Go to commentsTajemnicza walizka
Text 26 of 70 from volume: Opowieści o ludziach i miejscach
Author
Genrebiography & memoirs
Formprose
Date added2018-10-02
Linguistic correctness
Text quality
Views1403

– Cześć! Gdzie jesteś? – usłyszałem w telefonie głos Helmuta. – Ja już jestem w hotelu.

– Właśnie dojeżdżam. Zaraz też tam będę – odpowiedziałem.

Helmut był pracownikiem niemieckiej firmy współpracującej z naszą i obydwaj planowaliśmy odwiedzić kilku potencjalnych klientów w Łodzi i okolicy.

Po kilku minutach zaparkowałem na hotelowym podjeździe obok Helmutowego auta. Był to nowy model czerwonego audi kombi z szyberdachem.

„ Niezłe. Zaraz trzeba je odprowadzić na parking, bo mu jeszcze podpieprzą” – pomyślałem wysiadając.

Jego kierowca stał przy recepcji i zagadywał pracującą tam dziewczynę.

– Gdzie masz swoje rzeczy? – zapytałem, podając recepcjonistce dowód.

– Już w pokoju.

– To dobrze. Zaraz wyjmę swoje z auta i pojedziemy na parking z drugiej strony hotelu, bo na podjeździe nie wolno długo stać.

Załatwiwszy meldunek, wyszedłem przed hotel. Czerwonego audi nie było.

– Ukradli ci auto! – zawołałem wpadając do holu. – Niech pani dzwoni na policję – krzyknąłem do recepcjonistki.

Wybiegliśmy razem na podjazd. Nie było wątpliwości – Helmutowe auto zniknęło.

Trzeba przyznać, że policjanci przyjechali po kilku minutach. Zabrali nas do radiowozu i ruszyli w miasto. Jeździliśmy po jakichś zaułkach i zaglądaliśmy do podejrzanych bud – szukaliśmy auta.

– Po co oni nas wożą po tych łódzkich slamsach? – denerwował się Helmut. – Powinni podać dane samochodu wszystkim patrolom i blokować ulice.

Miał rację, bo faktycznie policjanci nie zanotowali danych auta i nie zauważyłem, żeby rozmawiali z szefostwem. Czy naiwnie wierzyli, że złodziej schował auto w jakiejś znanej im dziupli, czy może chcieli się popisać przed obcokrajowcem znajomością geografii związanej z łódzkim półświatkiem. Tak czy inaczej, ten objazd był bezsensowny – chyba, że chcieli dać złodziejowi czas na dobre ukrycie zdobyczy.

Gdzieś po godzinie tego city tour policjanci zawieźli nas na posterunek, przekazali w ręce trzygwiazdkowego aspiranta i z ulgą na twarzach wyszli.

Policjant zasiadł do komputera i w tym momencie stanął przed ścianą, bo Helmut znał tylko niemiecki i angielski, a on tylko polski.

– To ten pan nie mówi po polsku? – zapytał mnie ze zdziwieniem w głosie.

– Nie. To jest Niemiec.

Twarz aspiranta zasępiła się i widać było, że problem go przerasta.

– To jak mam napisać ten protokół? Kto to przetłumaczy?

– Czy w takim dużym mieście jak Łódź policja nie ma tłumaczy? – odpowiedziałem pytaniem na pytanie.

– Oczywiście, ma – odrzekł policjant, ale widać było, że nic o tym nie wie.

Wyszedł z pokoju i nie było go przez dłuższą chwilę, a w tym czasie ja wyłuszczyłem Helmutowi na czym polega problem. Ten zaklął szpetnie i w krótkich żołnierskich słowach powiedział, co sądzi o polskiej policji.

Po powrocie funkcjonariusz oznajmił, że tłumacz owszem jest, ale może przyjść dopiero jutro i musimy czekać.

– Przecież na jutro mamy umówione dwa spotkania, a za dwa dni muszę wracać do firmy – warknął Helmut. – Ty przetłumacz protokół i kończmy ten cholerny cyrk.

Gdy powiedziałem to aspirantowi, ten ucieszył się, ale zaraz potem sposępniał.

– Ale jakby sprawa poszła do sądu, to protokół bez podpisu przysięgłego tłumacza będzie nieważny.

– Nie będzie żadnego sądu – powiedział Helmut będący już na granicy wybuchu. – Powiedz mu, że ja się zgadzam na twoje tłumaczenie i niech już rusza z robotą.

Tak się też stało i zaczęliśmy tworzyć protokół. Policjant spisał dane Helmuta i moje, opisał auto i okoliczności jego zniknięcia, aż w końcu postawił pytanie:

– Co było w środku?

– Nic ważnego – odpowiedział kolega. – Dwa kartony z katalogami i metalowa walizka z próbkami.

– Walizka? – wyraźnie ożywił się policjant i oczami wyobraźni chyba zobaczył ją pełną dolców lub białego proszku. – Jak wyglądała?

Wypytywał o nią tak szczegółowo, że jej opis zajął prawie tyle miejsca w protokóle co dane auta.

W końcu podpisaliśmy co trzeba i zostaliśmy odwiezieni do hotelu. Helmut zaraz zaciągnął mnie do baru i zaczął zapijać stresy całego dnia. Na szczęście dla niego auto było firmowe, ale czekała go rozmowa z szefem i bardzo się jej bał. Przeprowadził ją następnego rana. Przełożony chyba był wkurzony, bo kolega minę miał nietęgą.

Wizyty u klientów odbyliśmy moim autem, potem odwiozłem Helmuta na Okęcie i tak zakończył się ten łódzki horror.


Gdzieś po dwóch latach nasza miejska komenda policji powiadomiła mnie, że mam się zgłosić po odbiór ukradzionej mi walizki. Próbowałem tłumaczyć, że to jakaś pomyłka, ale policjant powiedział, że muszę przyjechać i koniec. Na komendzie pokazano mi dokument z którego wynikało, że „w wyniku przeszukania dokonanego w miejscu dokonania przestępstwa” odnaleziono walizkę skradzioną mi w Łodzi.

Była to oczywiście walizka Helmuta, ale w papierach wyraźnie stało, że jest moja, więc postanowiłem nie spierać się z władzą i ją odebrać.

– Otwieraliście ją? – zapytałem.

– Nie. Nie wolno nam. Tam może być bomba – odpowiedział policjant.

– A ja mogę otworzyć?

– Tak, ale poza komendą.

Podpisałem, co mi kazano i zaraz na korytarzu – nie bacząc na to, że mogę wysadzić cały budynek – otworzyłem walizkę. Była pusta.

Niezwłocznie zadzwoniłem do Helmuta i zapytałem, czy mam mu ją odesłać.

– A mojego auta przy niej nie było? – zapytał.

– Nie.

– Jak znajdzie się auto, to odeślesz mi ją razem z nim – zakończył z przekąsem.

Walizkę mam do dzisiaj.



  Contents of volume
Comments (12)
ratings: linguistic correctness / text quality
avatar
Świetne! :)

A to mnie zaskoczyłeś, Marianie. Wyobrażałam sobie, że w tej walizce były jakieś skarby :D
avatar
I dziwią się policjanci, że tyle dowcipów na ich temat. Polska gościnność ma różne oblicza. Historia, super! (Helmut ma pewnie inne zdanie na ten temat)
avatar
Piórko i Mikesz, dziękuję za wizytę. Cieszę się, że opowiadanko się podobało.
Pozdrawiam.
avatar
Oj, istotnie, kompromitacja na całej linii. Polska policja też ma swój duży udział w ugruntowywaniu — za granicą — negatywnego wizerunku Polski.
avatar
Policja - reprezentacja nas w pigule: na tym naszym bezrybiu i rak w Łodzi ryba, to i kompetencje nasze daleko od szosy.

Gdyby nie było to tak smutne, że nic tylko boki zrywać, popłakałbyś się ze śmiechu
avatar
Michalszko i Emilio, dziękuję za przeczytanie tego tekstu i za komentarze.
Smutne to było, ale niestety prawdziwe.
Pozdrawiam.
avatar
Bardzo ciekawa historia, czytałam z zainteresowaniem...kompromitująca opisanych policjantów. Zapraszam do mojego opowiadania.
avatar
Dziękuję Ano za przeczytanie mojego opowiadanka i komentarz.
Już lecę do Twojego opowiadania.
Pozdrawiam.
avatar
Skala kradzieży samochodów w Polsce to ponad sześć tysięcy sztuk w pamiętnym 2022 pandemijnym roku. Ile samochodów jeden tylko złodziej musi ukraść rocznie, żeby się wyżywić? I co robi z tym pasztetem policja, skoro nawet w czasach covida ten proceder aż tak dobrze kwitnął? Jak się domyślam, przypadek Helmuta to żywa historia sprzed 2018 r.
avatar
Emanuje kojący spokój przy czytaniu. Poza tym trochę mało o tym powtarzającym się Helmucie.
avatar
Belino, dziękuję za wizytę i komentarz.
Tak, opisana historia jest gdzieś z lat 2005 - 2010. Dokładnie nie pamiętam.
"co robi z tym pasztetem policja" - pewnie to samo co wtedy. Udaje, że szuka.
avatar
Bartmeuszu, dziękuję za wizytę i miły komentarz.
Mało o Helmucie? Może i tak, ale nie on jest tu ważny.
© 2010-2016 by Creative Media