o domniemanej "partyjnej spelunie", nie widząc tej "speluny" po stronie przeciwnej, z księdzem dziennikarzem jak po diecie tuczącej?

c) zawsze przedmówca o sobie pisał, iż jest "zdeklarowanym ateistą", a tutaj czytamy co? "Agnostyk"?
Jeszcze czekam na informację jak to przedmówca wprawdzie do kościoła nie chodzi, za to w niemal ka
avatar
Coś mi ujadło zdanie, przeto je powtarzam:

Jeszcze czekam na informację jak to przedmówca wprawdzie do kościoła nie chodzi, za to w (niemal) każdą niedzielę medytuje na cmentarzu ;)
Chociażby po to, żeby się oswoić z "absolutem przemijania" ;)
avatar
owsianko takich wielkich niby jezusow,ktorzy się podpisują jak ryczenie lwow jest wiele,takze w kościele,poczytaj komentarz jednego idioty(nie u Dostojewskich)to się przekonasz.
a swoja droga to milosc baranka była tez nie do zniesienia dla niektórych,chyba trzeba znalexc zloty srodek.
avatar
befano-kiedys bylas apologetka wiary,ale okazje się,ża każdy jest taki jaki jest,i niekoniecznie wektorowo idzie w jakas jedna strone,i to z osoba która wspolzyje z księdzem,bo jednak celibat,ale sa tacy którzy nie slubuja celibatu i uznaja milosc ponad grzech malzenstwa,co i mnie zdarza się przyznać a duchu prawdy.pozdrawiam:-)
avatar
a co do diety tuczącej,o której pisze bafana,to uśmiałam się,ponieważ dieta kojarzy mi się tylko z odchudzaniem,ale tez wiem,że diety mają posłowie,co mnie zdzwiło,kiedy byłam młodą kozą,bo jak to na odchudzanie mają te diety?naiwnie pytałam.
avatar
Odniosę się do odpowiedzi na komentarz w punkcie "a". Kojarzy mi się ona z wypowiedzią klasyka, że nikt mu nie udowodni, że białe jest białe. Jeżeli chodzi o punkt "c", to radzę czytać ze zrozumieniem, a przede wszystkim do końca zdania.
avatar
Im mniej w Kościele Boga - tym mniejsza jego owczarnia. Pora to w końcu pojąć
© 2010-2016 by Creative Media