Go to commentsOni poszli na bój, a one czekały...
Text 24 of 27 from volume: Wspomnienia i opowiadania
Author
Genrehistory
Formprose
Date added2019-10-31
Linguistic correctness
Text quality
Views1679

Oni szli na bój, a one czekały...


Brat mojej Mamy Feliks Pachulski (ur. w 1900 roku) zaciągnął się do Błękitnej Armii gen. Józefa Hallera, by, podobnie jak jego trzej starsi bracia, którzy za chlebem wyjechali do USA i tam zginęli w kopalniach, szukać swojej przyszłości. W 1918 roku walczył z Armią Radziecką w Bessarabii, a w 1920 roku był uczestnikiem bitwy warszawskiej. W tym czasie poślubił Jozefę Bartosiakówną, jednak miodowy miesiąc przerwało mu wcielenie do Armii Polskiej, która za przyzwoleniem marszałka Józefa Piłsudskiego ruszyła pod dowództwem gen. Lucjana Żeligowskiego na Wilno, które zostało zdobyte. Prawdopodobnie zdążył wtedy spłodzić syna Henryka. Na zdobytych obszarach utworzono dziwny, kadłubowy twór jako tzw. Litwę Środkową, której naczelnikiem został gen. Żeligowski.

Feluś podczas zmagań wojennych został ranny i trafił w Wilnie do szpitala, w którym przebywał niemal dwa lata, nie będąc w swojej rodzinnej Somiance od przełomu sierpnia i września 1920 roku. W tymże szpitalu zmarł 4 maja 1922 roku. Trzydzieści dwa dni później, czyli 5 czerwca 1922 roku w Somiance na Mazowszu urodził mu się syn Jan, który zmarł po ośmiu dniach.

- Czy one zawsze czekały?


Wszystkie informacje wydobyłem z ksiąg parafialnych w wymienionej wyżej Somiance.

  Contents of volume
Comments (6)
ratings: linguistic correctness / text quality
avatar
Już nie pamiętam jaki to lud, ale jest taki, który wierzy, że kobieta może przetrzymywać ciążę tak długo jak chce.
Pozdrawiam.
avatar
Cóż, Janko, nie mnie sądzić. Niektóre czekały, innym biologia nie pozwalała czekać.
Moje sugestie:
*Armią Radziecką - Armią Czerwoną (nazwa AR została oficjalnie przyjęta dopiero w 1946 roku)
-"wcielenie do Armii Polskiej, która za przyzwoleniem (...) ruszyła na Wilno". Tutaj, ze względu na końcową część zdania, zmieniłbym na "wcielenie do 1 Dywizji Litewsko-Białoruskiej".
avatar
Marianie i Hardy, bardzo dziękuję za uwagi. Wiem, zresztą o tym już kiedyś mówiliśmy, że w tym czasie była to Armia Czerwona. Natomiast jeśli chodzi o wyprawę na Wilno, to w księgach parafialnych jest zapis Armia Polska i takiej nazwy użyłem. Wiedziałem, że to była tylko dywizja, ale przyznam się, że nie wiedziałem, iż była to 1. Dywizja Litewsko-Białoruska. Bardzo dziękuję za sprostowanie.
avatar
Jak mówią słowa piosenki " Bo męska rzecz być daleko a kobieca wiernie czekać" Biologia jest niezbadana. Pozdrawiam :)
avatar
Kobiety nie są tak krańcowo od mężczyzn różne, żeby nas nie przypominać. W końcu kardiolog leczy i panie - i panów, chociaż do ginekologa nikt faceta nie zarejestruje.
avatar
Belino, bardzo dziękuję za komentarze. Zbyt późno zająłem się grzebaniem w rodzinnych i parafialnych archiwach, bowiem wiele osób zmarło, a archiwa zostały skutecznie przetrzebione.
© 2010-2016 by Creative Media