Go to commentsKaliope
Text 16 of 28 from volume: Errata dla niepiśmiennych
Author
Genrepoetry
Formblank verse
Date added2013-01-12
Linguistic correctness
Text quality
Views2483

Kaliope


pamięci Tadeusza Łomnickiego



Muzo, całą garścią zarzynająca słowa,

ledwie słysząca dialog, choć garść gardeł

stara się krwawić pomiędzy tabliczką a rylcem,

odkładająca na zawsze garść, co znaczyć powinny –

wyostrz w niej słowo, dawno już nalotem pokryte.


Tępa muzo, która je łamiesz na dowolną stronę,

nawet zwykłe słowo, ( nie ) nieobyczajne,

nie czytaj znaczeń zmyślonych dla ciebie,

zardzewiałych tak w pochodnych jak i słownikach –

wniknij w powinność wypowiedzeń następnym aktem króla Leara.


O ty, tępa Kalope, niedorozwinięta kurtyno,

udowodnij, że słowo uniesie każdy stan twej połowy, każdy ciężar –

zachowaj je, choćby tak zwyczajne,

wyklnij w końcu, by mogło oderwać się w porę od aktora

i zapisz mu krzyżyk tępym rylcem,

ostatni rapsod przed zachodem braw jak i słońca.


  Contents of volume
Comments (4)
ratings: linguistic correctness / text quality
avatar
Wrzos 10 - bardzo pani dziękuję, piękny komentarz, o jakim można tylko marzyć! Miałem w życiu to szczęście, że tego wybitnego aktora widziałem osobiście na scenie teatru "Nowego" w Poznaniu. Kreacja, której nigdy nie da się zapomnieć !!!
avatar
Nie ma "wrzosa10", nie zapamiętała befana komentarza :) która jedynie słyszy teraz ... milczący krzyk...

Z podziwem wielkim :)
avatar
Apostrofy, skierowane pod adresem muzy Kaliope (patrz nagłówek i kolejne strofy), to głos lirycznego "ja", który z wysokości swej wszechwiedzy traktuje bohaterkę wiersza bynajmniej nie z głęboką czcią, należną córce Zeusa, nie jak wszechwładną boginię, patronkę poetyckiego eposu, a jak - pardon - kogoś gorszego od śmiecia??

O, ty, tępa Kaliope, niedorozwinięta kurty/za/no...
/itd., itd./

Wycieranie pióra, słowiańskiej gęby - i butów z cholewami, zza których sterczy nieodłączna słoma! - o tysiącletnie greckie autorytety, to dobry, bardzo skuteczny i na czasie sposób na to, by zaistnieć.
avatar
Tekst jest integralną częścią zbioru o bardzo znamiennym tytule "Errata dla niepiśmiennych".

Czy, szanowny Czytelniku, chciałbyś przeczytać książkę adresowaną do analfabetów?

Ryzykowne utwory, profanujące dorobek antyku, przy okazji ośmieszające nas-Odbiorców - to ta coraz popularniejsza dzisiaj ścieżka twórcza, która totalnie "olewa" świat zastany, oferując w zamian...

No, właśnie. Co oferująca w zamian ?

Co Autor proponuje nam Z A M I A S T Kaliope? Podkasane współczesne wyzwolone i prostackie dziewki uliczne /tirówki - kariatydy/?
© 2010-2016 by Creative Media