Go to commentsPiekło Niebo Guma
Text 5 of 21 from volume: brutalna biblioteka
Author
Genreadventure
Formprose
Date added2023-07-16
Linguistic correctness
Text quality
Views210

PIEKŁO NIEBO GUMA

Pewnie w innych językach są takie nazwy własne. Pewnie tak, bo w Polsce mamy wiele takich. Są Rzymy, Ameryki – to nazwy oficjalne, są na mapach. Niektórzy mają z tym problem.  Dziś policja jest nieco bardziej cywilizowana, ale – niegdyś – milicjanci, a zwłaszcza ci wiejscy, spokojnie mogli uchodzić za przykład debilizmu. Doświadczył tego Stanisław Anioł. To historia niestety prawdziwa.

Stanisław szedł od wsi do wsi i spotkał milicjantów.

Nazwisko?!

Stanisław Anioł. Skąd idziecie?

Z Piekła.

A dokąd?

Do Nieba.

Guma, guma, Stanisław leży i kwiczy. Milicjanci oglądają jego dowód osobisty. Stanisław Anioł, zamieszkały we wsi Niebo. Prawdę chłop gadał i za to dostał wpierdol. A wracał z leżącej nieopodal wsi Piekło. Mamy takie w Świętokrzyskim.

Przyjaciel mafii i pedofili mówił, że prawda nas wyzwoli. Kłamał.


  Contents of volume
Comments (4)
ratings: linguistic correctness / text quality
avatar
"Czy som prowdy: śwynto prowda, tys prowda i g... prowda."

(ks. Józef Tischner)
avatar
Prawda jeszcze nikogo nie wyzwoliła, a często zagnała w tarapaty.
avatar
Jak dobrze, że ci z gumą panowie milicjanci w ogóle umieli czytać!

W 1949 r. władze PRL ogłosiły ogólnopolską akcję "Precz z analfabetyzmem wśród mas ludowych!" Po trzech latach nauki czytania i pisania wszyscy dorośli wieśmacy przestali podpisywać się krzyżykiem
avatar
Niestety tak się to potoczyło, że tak tu w 1949 było.
Już kiedyś o tym mówiłem: ta sytuacja jest wypadkową dominującej religii. Protestant musiał czytać biblię, musiał ją znać. Więc trzeba było go nauczyć czytać, więc znacząca część populacji była piśmienna. Rosjanie mocno się trudzili w Finlandii, Estonii i Łotwie, bo ich kadry były często niepiśmienne. Byli wyraźnie głupsi niż miejscowi chłopi. A rzymski katolicyzm stoi w środku: nie zniechęcają, ale też nie zachęcają wymownie do czytania.
Nie zaprzeczają jej istnieniu.
© 2010-2016 by Creative Media