Przejdź do komentarzyZąb mądrości
Tekst 70 z 134 ze zbioru: Blaski i cienie
Autor
Gatunekobyczajowe
Formaproza
Data dodania2019-05-06
Poprawność językowa
- brak ocen -
Poziom literacki
- brak ocen -
Wyświetleń1429

Ząb mądrości


W życiu człowieka nadchodzi taki czas, że wyrasta ząb mądrości. Dzieje się tak, gdyż wyrasta między 20 – 25 roku życia, czyli w tym czasie, gdy wiedza nabyta przez naukę i doświadczenie pozwala na umiejętne wykorzystanie w podejmowaniu rozsądnych działań i decyzji. Bywają ludzie którzy nie potrafią korzystać z tego daru, stosować w działaniu rzeczywistym. Pojęcie mądrości jest tak stare jak świat. Nasz kraj – Polska – posiada także wielu przedstawicieli mądrości, którzy swój talent rozwinęli do takiego stopnia, iż stali się słynni na cały świat. Wśród postaci mądrych i twórczych możemy wymienić takie osoby jak: Jana Pawła II, Henryka Sienkiewicza, Mikołaja Kopernika, Marię Skłodowską – Curie, Józefa Piłsudzkiego i wielu innych. Nie będziemy wymieniać całej listy, przytoczone przykłady wystarczą, aby zrozumieć słowa prymasa Wyszyńskiego: „Polacy albo będą mądrzy, albo ich nie będzie wcale”.

Mądrość jest to właściwość jednego z siedmiu darów Ducha Świętego, którą należy rozwijać od najmłodszych lat, ponieważ łączy się ona z zdobywaniem wiedzy, rozwijaniem inteligencji, kształtowaniem postawy osobowej wobec podjętego działania. Mądrość jako otrzymany „talent” od Boga musi być urzeczywistniany w Prawdzie, w przeciwnym przypadku narażamy się na utratę wewnętrznego spokoju. Przejaw „ głupoty” świadczy o braku dostatecznej wiedzy o życiu, umiejętności jej stosowania w konkretnym działaniu.

Kiedy trafimy na sytuację mająca w sobie aspekty mądrości, chcemy ją zapamiętać, utrwalić np. zapisać,  jako wartość bardzo ważną. Potem wielokrotnie o niej rozmyślamy, aż zamieszka w duszy i  stanie się mocą naszego działania. Wtedy mądrość przemawia w sumieniu i  umiemy jej słuchać.


Aforyzm

Mędrzec zdobytą wiedzę wykorzystuje w działaniu do czynienia dobra.


  Spis treści zbioru
Komentarze (5)
oceny: poprawność językowa / poziom literacki
avatar
Mądrość jest darem -

nie da się tego wyuczyć, nawet gdybyś przeczytał wszystkie księgi mędrców świata
avatar
Co zrobi mędrzec, wiadomo, i o to nas głowa wcale nie boli.

Strach pomyśleć, co zrobią ci, którzy i niewiele przeczytali - i wcale nie są mędrcami??
avatar
Pouczanka nietrafiona właśnie dlatego, że skierowana nie do mędrców /którzy nie potrzebują pouczeń/, a do nie-mędrców /którzy tych pouczeń łakną/
avatar
Jeden z najsłynniejszych mędrców /tutaj niewymienionych/ wynalazł dynamit, inny - patent na broń jądrową, więc konkluzja finalna mija się z prawdą.

Tekst adresowany dzieciom, które jak pelikan łykają wszystko
avatar
Tytułowy ząb mądrości jako PIERWSZY odpada, nie może zatem być żadną dydaktyczną metaforą
© 2010-2016 by Creative Media
×