Go to commentsOlga Tokarczuk. Garść refleksji o nas - biegunach /4
Text 10 of 61 from volume: Pisane pod ścianą
Author
Genrenonfiction
Formarticle / essay
Date added2020-03-26
Linguistic correctness
- no ratings -
Text quality
- no ratings -
Views1122

Czas kolisty tych, co jak pąkle przykuci są do własnego zaścianka - i czas linearny odwiecznych biegaczy-nomadów... Jak mają się dogadać ludzie, żyjący w różnych czasoprzestrzeniach, skoro każdy z nas jest skazany jedynie na własne doświadczenie?? Może wszyscy, by ocalić pokój i wzajemny szacunek - tak młodzi, jak starzy - obligatoryjnie powinni raz na rok wyjechać np. na dziką Grenlandię i tam wraz z Inuitami przez cały swój urlop polować na foki, a raz - wylądować gdzieś daleko od szosy w jakiejś polskiej Górnej Dolnej pod strzechę, gdzie byłbyś zdany tylko na samego siebie?


Co mówi o tym sama narratorka *Biegunów*?


*Ja jednak mam inne zdanie na temat czasu. Czas wszystkich podróżnych to wiele czasów w jednym, cała mnogość. To czas /a/ wyspowy, archipelagi porządku w oceanie chaosu, to /b/ czas, który produkują dworcowe zegary, wszędzie inny; /c/ czas umowny, południkowy /strefowy/, więc niech nikt nie bierze go zbyt poważnie. Godziny znikają w lecącym /na wschód/ samolocie, świt następuje błyskawicznie i już depcze mu po piętach południe i wieczór. /d/ Hektyczny czas wielkich miast, gdzie przebywa się tylko na chwilę, żeby oddać się w niewolę jakiegoś wieczoru, i /e/ leniwy - nie zamieszkanych równin widzianych z samolotu.


Myślę też, że świat mieści się w /naszym/ środku, w bruździe mózgu, w szyszynce, stoi w gardle, ten globus*). Właściwie można by go odkaszlnąć i wypluć.*


(Bieguni, s. 62)


Nie ma czasu bez przypisanej mu przestrzeni - nawet w tej nieziemskiej przestrzeni kosmicznej. To dlatego nasz mózg tułacza tylko tyle wiedzy o świecie gromadzi - ile jej własnymi nogami nie zmierzyłeś. Jako homo sapiens człowiek wędrowny przyrastasz o wszystko, czego doświadczasz.


*Kto stoi w miejscu - ten się cofa* /Michał Witkowski/


................................................................


*) globus - choroba, na jaką cierpiała Emilka Korczyńska, jedna z bohaterek powieści E. Orzeszkowej *Nad Niemnem*



  Contents of volume
Comments (1)
ratings: linguistic correctness / text quality
avatar
W świecie nie jest wszystko idealne i trzeba pokonać wiele przeszkód, by przezwyciężyć problemy. Najważniejszym jest mieć poczucie własnej wolności. W naszym umyśle jest cały świat i możemy krążyć po nim, tak swobodnie, jak to możliwe.
Pozdrawiam.
© 2010-2016 by Creative Media