Go to commentsPętla Jana Niedźwiedzia
Text 12 of 27 from volume: Nie nieprawda
Author
Genreadventure
Formprose
Date added2020-03-08
Linguistic correctness
Text quality
Views1044

PĘTLA JANA NIEDŹWIEDZIA

Pewnego dnia postanowiłem wziąć udział w konkursie literackim na utwór dla dzieci i młodzieży.  Stworzyłem tekst popularyzatorski „Dawno temu w Kielcach”, który jednak nie trafił na konkurs. Mój kolega Tokariew podjął się znaleźć ilustratora. By przybliżyć temat obaj przestudiowaliśmy „Przemysł polski w dawnych wiekach” Bocheńskiego. W książce tej Tokariew zwrócił uwagę na postać Jana Niedźwiedzia, osobę wybitnie dla Kielc zasłużoną, ale nie nobilitowaną żadną ulicą, placem, czy rondem.

Mniej więcej w tym samym czasie ówczesny prezydent Kielc, opętany manią stawiania różnorodnych rzeźb i pomników ( oczywiście za miejskie, nie za swoje) doprowadził do umieszczenia na ulicy Warszawskiej rzeźby zatytułowanej „Siłacz świętokrzyski”. Tokariew wykonał wlepki opisujące postać Jana Niedźwiedzia i obkleił nimi postument rzeźby. Nikt ich nie usunął, są tam do dziś. Ostatnio ktoś je zauważył.

Pod koniec 2019 w „MiŚ –iu” pojawił się artykuł o Janie Niedźwiedziu, a w nim jako ilustracja fotografia rzeźby z ulicy Warszawskiej opisanej jako pomnik zasłużonego dla miasta. Wskazałem tekst Tokariewowi, który był tym ubawiony.

Oddolny wyraz szacunku dla Jana został wzięty za okazany przez władze miasta. Ironia losu. Naprawdę jednak do dziś Jan Niedźwiedź nie istnieje w Kielcach na żadnej z tablic z nazwami.


  Contents of volume
Comments (1)
ratings: linguistic correctness / text quality
avatar
ERGO

bohaterami naszych ulic, placów, skwerów, parków, aquaparków, szkół, szpitali etc., etc. często bywają całkiem nie ci bohaterowie
© 2010-2016 by Creative Media