Go to commentsCo to jest prawda?
Text 16 of 78 from volume: Przemyślenia z życia wzięte
Author
Genrephilosophy
Formprose
Date added2019-12-09
Linguistic correctness
Text quality
Views1407

Co to jest prawda?


Prawda to oręż w walce z podłym kłamstwem. Zwycięża jednak tylko ta prawda, za którą stoi — szlachetny rozum.




  Contents of volume
Comments (12)
ratings: linguistic correctness / text quality
avatar
"Niezawodną oznaką prawdy jest prostota i jasność. Kłamstwo zawsze bywa skomplikowane, wymyślne i wielosłowne."
Autor: Lew Tołstoj
Zbyt nudna aby trwać przy niej - ktoś powie...
Serdeczności :)
avatar
Prawda to jest to, co nam się zdaje. Konfrontacja z codziennym realem nieustannie koryguje wszystkie nasze iluzje - i tworzy następne. Dlatego uczymy się aż do grobu i schodzimy z tego świata równie mądrzy co Sokrates: ze świadomością, że niczego nie wiemy.

Życie jest nierozpoznaną tajemnicą, a prawda - nieodgadniona
avatar
Marto i Emilio, dziękuję Wam za mądre słowa. Dla mnie prawda nigdy nie jest nudna i jak tylko to jest w mojej mocy, zawsze do niej dążę. Jakakolwiek by ona nie była.
avatar
Prawda, czasami mi się wydaję, że w naszej rzeczywistości nie istnieje.
avatar
Mikesz, ja uważam, że prawda istnieje, istniała zawsze. Nawet w naszej skomplikowanej rzeczywistości... Tyle, że ostatnio jest mniejsze na nią zapotrzebowanie, że się tak wyrażę. Ludzie zajęci są własnym życiem... i w większości tylko ono ich obchodzi.
Dochodzenie do prawdy stało się mniej interesujące.
avatar
Bez mała w każdej dziedzinie życia, ktoś kogoś, chce lub oszukuje. Prawda to raczej `produkt uboczny`. Parafrazując klasyka, "prawda leży daleko stąd".
avatar
Mikesz, ale, jakby nie patrzeć — prawda jest. Ludzie ciekawi Świata, dociekliwi, zawsze do niej dążą. Ci zaś, którym ona zwisa, są okłamywani... i tak im pasuje.
avatar
Nasze terytorium prawdy małe w dzisiejszej rzeczywistości.
Trudno oddzielić zdrowe ziarno od plew.

Miłego dnia.
avatar
Pani Jadwigo, miło mi, że mnie Pani odwiedziła. Tak, trudno oddzielić... Ale, jakby nie patrzeć, prawda jest tylko jedna, i jest bardzo ciekawa, warto jej dociekać, nawet tej najgorszej. Lecz tylko wśród dobrych, szlachetnych ludzi.
avatar
Zgadzam się, że prawda jest tylko jedna. Często jednak
czyjaś prawda jest kłamstwem i ludzie ją sobie przyswajają.
Serdecznie pozdrawiam.
avatar
"Tak jest, jak się państwu zdaje."

/laureat literackiego nobla, Luigi Pirandelli - patrz jego słynny dramat z 1917 r. o tym samym tytule/

Polecam gorąco zapoznanie się z tym tekstem. Relatywizm w naszych opiniach, przekonaniach i sądach jest na całym świecie powszechny. Inaczej mówiąc, każdy ma s w o j e racje. To dlatego tak trudno nam siebie wzajem zrozumieć.

Jedynie matematyka nie kłamie - w pozostałych sprawach tyle jest prawd, ilu ludzi na tym łez padole
avatar
Emilio, nadal uważam, że prawda jest tylko jedna... Skoro przedstawia zgodność z rzeczywistością, to jakże może być inaczej? Sposobów postrzegania rzeczywistości może być wiele, wiele różnych wersji, to fakt, ale nic więcej.
Nie tylko matematyka nie kłamie... Np. Mikołaj Kopernik, dowodząc, że Ziemia krąży wokół Słońca też nie kłamał. ;)
Jak przekonywał Georges Braque: „Prawda istnieje. Wymyśla się tylko kłamstwo”.
A Mark Twain zalecał: „Nigdy nie mów prawdy ludziom, którzy na nią nie zasługują”... i tego się trzymam. :)

Aha, dziękuję za polecenie książki.
© 2010-2016 by Creative Media