Go to commentsSemper Fidelis
Text 38 of 83 from volume: Populus dixit
Author
Genrehistory
Formpoem / poetic tale
Date added2018-11-11
Linguistic correctness
- no ratings -
Text quality
- no ratings -
Views2000

Dedykowane: Bezimiennym Bohaterom mojego Miasta


Motto: 22 listopada 1920 r. Lwów jako pierwsze i jedyne w II RP miasto polskie zostało odznaczone Krzyżem Srebrnym Orderu Virtuti Militari. Uroczystej dekoracji dokonał naczelnik państwa marszałek Józef Piłsudski, który również odbierał defiladę wojskową na rynku lwowskim. To najwyższe polskie odznaczenie wojskowe nadano bohaterskiemu miastu, które do dziś z dumą nosi dewizę „Semper Fidelis”, gdyż doceniono zarówno odwagę mieszkańców w czasie walk rozpoczętych w listopadzie 1918 r. o zachowanie polskości miasta, jak i jego późniejszy opór wobec natarcia Armii Czerwonej w 1920 r.


Niezależnie od nastroju 

dnia pory 

czy aury


Wysoki Zamek 

 

w srebrnym kontuszu 

kiedy indziej – w czarnym 

zarzuca obłoków 

zielone wyłogi 

 

podziemnych żył 

oligoceńskich strzegąc - 

imion zmazanych 

szlachetnych przodków


Roztartych kurzawą 

 

liści jesiennych 

liści płomiennych 

i lotnych piasków 

ziemi w letargu


Druk w tomiku autorskim „Obecność”. Kraków 2006. – s.26


ISBN 83-924501-0-8


Dopowiedzenie:


W całej historii orderu poza Lwowem tylko jeszcze dwa inne miasta dostąpiły tego zaszczytu - Verdun i Warszawa. Oprócz tego odznaczono również indywidualnie 162 lwowiaków. W tym dniu Piłsudski powiedział: „Tu codziennie walczyć trzeba było o nadzieję, codziennie walczyć o siłę wytrwania. Ludność starała się wojskiem, wojsko starało się ludnością. I kiedym ja, jako sędzia wojskowy dający nagrody, odznaczający ludzi, myślał nad kampanią pod Lwowem, to wielkie zasługi waszego miasta oceniłem tak, jak gdybym miał jednego zbiorowego żołnierza i ozdobił Lwów Krzyżem Orderu Virtuti Militari, tak że wy jesteście jedynym miastem w Polsce, które z mojej ręki, jako Naczelnego Wodza, za pracę wojenną, za wytrzymałość otrzymało order”.


Lwowa w obecnych granicach RP nie ma, co nie znaczy, iż historycznie oraz mentalnie nie należy On do naszej Ojczyzny.


  Contents of volume
Comments (1)
ratings: linguistic correctness / text quality
avatar
Postaw mi bulion, to Ci opowiem jak wykopali mamuta na Mazowszu
© 2010-2016 by Creative Media