Go to commentsPodbiał pospolity. Dobro i zło w jednym
Text 51 of 140 from volume: Co w przyrodzie piszczy
Author
Genretextbook
Formprose
Date added2020-03-27
Linguistic correctness
- no ratings -
Text quality
- no ratings -
Views1093

Podbiał pospolity. Dobro i zło w jednym


Podbiał pospolity to roślina o żółtych drobnych kwiatach zebranych w koszyczki i dużych liściach od spodu białawo owłosionych. Dla jednych jest ona chwastem, dla innych rośliną leczniczą. Kwitnie od marca do maja. Zwany inaczej: ośla stopa, końskie kopyto, białkuch, boże liczko, kniat, kaczyniec, grzybień, rośnie dość dziwnie, gdyż najpierw rozwija się jego kwiatostan (marzec), a dopiero potem liście (kwiecień).



 


Kwiaty po przekwitnięciu przekształcają się w tzw. puch kielichowy, który służy do rozsiewania nasion. Tworzy on bardzo sprytny aparat lotny, który ułatwia długie utrzymywanie się nasion w powietrzu i roznoszenie ich nieraz na bardzo duże odległości.


Podbiał pospolity w uprawach rolnych uznawany jest za chwast i skutecznie niszczony. Natomiast w ziołolecznictwie uznawany jest jako skuteczny lek. Ze względu na zawartość śluzu oraz garbników stosowany jest głównie jako środek wykrztuśny przy astmie, przewlekłym kaszlu i zapaleniu oskrzeli. Zewnętrznie zaś stosowany jest przy schorzeniach skórnych, takich jak: wrzody, czyraki, odciski, oparzenia, a także przy pękających brodawkach u karmiących kobiet. Podbiałem leczyli już starożytni medycy.


A dla tych, co się ani na uprawach nie znają, ani na ziołolecznictwie, podbiał jest przede wszystkim radosną oznaką nadchodzącej wiosny, gdyż należy do roślin, które już w marcu, jako jedne z pierwszych, wyłaniają się spod topniejących śniegów.



 


  Contents of volume
Comments (4)
ratings: linguistic correctness / text quality
avatar
Nie, żebym polecał. Nie biorę odpowiedzialności. Ale używałem podbiału. Także stokrotki. Poprawia metabolizm.
avatar
Jasne, odpowiedzialność bierze fitoterapia. ;)
Tak, stokrotki również mają dobry wpływ na metabolizm. Także fiołek trójbarwny. Zaś na oczyszczenie wątroby mieszanka z pokrzywy, mniszka lekarskiego i ostropestu.
avatar
Nie wiedziałam, że podbiał ma właściwości lecznicze. Zdjęcia bajkowe.
Pozdrawiam serdecznie.
avatar
A widzisz, Igo, znów mogłaś się czegoś nowego ode mnie dowiedzieć.;D O ziołach to ja wiem sporo.
Miło mi, że moje fotki Ci się podobają. Tu, na Publixo, niestety nie wyglądają najlepiej, tu nie przewidziana jest opcja ustawiania zdjęć... ;) No cóż, to portal literacki.
Również pozdrawiam.
© 2010-2016 by Creative Media