Go to commentsKler. Głos katoliczki
Text 12 of 18 from volume: felietony
Author
Genrenonfiction
Formarticle / essay
Date added2018-09-29
Linguistic correctness
Text quality
Views1810

Na wstępie chciałoby się krzyknąć:


Księże, Prymasie! Zapowiedziany raport o pedofilii wśród duchownych to `odsłona` TYLKO jednego wrzodu na ciele Kościoła Katolickiego, i która nie wyleczy RAKA toczącego Wasze środowisko!



Wczoraj obejrzałam `Kler`. Film wstrząsający, przygnębiający i nie tylko o pedofilii; do tego oparty na faktach i pewnie dlatego KK próbuje zablokować emisję!


Smarzowski sięga dużo głębiej i pokazuje władzę, system, mechanizmy, słabości, brud i uświadamia, że za patologię w KK odpowiedzialni jesteśmy, przede wszystkim, my-wierni, bo milczymy i w ten sposób dajemy przyzwolenie .


Nieuświadomieni wyjdą z wiedzą kto tak naprawdę rządzi nie tylko w Polsce, ale i na świecie.


Film opowiada historię trzech księży: Trybusa z problemem alkoholowym i celibatu, Lisowskiego karierowicza,  i najbardziej tragicznej postaci - Kukuły z zarzutami o pedofilię. Wszyscy trzej spotykają się na samym początku podczas libacji alkoholowej, która symbolizuje ich słabości.

Polecam! Kto jeszcze nie oglądał, a szczególnie ci, którzy czują się związani z KK, powinni ten film obejrzeć.


PS ktokolwiek twierdzi, że `Kler` obraża uczucia religijne, ten jest fanatykiem i nie ma nic wspólnego z wiarą w Boga...



.

  Contents of volume
Comments (27)
ratings: linguistic correctness / text quality
avatar
Prawdopodobnie niedługo będzie dostępny na kinowych portalach internetowych. Jak trafię to dam Ci znać.

Jeszcze dziesięć lat temu broniłam, jak twierdzy, instytucję kościoła. Dzisiaj widzę, że rak się rozprzestrzenia... i o tym mówi papież Franciszek, dlatego ciągle spotyka się z krytyką, ale fanatyków.
Nic się nie zmieni dopóki sami nie oczyszczą swojego środowiska, a nie nastąpi to szybko, bo w grę wchodzi władza absolutna i wielkie pieniądze.

.
avatar
W Polsce i z takimi "wyznawcami", szczególnie.
Europie potrzeba wiary.
Kult pieniądza zastąpił wiarę.
Ale nie tak to trzeba robić, jak tu sugerują mohery.
Czyli nic.
Bezkrytycznie i bezrefleksyjnie całować w pierścień.
To instytucja, w której zmiany są natychmiast potrzebne.
Jest niezbędna, ale nie w tej formule.
Protestanci to zrozumieli i dlatego najlepiej rozwijająca się kraje, są protestanckie.
Tam rada parafialna decyduje o wszystkim.
O pensji pastora też, bo jest dobry i ma rodzinę.
Nie jest więc ukrytą patologią.
Celibat nie ma żadnego uzasadnienia w Piśmie Świętym.
Został wprowadzony chyba IX wieku, aby dzieci księży nie dziedziczyły majątku kościoła.
Protestantyzm ten problem rozwiązał.
avatar
"Bezkrytycznie i bezrefleksyjnie całować w pierścień."

Żeby nie było, Smarzowski pokazał w filmie nie tylko brak reakcji na patologię, ale także i nieuzasadnioną krytykę i wręcz psychozę tłumu w przypadkach, które na to nie zasłużyły. Ale nie będę zdradzać fabuły, trzeba obejrzeć i samemu ocenić.
avatar
Brutalna indoktrynacja i moheryzacja przyniesie odwrotny skutek.
Smutne, że polski kościół i jego "myślący" wyznawcy tego nie czają.
Ale nachapać się zdążą i przeżyją.
Taka Polska biedna.
avatar
Chyba już napisaliście wszystko, co i ja chciałabym powiedzieć. Jako w połowie góralka mogę tylko napisać tyle,że ciężko być czarna owca w rodzinie :)
Wyklęta za to ze od 20 lat żyję w związku na kartę rowerową(cywilny), nie chodzę do kościoła i nie zmuszam do tego mojego dziecka. Mało tego zaszczepiłam w córce chęć poznawania i zadawania trudnych pytań. Mając 12 lat sama doszła do smutnych wniosków.
Zawsze jej powtarzam że nie ważne jaką wiarę wyznaje- ma być dobrym człowiekiem.
avatar
Głos rozsądku, to cenię.
avatar
Filmu nie widziałem, ale szum wokoło usłyszałem. Franciszek sam nie jest bez winy, choć w innych aspektach. A kościół się obroni, bo poprzez swoje emanacje daje ludziom wiele, a oni tego potrzebują.
Kościół jest jak telewizja: jesteś rozgniewany to spójrz na nich i już masz obiekt do wylania żółci.
Na poziomie podstawowym kościół robi wiele dobrego. Ale im bardziej jesteś w środku tym jest to bardziej zniuansowane.
avatar
Generalnie kościół sam sobie robi kuku, robiąc szum wokół filmu.Mogli temat przemilczeć , a tak dolali oliwy do ognia :)
Podobnie było pamiętam z filmem "Skandalista Larry Flynt"
Skutek inny od zamierzonego :)
avatar
Puszczyk, Assassin, Mikesz, Branimir,

dziękuję za komentarze :)

Można zapytać, czy Smarzowski przerysował zjawisko patologii? W pewnym sensie, tak. Ale tylko dlatego, że w takiej kapsułce 120 min. nie dało się inaczej. Każdemu z tych zjawisk powinno się poświęcić osobny, pełnometrażowy film, a i tak nie pokazałby wszystkiego. I to jest straszne.

Kościół się nie obroni. Musi zrobić wewnętrzne rozliczenie i oczyszczenie, inaczej posypią się jak lawina akty apostazji, a z tym wiąże się odcięcie od źródła pieniędzy.


Największy problem to uświadomienie sobie wiernych, że pojęcie sacrum powinno być zarezerwowane tylko dla Boga, a nie ludzi. Duchowni nie są święci tylko dlatego, że wyświęcani. Krytyka duchownych nie jest grzechem, ani atakiem na Kościół, co więcej - jest obowiązkiem wiernych, właśnie dla dobra Kościoła.

.
avatar
Powiedz to bezkrytycznie nawiedzonym.
Bóg jest jeden - potrzebujących księżulków, wielu.
avatar
No, wreszcie mogę zrobić głębszy oddech, by pochwalić Piórko, że podjęła ten wątek. Nad częścią dyskutantów mam jednak tę przewagę, że film obejrzałem i to dwukrotnie. W piątek 28 września, czyli w pierwszym dniu publicznej projekcji o godz. 11.00 i w sobotę o godz. 19.00, a po tej projekcji było spotkanie z Robertem Więckiewiczem (Miałem dużo czasu, więc w czwartek 27 września obejrzałem też "Kamerdynera"). Po obydwóch projekcjach "Kleru" były długie, rzęsiste brawa na stojąco. Byłem nimi zbudowany, a szczególnie po piątkowej, przedpołudniowej projekcji, bowiem były to osoby w zdecydowanej większości 70 plus. To drugie obejrzenie filmu pozwoliło mi dostrzec wiele więcej wątków i problemów niż podczas pierwszej projekcji. To doskonała wiwisekcja wnętrza Kościoła katolickiego.
W tym momencie zwrócę uwagę, że Piórko niepotrzebnie przymiotnik "Katolicki" (Kościół Katolicki) napisała wielką literą. Ponadto dostrzegłem drobniutkie potknięcia interpunkcyjne.
avatar
Umknęły mi ceny, więc to nadrabiam. Przy okazji sprostuję to, co napisał Puszczyk. Wstępnie celibat wprowadził w XI wieku papież Grzegorz XVII poprzez tzw. reformy gregoriańskie, które uznały małżeństwa księży za nieważne. Natomiast w pełni celibat wprowadził papież Innocenty III (1198-1216).
avatar
„Wszyscy udają, że dla dobra Kościoła go krytykują i marzą o tym, żeby w Kościele katolickim działo się lepiej. Ja odwrotnie, chcę żeby działo się jak najgorzej. Żeby byli sami pedofile, sami kanciarze i żeby Kościół był jeszcze ohydniejszy niż jest”.
(wasz idiota)

Dla wszechstronnie wibitnych postaci literackiej niwy i kosmicznej wiedzy: jak nie należy pisać wierszy, aby już pełną jasność mieli w jakiej grają drużynie i do jakiej strzelają bramki, chyba nie trzeba podawać personalii tego idioty, który rodzi tysiące innych. On na tym zarabia000000000000000 a wy, pożyteczni idioci, co z tego macie?
avatar
Pełną satysfakcję. Skoro on tyle zarabia to chyba ten, dzięki któremu się to dzieje zarabia jeszcze więcej? Nieprzeliczalne na dolary
avatar
Toteż nie upierałem się Janko, co do daty.
Zwyczajnie nie pamiętałem.
Chodziło bardziej o istotę problemu.
Dlaczego on jest i jakie spustoszenie moralne czyni.
avatar
Janko, a u nas większość w średnim wieku i młodzież :)


Jeszcze raz dziękuję wszystkim za komentarze i szczerze polecam "Kler". Warto obejrzeć, choćby tylko po to, żeby mieć prawdziwie swoją opinię i z przekonaniem dyskutować :)
avatar
Muszę zrobić małe podsumowanie, bo w dyskusji o filmie pojawiło się kilka pytań:

1. Dlaczego Smarzowski zrobił film akurat o patologii w Krk, a nie o diasporze żydowskiej, czy wspólnocie protestanckiej?

- dlatego że w Polsce 92% obywateli deklaruje katolicyzm i Krk najbardziej ze wszystkich grup wyznaniowych jest zaangażowany w życie społeczne.

https://www.gosc.pl/doc/4009288.Ilu-jest-w-Polsce-katolikow aktualizcja 10.06.2018

2. Dlaczego film o księżach pedofilach, a nie nauczycielach, lekarzach, kierowcach, czy innych?

- dlatego że tylko ta grupa "zawodowa" głosi powołanie do świętości.

3. "Kler" obraża uczucia religijne
- nie, nie obraża uczuć religijnych. Nie ma tam ani jednego kadru, który obrażałby Boga, religię, czy katolików szydząc z wiary. Tylko Bóg i świątynia są święte w Kościele. Poza tym, od Chrystusa, żaden człowiek za swojego życia nie został świętym. Od "szeregowego" wiernego do papieża wszyscy jesteśmy grzesznikami i to grzesznicy tworzą wspólnotę.

Film Smarzowskiego to jeszcze "mały pikuś", choć oparty na faktach, to jednak fabularny.

Na wiosnę 2019r. wejdzie na ekrany kin film DOKUMENTALNY zrealizowany przez Tomasza Siekielskiego. Będą to wywiady z ofiarami księży pedofili. Każda z tych osób z nazwiskiem, twarzą i sprawdzonymi przypadkami. W tej chwili Siekielski ma zebrany materiał i historię kilkudziesięciu osób.

Polecam do przeczytania wywiad w marcu tego roku, jeszcze przed realizacją, a także fragment Debaty Tłita z 28 września, gdzie ujawnia szczegóły filmu:

https://liberte.pl/tomasz-sekielski-o-pedofilii-w-kosciele-trzeba-wywolac-wstrzas-u-opinii-publicznej/

----


https://video.wp.pl/i,tomasz-sekielski-ujawnia-szczegoly-swojego-filmu-nt-pedofilii-w-kosciele,mid,2026517,cid,2303867,klip.html


.
avatar
Nie mam już nic do dodania. Za mnie wypowiedziała się Autorka oraz Janko i Puszczyk.
Co zaś do pazerności i zachłanności kleru, jego żądzy władzy i pysze, mam informacje z dawnych lat, z pierwszej ręki. Kiedyś znajdą się na kartach jednej z książek.
PS. O pedofilii księży nie będę pisał, gdyż wiem tylko z mediów. Wystarczy i tak tego...
avatar
I wszystko prawda, niewiele można by dodać. Dziwię się, że zamiast zakazu wyświetlania w dobrych miastach, ktoś nie wpadł na pomysł, żeby w nich film wyświetlać od końca. Jakże pięknie by wyglądało, gdyby ksiądz podsuwał tacę, a wierni by podchodzili i z niej czerpali.
Pozdrawiam,
avatar
Kościół to ludzie, więc jeśli katolicy sami nie zmienią swojego nastawienia i myślenia,to w samym kościele też niewiele się zmieni. Poniekąd dajemy pozwolenie na to co się w nim dzieje.
avatar
*Hardy, *Leo, *Assassin, bardzo dziękuję za komentarze :)

*Assassin, zgadzam się. Napisałam o tym na wstępie. Największy błąd wiernych Kk to przyzwolenie i to musi się skończyć.


Przy okazji, film bije kolejne rekordy oglądalności. Od 28 września obejrzało go 3089000 widzów. Został także zakupiony przez takie kraje, jak Austria, Niemcy, Belgia, Holandia, Irlandia, Luksemburg, Dania, Wieka Brytania, Islandia, Norwegia, Szwecja, a także USA i Kanada.

.
avatar
Prawda tkwi w punckie stycznym-my dorośli mamy system wartości,za dzieci odpowiadają dorośli,a do kościoła czadzam TYLKO SIĘ POMODLIĆ.
POZDRAWIAM:-)
avatar
Piórko-kilka słow na tematy,które są poruszające-otóż reportaż słaby,zarówno pod względem merytorycznym,jak i językowym.
Pierścień-pocałunek -otrzymałaś kiedyś pierścionek od narzeczonego?
:-))
avatar
Anettula, nie rozumiem Twoich komentarzy, ale dziękuję za ślad.

Tak, dostałam piękny pierścionek zaręczynowy, ale co to ma wspólnego z biskupim pierścieniem?

Nigdy nie całowałam pierścieni księżowskich.
avatar
Takie filmy są potrzebne. A każdy inteligentny człowiek wie, że nie dotyczą wszystkich księży. Ale tak już jest, że trudno w tym samym filmie pokazać też na przykład ojca Maksymiliana Kolbe czy księdza Popiełuszko. To nie ten temat. Zresztą, może kontrast byłby na ekranie zbyt straszny i ten, który grzeszy, wyglądałby na jeszcze gorszego hipokrytę.
Zachowanie w grupach zawodowych, które wykorzystuje pozycję i zaufanie ludzi, jest szczególnie zasługujące na potępienie i karę. Czy dotyczy to lekarzy, czy nauczycieli, czy też właśnie księży, których powołanie jest jednocześnie pracą.
avatar
Dziękuję, Lilly :)

Przy okazji czytania licznych recenzji filmu trafiłam też na stronę Fundacji - Nie lękajcie się.

Kto ma czas i ochotę, proszę przeczytajcie. To już nie jest film tylko tragiczna rzeczywistość :(


http://nielekajciesie.org.pl/news75-Mapa_koscielnej_pedofili_w_Polsce


.
avatar
Film Kler był zaledwie maleńkim, bo fabularnym wstępem do tego dwugodzinnego, DOKUMENTALNEGO filmu braci Sekielskich - TYLKO NIE MÓW NIKOMU

Ponad trzy lata zbierania materiałów, rozmów z ofiarami pedofilskich zbrodniarzy w sutannach, a także z przestępcami. Film, który definitywnie pozbawił mnie szacunku dla instytucji krk...
To trzeba obejrzeć! Koniec z zamiataniem pod dywan najgorszej obrzydliwości - pedofilii w polskim kościele.
( Sekielscy przygotowali także wersje napisów w języku angielskim i niemieckim)

Dostępny za darmo na YouTube, pod linkiem:


https://www.youtube.com/watch?v=BrUvQ3W3nV4&fbclid=IwAR3y05mTBDH-70PSrCwJyaQzVPtXPohQFSnSPjuwvI4Oqg32j354Qe47wHk

.
© 2010-2016 by Creative Media