Go to commentsTylko dla Z
Text 31 of 81 from volume: Różne
Author
Genrefantasy / SF
Formprose
Date added2021-08-06
Linguistic correctness
Text quality
Views633

Sklepik usytuowany niedaleko Urzędu Miasta, w  samym centrum zdecydowanie wyróżniał się spośród innych podobnych sklepików Już u drzwi  atakował ogromny napis w kolorze  nieba  „Tylko dla  Z”. Poniżej dwa mniejsze napisy w tym samym kolorze w dwóch językach: angielskim i ukraińskim.

Drzwi otwierały się automatycznie, lecz tuż za nimi ustawiono bramki, a za nimi stał urzędnik w błękitnym garniturze.

- Dzień dobry! - przywitał mnie od progu - Доброго ранку! Good morning!

- Dzień dobry - odpowiedziałam nieco zaskoczona.

- Poproszę o certyfikat - powiedział z uśmiechem człowiek ubrany w błękity.

- Jaki certyfikat? - zdziwiłam się.

Certyfikat dla Z. Tutaj mogą wejść tylko ci, którzy legitymują się certyfikatem.

- Nie mam certyfikatu  - odpowiedziałam zgodnie z prawdą - czy może być zaświadczenie papierowe?

- Może być ostatecznie, ale tylko jeden raz - odparł z lekkim wahaniem w głosie błękitny człowiek.

Wyciągnęłam z torebki świstek papieru w przeźroczystym opakowaniu.

Urzędnik sprawdził  i przyłożył kod do bramki.

- Co my tam mamy? - zastanawiałam się, spacerując chwilę później pomiędzy półkami z towarem.

Długo nie szukałam. Leżał w drugiej alejce na najwyższej półce. Chwyciłam go łapczywie i udałam się w kierunku kas.

Kasjerka spojrzała na mnie dziwnie podejrzliwie.

- Jest pani zdecydowana? - zapytała.

- Jestem - potwierdziłam.

- W takim razie gratuluję zakupu - odpowiedziała z uśmiechem, wydając paragon.







  Contents of volume
Comments (6)
ratings: linguistic correctness / text quality
avatar
Na tym polega właśnie WOLNOŚĆ - nie mylić z dowolnością - WYBORU.

Nie da się równocześnie i zjeść ciasteczko - i mieć ciasteczko
avatar
Podejmując decyzję, z a w s z e ryzykujesz, że będzie kompletnie nietrafiona i może tobie czy komuś bardzo zaszkodzić: zamiast spodziewanych zysków przyniesie ludziom same straty.

Wolny wybór - to bardzo często wcale nie koniunkcja "i to, i to", a alternatywa "albo - albo"
avatar
Kiedy chwytasz za swój ulubiony browarek, na każdej flaszce jak wół stoi "alkohol S Z K O D Z I".

Szkodzi tobie, twojej rodzinie, twojej dziewczynie, jej rodzinie, twoim sąsiadom, jej sąsiadom, szkodzi w twojej szkole, w twojej pracy, okrada twoją kieszeń, rani i zabija na jezdni - słowem nie przynosi żadnych profitów, a powoduje same s t r a t y.

Co robisz? Oczywiście, dokonujesz świadomego wyboru.

Albo - albo! Nie można być trochę w ciąży
avatar
Dziękuję za ocenę i komentarze.Jeśli nie zdecydujemy się być `Z" mamy wybór: emigrować tam, gdzie ustalone podziały nie istnieją lub podporządkować się, jeśli rzeczywiście pozwala nam to przeżyć.
Mnie kojarzy się z alternatywą: "Pieniądze albo życie". Możemy jeszcze zawalczyć, jeśli mamy takie możliwości, bądź zmylić przeciwnika, bo uciec raczej się nie da.
avatar
Demokracja to system, w którym obywatele świadomie i dobrowolnie podporządkowują się pewnym ściśle określonym normom, nakazom oraz zakazom, ustanowionym przez demokratycznie wybrany parlament, oraz rząd, ODPOWIEDZIALNY PRZED NARODEM I TRYBUNAŁEM STANU ZA CHYBIONE UCHWAŁY, USTAWY, DEKRETY I ZARZĄDZENIA.

Nie ma w demokracji samowolki, decyzji nie konsultowanych ze społeczeństwem, nie ma i nie może być autorytarnej zabawy w rządzenie bez żadnych konsekwencji - i nie ma dowolności.

Gdyby było inaczej, nie byłaby to demokracja, a anarchia - i w jej rezultacie nieuchronny zamordyzm i krwawa bezpardonowa jak nie junta, to hitleryzm, faszyzm czy jeszcze inny jeszcze stalinizm
avatar
O demokracji napisano wystarczająco wiele. Zresztą chodzi raczej o coś innego.
Podziały mamy od dawna. Ważne, by nie przekraczać granic.
© 2010-2016 by Creative Media