Go to commentsTeksty piosenek Krawczyka
Text 65 of 73 from volume: Lżejsze i przyjemne
Author
Genrenonfiction
Formarticle / essay
Date added2021-04-24
Linguistic correctness
Text quality
Views922

Teksty piosenek  Krawczyka


Swego czasu podczas wywiadu Bregowicz nazwał Krawczyka królem kiczu.


Zaznaczyć trzeba, że Bregowicz był entuzjastą muzyki autentycznej, to znaczy ludowej, dawnej i współczesnej, takiej, która wywodzi się z serca anonimowego twórcy. Oczywiście musiała taka twórczość przejść najsurowszą  weryfikację, czyli próbę czasu. Bregowicz takie perełki oprawiał w profesjonalne wykonanie, dzięki czemu odniósł niebywały sukces.

Czyli Bregowicz był za pan brat z kiczem, choć to słowo niezupełnie tu pasuje. Nie pasowało też Krawczykowi, który starał się powiedzieć, wytłumaczyć, że nie jest żadnym królem kiczu. Ale weź tu i wytłumacz na antenie zawiłości i meandry pojmowania sztuki, co jest kiczem a co nie.


I właśnie ja o tym. A temat ciekawy, bo tyczy się też poezji.


Najprostszym podziałem poezji jest ta zrozumiała i ta gdzie trzeba pokombinować ( z różnym skutkiem ) by rozwikłać przekaz.

Bywało, że dopominałem się o tłumaczenie a  autor albo mataczył albo unikał odpowiedzi. Prosta zasada ja nabazgrolę a ty czytelniku zastanawiaj się, o co tam mogło mi chodzić.


Z tego, co wiem Krawczyk sam tekstów nie pisał, jedynie selekcjonował – i niewątpliwie miał do tego głowę. Napisanie prostego tekstu, który się rymuje ma swoją melodię, a do tego tworzy nastrój jest niezwykle trudne i mało, komu się to udaje. Dobrym przykładem są wokaliści lub zespoły muzyczne jednego przeboju, którzy to potem  grają go na okrągło i z niego żyją aż do śmierci .


Tak, więc sumując najlepszy tekst, poezja, wiersz, piosenka, ale też i opracowanie naukowe to te napisane jasnym językiem, zwięzłe, treściwe a nadto mądre, odkrywcze lub np. pokazujące subtelne, ale ważne szczegóły, które to potem lub teraz okażą się decydujące na….. coś .

Podobnie sprawa ma się z pozostałymi muzami sztuki. W malarstwie sztukę przekazu zastąpiła sztuka wrażenia, impresjoniści i cała reszta. W kinie mamy też ogrom filmów zaangażowanych lub niszowych, których to już po premierze  nikt nie chce go oglądac . Itp. Itp.

Jest taka piosenka Bregowicza i Krawczyka ,,Witaj Gościu ,, gdzie przedstawiony jest obraz starych domów w niezwykle sugestywny sposób. Widać obraz jak w starych dobrych filmach włoskich.

I o to chodzi. Właśnie o to.

https://www.youtube.com/watch?v=oZwzpSYqZxk


  Contents of volume
Comments (7)
ratings: linguistic correctness / text quality
avatar
Celne uwagi. Goran Bregović - to ikona światowego "folkrocka", i w tym zestawieniu nasz bardzo lokalny Krawczyk czy Kajah w jego karierze byli zaledwie 5-minutowymi na jego niebie kometami.

To nie oni Bregovića, a on - ich "uhonorował" swoją światłością
avatar
Widzę że Emilio mnie rozumiesz - ale jak zwykle sie nie zgadzam.
Mianowicie Kayah jak i Krawczyk rozwinęli te szlagiery bałkańskie nadając im klasy i jakości której nie słychać w innych językach .
,,Byłam różą,, lub inne piosenki w wykonaniu bałkańskim bledną przy Kai .

Jednak to racja że Bregović wie co jest dobre a Kayah zapewne nie bardzo .
A ja - ja też wiem co jest dobre - i czekam na profesjonalne wykonanie np. ,, na dancingu tańczą goście ,, .
Tylko barany z talentem nie wiedzą jak grać ....
A grać trzeba dla ludzi ...
avatar
Bohater szkicu, Goran Bregović, frontmen wszędzie znanej kapeli "Bijelo dugme", słynny kompozytor muzyki do wielu znanych na wszystkich szerokościach filmów jest obywatelem świata. Muzycznie zakorzeniony w etnicznych /tragicznych/ klimatach Jugosławii, tworzy muzykę, która trafia do serc każdego człowieka na całej naszej kuli ziemskiej.

A Krzysztof Krawczyk? Próbował zrobić międzynarodową karierę /w ZSRR, w NRD, w USA/, ale przecież nic N I C z tego nie wyszło. Nie ta skala możliwości i talentu
avatar
Też nie do końca .
Bregović miał swój czas i wykorzystał bo się znał to co dobre w jego lokalnym folklorze .
Było wielu takich np. bratanki - przeboje węgierskie .
Byli też od Ukrainy , Rosji - no i od górali .
No i jest mnóstwo przepięknych pieśni - no genialnych .
Tylko - jak chamsko pisałem barany nie wiedzą jak zagrać .
Kilka lat temu słyszałem przepięknie zagraną węgierska pieśń patriotyczną ,,Koschut Layosz ,,.
Grane było przez dziadków i z błędami ale wyczuli co i jak . Genialne - no i nie mogę znaleźć .
W prezencie tobie Emilio polecam genialne wykonanie przepięknej pieśni ,,Oj to nie wieczier,, Dla mnie bomba !
https://www.youtube.com/watch?v=urjAwPfFPqU
avatar
Dużo bardziej wartościowe niż te do kotleta piosenki Krawczyka są u nas np. utwory "Kapeli ze wsi Warszawa",

które na Zachodzie i na Wschodzie są rozchwytywane jak te ciepłe bułeczki - a w Polsce o nich martwa cisza. Goran Bregović i ta "Kapela..." to najgórniejsza folkrockowa półka, ale u nas do tego potrzeba chyba Jankiela, żeby to ludziom na nasze muzycznie "przełożył".

Lansujemy Zenka i wszelką inną straszną tandetę, a to, co ma wszędzie /byle nie u nas/ wzięcie - leży poza zasięgiem Polaków
avatar
Polska TV to rzeczywiście upadek
Kapela ze wsi Warszawa - fakt dobrzy są .

A jak podobała ci się piosenka z linku ?
avatar
Nie przeglądam żadnych linków. Mam ograniczony dostęp do internetu
© 2010-2016 by Creative Media