Go to commentsMierz siły na zamiary
Text 11 of 33 from volume: Temat zawsze aktualny
Author
Genrecommon life
Formarticle / essay
Date added2018-12-01
Linguistic correctness
Text quality
Views1675

Mierz siły na zamiary


Wiele jest prawdy w tym powiedzeniu (poch. z `Pieśni Filaretów` A. Mickiewicza). Siły na zamiary trzeba mierzyć, póki nie jest jeszcze za późno. Póki nie doszło do jakiejś tragedii. Póki nie przeliczymy się ze swoimi siłami... i nic już się dla nas liczyć nie będzie, oprócz zdrowia, które straciliśmy.


Niedawno spotkałam w mieście znajomą Serbkę. Niestety, smutna sprawa, spotkałam ją na wózku inwalidzkim. Kiedy ją zobaczyłam, własnym oczom nie mogłam uwierzyć. Byłam przerażona jej sytuacją.


Jeszcze latem widziałam ją w pełni sił. Opowiadała mi wtedy, że kończą budowę domu w Serbii. Że pracują z mężem niemalże na dwóch etatach, żeby jak najszybciej spłacić dom, który mają tutaj, w Niemczech, i jeszcze wybudować drugi dom w Serbii, dla córki. Za każdym razem, kiedy ją spotykałam, opowiadała tylko o swoich domach i różnych tam dobrach, w jakie domy te wyposażali. Wsłuchiwałam się w jej słowa, ale za nic nie mogłam zrozumieć, po co im tyle domów. Czy to warto tak szaleć i tracić zdrowie, pracując bez wytchnienia? Jasne, że posiadanie własnych domów to dobra rzecz... Ale takim kosztem?! Trudno takich ludzi zrozumieć. A takich, co to gonią za dobrami materialnymi — różnego typu — jest niestety bardzo dużo. Oni pewnie zapomnieli, niektórzy może nawet nigdy nie wiedzieli, iż w życiu są jeszcze inne wartości, o wiele ważniejsze, niż mieć, posiadać, znaczyć wiele... Rany, co to w ogóle za życie! Współczuję takim ludziom.


Do nich niestety nic nie dociera. Zachłanność przysłania im oczy, zabija zdolność rozsądnego myślenia. Są zakodowani na posiadanie jak najwięcej dóbr materialnych... I tyle! Pędzą, gnają, pracują ponad siły, niektórzy nawet rozpychają się łokciami, aby tylko jak najwięcej posiąść i mieć się czym chwalić przed innymi, wzbudzać ich zazdrość.


Głupota do entej potęgi. Tak uważam. Ale z drugiej strony, żal mi takich ludzi. Bo oto nagle w ich życiu przychodzi taki dzień, kiedy ich wycieńczony organizm wystawia im rachunek. Tak, jak to się zdarzyło mojej znajomej. Wylew krwi do mózgu, paraliż nóg, długa rehabilitacja, bez gwarancji powodzenia. I tak miała szczęście, jak mi sama mówiła, że ją odratowali, ponieważ jej stan był krytyczny. Czy te wszystkie jej domy cieszą ją teraz? Śmiem wątpić!... Ale o to z pewnością pytać jej nigdy nie będę.


I czy to jest sens, gnać tak za dobrami materialnymi? Tego typu nieszczęście, jakie spotkało moją znajomą, przytrafia się najczęściej właśnie tym osobom, które w swoim życiu dobra materialne przedkładają ponad wszystkie inne wartości. Które przez całe życie szargają swoje zdrowie w pogoni za mamoną, za coraz to nowymi dobrami. Osobom, które — w dążeniu do szczęścia — nad dobra materialne przedkładają dobra duchowe, tragedie takie zdarzają się o wiele rzadziej. Takie osoby potrafią też być w życiu o wiele bardziej szczęśliwe. Wiem, bo sama do takich osób należę.




* Obrazek z Internetu.


  Contents of volume
Comments (3)
ratings: linguistic correctness / text quality
avatar
Bardzo dobry tekst.Też się często zastanawiam ,na co ludziom tyle tego wszystkiego potrzeba. Ze sobą tego nie zabiorą ,a przez tę pogoń nie dbają o swoje zdrowie i umierają zostawiając swoje dobra.
avatar
Mieć 100 kilo biżuterii,
kapelusze takie duże...

- śpiewała kiedyś w znanym szlagierze, kręconym we wszystkich krajowych i lokalnych stacjach radiowych codziennie przez całe 10.lecia, Alicja Majewska, a Włodzimierz Korcz dzielnie jej we wszystkim sekundował...

aż biedna Serbka wzięła to sobie głęboko do serca, no, i klops :(

Tak to jest, kiedy nie odróżniamy słowa od Słowa
avatar
Adelo, miło mi, że Ci się podoba i dziękuję. Myślę, że to przede wszystkim ludzka zachłanność... Mieć, posiadać, znaczyć wiele.

Emilio, dziękuję. Aż musiałam sobie przypomnieć tę piosnkę. :D Fakt, słowa od Słowa należ odróżniać. ;) Póki ni jest za późno.
© 2010-2016 by Creative Media