Go to commentsWrażliwość to błogosławieństwo czy przekleństwo?
Text 6 of 65 from volume: Z obserwacji życia
Author
Genrecommon life
Formarticle / essay
Date added2019-11-18
Linguistic correctness
Text quality
Views1463

Wrażliwość to błogosławieństwo czy przekleństwo?


W odpowiedzi na tak postawione pytanie zapewne wielu z nas bez większego zastanowienia odpowie, że może być jednym i drugim. Bo też taka jest prawda. Wrażliwość ma dwa oblicza.

Wrażliwość jest błogosławieństwem, ponieważ osoby nią obdarzone mają bardzo bogaty świat wewnętrzny. Potrafią odczuwać bodźce wszystkimi zmysłami, które dla innych mogłyby zupełnie nie istnieć. Potrafią zauważać wiele pięknych rzeczy, obok których inni przechodzą obojętnie. Potrafią zachwycać się przyrodą i w każdym niemalże jej elemencie dostrzegać wielkie bogactwo. Ba, w każdym nawet detalu otaczającego świata widzą jego głębię i wychwytują płynące w ich kierunku dźwięki. Wiele pięknych wrażeń czerpią również z ciszy. Także zapachami potrafią się delektować. Zapamiętują je na całe życie. Mają dużą zdolność do empatii, do uczuciowego utożsamiania się z drugim człowiekiem. To dzięki swojej wrażliwości doskonale rozumieją stany emocjonalne innych.

Wrażliwość potrafi być też niestety przekleństwem. Osoby wrażliwe są wewnętrznie skomplikowane, dlatego często niezrozumiałe dla otoczenia. Bywa więc tak, że za swoją wrażliwość płacą wysoką cenę, cenę wyobcowania, czasem nawet odrzucenia i samotności. Są też bardziej podatne na depresje. Za to są jak papierek lakmusowy, szybko wyczuwają sytuacje w jakiej się znaleźli. Rozumieją świat jak mało kto, gdyż potrafią odbierać go całościowo — całą gamą wyostrzonych zmysłów. Ale to zrozumienie może być czasem przekleństwem także, bo czasami, zwłaszcza ostatnio — w tym jakże zwariowanym świecie — lepiej byłoby wielu rzeczy nie wiedzieć, lepiej nie rozumieć.

Wrażliwość często też kojarzy nam się ze słabością. Kogoś wrażliwego bardzo łatwo zranić, dotknąć. Bywa, że wrażliwość jest jak piętno, utrudnia życie, utrudnia funkcjonowanie w społeczeństwie. Bo też ludzie, to w większości bezwrażliwcy. Niektórzy zatruci wręcz jadem nienawiści.

Osoby wrażliwe narażone są na wiele przykrości ze strony złych ludzi. By życie nie sprawiało im nieustannego bólu, muszą nauczyć się żyć z takimi trudnościami. Muszą utworzyć rodzaj pancerza, by chronić w sobie to co delikatne i podatne na ciosy… I nie poddawać się. Warto pozostać sobą, wrażliwym człowiekiem. Wrażliwość, to bogactwo, to wrota do piękna i miłości.

Wrażliwi potrafią pięknie żyć. Wielu z nich to bardzo płodni artyści. To dzięki swojemu wyjątkowemu spojrzeniu i rozumieniu świata mają tak ogromny potencjał. Potrafią w umiejętny sposób przelewać własne myśli na papier czy też płótno.

Wrażliwość, to sposób w jaki reagujemy na świat i w jaki odbieramy samych siebie i innych. Wrażliwość działa w różnych obszarach, bo też wrażliwym można być na różne zjawiska, i to na każde inaczej. W zależności od osobistego poziomu wrażliwości i umiejętności skojarzeń. Są osoby, które wrażliwe są na wiele zjawisk, ale są też takie, których wrażliwość skupia się na bardzo wąskim obszarze. Na przykład: ktoś jest wrażliwy na piękno muzyki i wzrusza się na każdy jej dźwięk, ale bólu drugiego człowieka nie dostrzega, przechodzi obok niego obojętnie.

Osoby wrażliwe mają duże poczucie humoru. Ich humor łączy się zawsze z twórczością i otwartością, ze skojarzeniami, którymi rozbawić potrafią niemalże każdego. Są także perfekcjonistami, co nie zawsze jednak jest cechą pozytywną. Niekiedy bywa bardzo negatywną.


Niektóre wrażliwe osoby potrafią być bardzo upierdliwe*. To wynika z ich perfekcjonizmu. Niestety, w tym przypadku jako cechy negatywnej. Dzieje się to wtedy, kiedy taki jeden z drugim wrażliwy perfekcjonista niestrudzenie dąży do zaplanowania celu idealnego, i nie bacząc na zdanie innych, upierdliwie (albo jak to woli: nachalnie) narzuca im ten swój plan i sposób jego realizacji. Takie osoby nie są lubiane. Otoczenie je unika… i prędzej czy później, pozostają same na placu boju... (A place są różne).


Ludzie wrażliwi potrafią kochać mocno i szczerze. W życiu bardzo ważna dla nich jest rodzina. Są dobrymi przyjaciółmi, są serdeczni. Nie ranią, są empatykami. Żyją świadomie i dojrzale. Wiedzą więcej niż inni, gdyż chłoną świat wszystkimi zmysłami. Nieustająco żądni są też wiedzy.


Każda osoba, którą cechuje duża wrażliwość, powinna raz na zawsze wyzbyć się przekonania, że jest to jej wadą. Wrażliwość, to ogromna wartość, a osoby nią obdarzone — wyjątkowe… To wybrańcy losu.






* upierdliwy — (wg sł.) — nachalny, namolny, natrętny, natarczywy



  Contents of volume
Comments (5)
ratings: linguistic correctness / text quality
avatar
Bardzo ładne i z dużą dozą wrażliwości.
avatar
Tylko ktoś tak wrażliwy może o wrażliwości pisać :) Pozdrawia ta nadwrażliwa :)
avatar
Tak pięknie o wrażliwości może pisać jedynie osoba szczególnie wrażliwa.
Kilka drobnych potknięć interpunkcyjnych, jak choćby zbędny pierwszy przecinek w przedostatnim zdaniu. Ale to drobiazgi.
avatar
Dziękuję za miłe komentarze od wrażliwych Osób. Już od początku wyczułam, że do nich należycie. Pozdrawiam serdecznie. :)
avatar
Ludzie wrażliwi pchają świat do przodu.

Cała reszta jak pleśń żyje ich kosztem
© 2010-2016 by Creative Media