Go to commentsPiękno zaklęte w grzybach... niejadalnych
Text 137 of 140 from volume: Co w przyrodzie piszczy
Author
Genrenonfiction
Formprose
Date added2021-08-14
Linguistic correctness
Text quality
Views407

Piękno zaklęte w grzybach... niejadalnych


Nawet w tych trujących jest coś, co przykuwa wzrok i budzi podziw. Są niezwykłe. I jeszcze bardziej tajemnicze... Ale i bardzo niebezpieczne. O tym trzeba zawsze pamiętać. O tym powinni pamiętać zwłaszcza ci, co na grzybach niezbyt dobrze się znają. Lepiej ich nie zrywać, pozostawić w lesie dla zwierząt.



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


`Inne pospólstwo grzybów pogardzone w braku

Dla szkodliwości albo niedobrego smaku;

Lecz nie są bez użytku, one zwierza pasą

I gniazdem są owadów i gajów okrasą…”


Grzybobranie w `Panu Tadeuszu` jest piękne, i tyle w nim prawdy.

A dzisiaj, niestety, czasami bywa tak:


Trującymi grzybkami pospólstwo się pasie,

bo halucynogenne, bo świat po nich w `piękniejszej` widzą krasie.



***


Królestwo grzybów (fungi), obok roślin i zwierząt, stanowią trzeci szlak w rozwoju organizmów eukariotycznych. Są organizmami cudzożywnymi. Nie potrafią, tak jak rośliny, same syntetyzować związków organicznych z substancji nieorganicznych. Dla swojego rozwoju potrzebują gotowych substancji odżywczych. Pobierają je z materii organicznej wytwarzanej przez rośliny albo zwierzęta.



  Contents of volume
Comments (3)
ratings: linguistic correctness / text quality
avatar
Rzeczywiście, pięknie te grzyby wyglądają. Ale te czwarte od dołu przypominają mi młodziutkie opieńki.
avatar
Piękna galeria, ale pełna złośliwych toksyn.
avatar
Nie, Janko, to zwykłe purchawki, nie opieńki. :)

Pani Bożeno, to, co toksyczne też bywa piękne. Ale lepiej tego nie ruszać a tylko podziwiać. ;)
© 2010-2016 by Creative Media