Go to commentsSzmalcownik
Text 141 of 255 from volume: Czarcie kopyto
Author
Genrehumor / grotesque
Formprose
Date added2018-03-16
Linguistic correctness
Text quality
Views1747

Szmalcownik


- Co, ty, Józef, okna, gazetami wykładasz?

- Szmalcownik się cały wczorajszy dzień kręcił koło mojej chałupy. Może mnie gdzie wyda?

- A gdzie ma cię wydać?

- Nie wiem, Marian, ale może mu się co spodobało, skoro tak się przyglądał?

- Myślisz, że okna?

- Może..., a może i to, co przez okna wypatrzył. W każdym razie wyniosłem, co nowszego było, do piwnicy.

- Najprędzy, to przyjdą Józef z uesa, ciebie podliczyć.

- Racja, Marian, ale szmalcownictwo nie jeden ma wymiar. Szmalcownictwo z orzełkiem na piersi.

- Prawda, Józef. Skrzydlate szmalcowniki. Nasze współczesne husary.

  Contents of volume
Comments (15)
ratings: linguistic correctness / text quality
avatar
Rynsztokowy tekst.
avatar
ale chodzi o słowo "szmalcownik", czy "orzełek"?
avatar
Nie widzę w tym tekście nic rynsztokowego, a jedynie demonstrację poglądów autora. A kto we współczesnej Polsce nosi orła na piersiach? Nie chodzi tu przecież o sportowców, reprezentantów Polski. Chodzi mu o tzw. sygnalistów. Przecież w zdecydowanej większości będą to łysogłowi tzw. patrioci i autor ma pełne prawo, by tak ich odbierać.
Nie widzę też powodu, by tak nisko oceniać poprawność językową. Zbędne przecinki przed: to przyjdą, ciebie rozliczyć. Można też mieć wątpliwości, czy zwrot "co nowszego było" jest wtrąceniem i czy potrzebne są przecinki przed nim i po nim. Można też mieć wątpliwości, czy zwrot "nie jeden" może być napisany rozdzielnie. Gdyby było wyraźnie napisane, że nie jeden, a wielu, wówczas rozdzielność byłaby uzasadniona. W tym przypadku to zaprzeczenie jest jedynie domyślne.
avatar
Ocena subiektywna( wolno mi),adwokacie diabła .
avatar
Mikesz, Ty jesteś unikatem. Nie będę przytaczał Twoich wypowiedzi, ale Tyś już pokazał, że mimo diametralnej różnicy poglądów, Ciebie stać na obiektywizm i potrafisz go okazać. Postrzegam Ciebie, jako sprawiedliwego wśród narodu PiS. Być może, przyjdzie czas, że będziesz miał okazję się sprawdzić, lecz tego ani Tobie, ani gromionym nie życzę.
avatar
Stać mnie, ale tym razem przekroczyłeś granice mojego obiektywizmu (tekst jawnie prowokacyjny) .Obrażasz mnie,do PiSu, tak samo mi daleko, jak do tych drugich...
avatar
Legionie, tak mało słów, tak wiele treści. DONOSICIELSTWO jest dziś opłacalne. Wiesz za Ceauşescu tacy byli w Rumunii, jak dziś u nas, tzw. sygnaliści. Tam donoszono, np. na sąsiadów, jeśli owi gościli u siebie, przenocowywali swoich gości zza granicy. Taki sąsiad - sygnalista - dostawał za donos tyle pieniędzy, ile wynosiła wysokość 3x pensja - ta najwyższa.

Znam i znałam realia Rumunii. Piękny kraj, jeno ludzie (czasami) k...y.

Pozdrawiam. Bajka37.
avatar
Mikesz, mnie też wszędzie daleko, ale do PiS najdalej. Natomiast myślę w ten sposób, że Ty się z dobrą zmianą godzisz, bo niespecjalnie widzisz różnicę, a że nie ma tego co Ty byś chciał, to niech będzie PiS. Takie odnoszę wrażenie.

No, dzięki Bajka, za wpis o rumuńskich sygnalistach. Zgadza się. Naród polski, to nie jest jakiś najgorszy w świecie naród, najbardziej plugawy. Prawda jest taka, że każdy naród ma okresy wzlotów i upadków. Każdy musi sobie sam odpowiedzieć, czy dzisiaj polski naród wzlatuje, a może szybuje gdzieś w chmurach, czy też pikuje prosto na skały. Ja nie wiem, czy już się nie roztrzaskał. A może to po prostu już Nielot Kiwi.
avatar
Legionie:

"... Nasz naród jak lawa,
Z wierzchu zimna i twarda, sucha i plugawa,
Lecz wewnętrznego ognia sto lat nie wyziębi;
Plwajmy na tę skorupę i zstąpmy do głębi.

Adam Mickiewicz ("Dziady" cz. III)
avatar
Nie jestem adwokatem diabła, a jedynie zwolennikiem normalności w każdej dziedzinie.
avatar
A dlaczego pan ciągle udaje kabotyna? Musi pan?
avatar
Ok.Janko, wyobraź sobie, że ja również.
avatar
Puentując, tak sobie myślę, że najważniejsze, że ze sobą rozmawiamy, bo gdybyśmy się pozagryzali, to kto by czytał nasze wypociny( no i czasem arcydzieła).
avatar
Wszystkie systemy policyjne od zawsze opierają się na współpracy z donosicielami.

Exemplum już z kanonu - stary jak świat Judasz Iskariota
avatar
Jeśli myślisz, że dzisiaj nie ma donosicieli i zdrajców, jesteś w grubym błędzie
© 2010-2016 by Creative Media